printlogo


کد خبر: 197076تاریخ: 1397/5/24 00:00
چهارگوشه

آمریکا آسمان با روسیه را بست!
بر اساس قانون بودجه نظامی جدید آمریکا، تامین هزینه معاهده آسمان‌های باز با روسیه به حالت تعلیق درآمده و اجرای آن به زمانی منوط شده که تدابیر تنبیهی علیه روسیه بابت «نقض‌های پیشین» اعمال شود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه در نیویورک «قانون اختیار دفاع ملی» ۷۱۶ میلیارد دلاری را برای سال مالی ۲۰۱۹ امضا کرد. طبق این قانون، رئیس‌جمهوری آمریکا باید تا ژانویه ۲۰۱۹ به کنگره گزارشی ارائه داده و در آن مشخص کند آیا روسیه مقررات معاهده قوای هسته‌ای میان‌برد را نقض کرده است یا خیر. علاوه بر این، ایالات متحده با روسیه درباره اینکه آیا سامانه‌های تسلیحات استراتژیک جدید مطابق معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک جدید (استارت) هست یا خیر، گفت‌وگو خواهد کرد.  

نشست محرمانه نتانیاهو و سیسی درباره نوار غزه
رسانه‌های صهیونیستی فاش کردند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم ۲۲ مه به صورت محرمانه با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در قاهره دیدار کرد. کانال 10 تلویزیون اسرائیل مدعی شده این دیدار با هدف «آغاز رایزنی‌ها برای رسیدن به توافقی بر سر ایجاد ثبات در غزه» انجام شده است. طی هفته‌های اخیر وضعیت نوار غزه به دلیل تداوم خشونت و حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان معترض به اشغالگری‌های این رژیم متشنج شده است. وزارت بهداشت فلسطین روز شنبه اعلام کرد از زمان آغاز راهپیمایی‌های بازگشت در مرز نوار غزه ۱۶۸ فلسطینی شهید شده‌اند.

رسوایی مالی سفیر سعودی در یمن
منابع دیپلماتیک عربی طی گفت‌وگو با پایگاه خبری «راصد الیمن» با استناد به اسناد رسمی اعلام کردند محمد آل‌جابر، سفیر عربستان در یمن رشوه 4 میلیون دلاری به متئو تولر، همتای آمریکایی‌ خود اوایل سال جاری میلادی داده است تا وی در راستای حمایت از سفیر عربستان، با مقامات کشورش صحبت کند و در پی آن آمریکا به ریاض توصیه کند او را به دلیل تجربیات نظامی و سیاسی‌اش در جنگ علیه یمن، همچنان در منصب خود ابقا کند. این منابع تاکید کردند سفیر عربستان این مبلغ را در آمریکا و در قالب «حمایت از موسسه خیریه» که در امر مبارزه با سرطان فعالیت می‌کند، به وی اهدا کرده است.

وخامت حال مبلغ در بند عربستانی
حساب کاربری «زندانیان عقیدتی» عربستان در توییتر نوشت شیخ «سفر الحوالی»، مبلغ سعودی به دلیل بی‌توجهی پزشکی از حال چندان خوبی برخوردار نیست. این حساب کاربری افزود: مقامات عربستان این مبلغ را در حالی بازداشت کردند که وی به دلیل بیماری شدید و سکته مغزی توانایی انجام هیچ‌گونه فعالیتی را نداشت و در بستر بود. شیخ سفر الحوالی و چهار تن از پسرانش به سبب طرح سوالات و ایراد سخنان آتشین علیه نظام آل سعود بازداشت شده‌اند، از جمله سوالات وی این بود که آیا گسترش رشوه و فساد در دستگاه اداری عربستان از احکام شرعی خداوند است؟

تظاهرات حمایت از حشدالشعبی در موصل
ده‌ها نفر از ساکنان شهر موصل، روز گذشته مقابل ساختمان استانداری نینوا تظاهرات کردند  و خواستار لغو دستور خروج نیروهای حشدالشعبی از شهرشان شدند. بر اساس این گزارش، معترضان با در دست داشتن پرچم‌های عراق و نیروهای حشدالشعبی و با سر دادن شعار، به حمایت و تقدیر از نقش این نیروها در دفاع از امنیت موصل و بازگشت آوارگان به منازل‌شان پرداختند. هفته جاری در شبکه‌های اجتماعی متن نامه‌ای منتشر شد که در آن آمده بود این نامه بر اساس دستورات حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق و برای خروج نیروهای حشدالشعبی صادر شده است اما حشدالشعبی اعلام کرده که خبر خروج درست نیست و این نیروها در حال بازاستقرار در برخی مناطق هستند.

حادثه سقوط پل  در جنوای ایتالیا با 30 کشته
مقامات ایتالیایی می‌گویند بر اثر ریزش یک پل در شهر «جنوا» ده‌ها نفر جان خود را از دست دادند. طبق اعلام رسانه‌‌های ایتالیایی، زمان ساخت این پل به دهه 60 میلادی بازمی‌گشت و طول آن به یک کیلومتر می‌رسید. تصاویر منتشر شده از صحنه حادثه نشان می‌دهد مقدار زیادی آوار روی زمین و زیر نیمه باقی مانده پل ریخته شده است. دولت ایتالیا اعلام کرد: «ما نگران وقوع یک فاجعه درباره ریزش این پل هستیم». رسانه‌‌های محلی اعلام کرده‌‌اند احتمال دارد شماری از وسایل نقلیه زمانی که پل ریزش کرده است به پایین سقوط کرده باشند.
 


Page Generated in 0/0310 sec