printlogo


کد خبر: 197237تاریخ: 1397/5/27 00:00
جدال اقتصادی آمریکا و ترکیه تشدید می‌شود
حلقه نجات شیخ تمیم برای اردوغان

گروه بین‌الملل:‌ در اوج بحران اقتصادی ترکیه و تنش دیپلماتیک آن با آمریکا که به کاهش شدید ارزش لیر طی هفته‌های اخیر منجر شده است، حکومت قطر تمام ثقل خود را پشت همپیمان خود قرار داد و برای تقویت پول ملی و اقتصاد ترکیه، وعده سرمایه‌گذاری 15 میلیارد دلاری در آن کشور را داده است. تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر چهارشنبه در آنکارا طی دیداری که با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه داشت و 3 ساعت و نیم به طول انجامید، وعده کمک به ترکیه را داد. اردوغان از این اقدام قدردانی کرد. وی گفت، به نام مردم ترکیه من از امیر قطر و مردم این کشور برای همبستگی با ترکیه قدردانی می‌کنم. روابط ما در حوزه‌های بسیاری با کشور دوست و برادر، قطر، تقویت خواهد شد. بحران میان ترکیه و آمریکا بر سر کشیش آمریکایی آغاز شد. وی به جاسوسی و اقدامات تروریستی به نفع فتح‌الله گولن متهم است. آنکارا گولن را به ظن نقش‌آفرینی برجسته درکودتای نافرجام علیه دولت اردوغان سرزنش می‌کند. اندرو برانسون در پی این اتهامات با دستور دستگاه قضایی ترکیه حبس خانگی شد. این عامل اصلی تمام تنش‌های اقتصادی و جنگ لفظی میان ترکیه و آمریکاست که مشکلات اقتصادی کنونی ترکیه را به دنبال داشت. شیخ تمیم بین حمد آل‌ثانی با سفر به ترکیه و اعلام خبر سرمایه‌گذاری جدید قطر در این کشور، به نجات کشوری آمده است که پیش‌تر در زمان بحران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بشدت از قطر حمایت کرده بود. از ماه ژوئن 2017، قطر قربانی تحریم دیپلماتیک و اقتصادی اعمال‌شده از سوی عربستان‌سعودی، بحرین، امارات عربی متحده و مصر شده است. این کشورها دوحه را به تامین مالی تروریسم در منطقه متهم می‌کنند اما دوحه بشدت این اتهام را رد می‌کند. هدف اولیه این تحریم‌ها فشار وارد کردن بر قطر بود ولی قطر متحدانی یافته که به این کشور کمک کردند بر سختی‌ها غلبه کند. ترکیه یکی از این متحدان است و به سرعت به اصلی‌ترین شریک اقتصادی و نظامی دوحه در منطقه تبدیل شد. اردوغان 15 نوامبر گذشته به دوحه سفر کرد و در این سفر به قطر اطمینان داد در بحران خلیج‌فارس از حمایت کامل ترکیه بهره‌مند خواهد بود. در واقع به نظر می‌رسد تحریم‌های قطر شری بود که خیر به همراه داشت؛ کشورهای حاشیه خلیج‌فارس روابط خود را با قطر قطع کردند اما این کشور به طور قابل توجهی به ترکیه نزدیک شد.
آنکارا، دوحه و تهران از زمان بحران خلیج‌فارس، در پایان نوامبر 2017 توافقی برای تقویت روابط تجاری و دیپلماتیک خود امضا کردند. تاثیرات همکاری تنگاتنگ میان این کشورها در سراسر دوحه قابل مشاهده است. حالا زمانی که ترکیه با وضعیت کنونی مواجه و اقتصاد این کشور با مشکل رو به‌رو شده است، قطر در کنارش حضور دارد. در واقع دوحه تلاش می‌کند دین خود را به ترکیه ادا کند. درباره وعده کمک مالی شیخ تمیم به ترکیه در سایه بحران اقتصادی در این کشور، عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته جهان عرب در مطلبی نوشت اقدام قطر برای تزریق میلیاردها دلار در شاهرگ‌های اقتصادی ترکیه قطعا باعث افزایش محبوبیت قطر و امیر آن در میان شهروندان ترکیه می‌شود اما چه بسا این همبستگی امیر قطر با دولت آنکارا تبعات خطرناکی علیه وی به دنبال داشته باشد، زیرا چالشی برای شخص دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهوری آمریکا و طرح‌هایش برای تضعیف اقتصاد ترکیه و بی‌ثبات کردن دولت اردوغان به‌ وجود می‌آورد. از سویی خوش‌ و بش شیخ تمیم با اردوغان در آنکارا و تقدیم بسته سرمایه‌گذاری نمک بیشتری بر زخم بحران خلیج‌فارس می‌ریزد که ملتهب است و بر دشمنی ائتلاف چهارگانه سعودی علیه قطر - و البته ترکیه - می‌افزاید بویژه آنکه برخی نیروهای این ائتلاف به شکل تلویحی متهم به مشارکت در جنگ اقتصادی علیه ترکیه هستند.
کاخ سفید در آخرین تهدیدهایش علیه دولت ترکیه اعلام کرده در صورتی ‌که کشیش برانسون را آزاد نکند با تحریم‌های سختی روبه‌رو خواهد شد. ترامپ پنجشنبه‌شب در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «ترکیه سال‌های بسیاری از آمریکا بهره برده است. آنها اکنون کشیش مسیحی خوب ما را بازداشت کرده‌اند که دیگر باید از او بخواهم به عنوان یک گروگان میهن‌پرست کشور ما را نمایندگی کند. برای آزادی یک انسان بی‌گناه چیزی پرداخت نمی‌کنیم، بلکه ترکیه را خفه خواهیم کرد». استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در همان روز اعلام کرد واشنگتن تحریم‌های‌ تازه‌ای را علیه ترکیه آماده کرده تا در صورت عدم آزادی کشیش آمریکایی آنها را اعمال کند.
 


Page Generated in 0/0068 sec