printlogo


کد خبر: 197290تاریخ: 1397/5/28 00:00
چهارگوشه

کوفی عنان درگذشت
کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد در سن 80 سالگی درگذشت. وی که برای درمان به سوئیس رفته بود، صبح شنبه در  ژنو درگذشت. وی اهل غنا و هفتمین دبیرکل سازمان ملل متحد در فاصله سال‌های 1997 تا دسامبر 2006 بود. او در سال 1962 در سازمان بهداشت جهانی سمتی کسب کرد که نخستین سمت وی در سازمان ملل محسوب می‌شد. پس از آن  سمت‌هایی مانند قائم‌مقامی اداره کمیساریای عالی پناهندگان و معاونت مالی دبیر و رهبری گروه حافظ صلح سازمان ملل از دیگر مناصبی بودند وی عهده‌دار آن بود. وی موسس و رئیس بنیادی به نام کوفی عنان بود. کوفی عنان در سال 2001 به صورت مشترک با سازمان ملل جایزه صلح نوبل را دریافت کردند. عنان همچنین ریاست سازمان ریش‌سفیدان سازمان ملل را عهده‌دار بود. این سازمان متشکل از چهره‌های دولتی است که در راستای صلح و دفاع از حقوق‌بشر تلاش می‌کنند.

هدیه ویژه پوتین  به وزیر خارجه اتریش
کارین کنایسل، وزیر خارجه اتریش در مراسم ازدواج خود میزبان شماری از سیاستمداران کشورهای مختلف دنیاست. مقاماتی از اتحادیه اروپایی و کمیسیون اروپا و برخی دیپلمات‌های کشورهای مختلف جهان در این مراسم حضور خواهند داشت. مقامات امنیتی اتریش در گزارشی اعلام کردند تمام تدابیر امنیتی را برای ورود، اسکان و حضور میهمانان خارجی اتخاذ کرده‌اند. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه یکی از مهم‌ترین میهمانان این مراسم است. بر اساس گزارش‌های اعلام شده از کرملین، وی در نظر دارد در حاشیه این سفر از فرصت استفاده کرده و مذاکرات کاری را نیز در برنامه‌های خود قرار دهد. این در حالی است که شماری از مقامات اتریش کنایسل را درباره دعوت رئیس‌جمهوری پوتین به این مراسم به علت لاینحل ماندن بحران اوکراین مورد انتقاد قرار داده‌اند. یکی از نزدیکان پوتین اعلام کرد وی به عنوان هدیه ازدواج به کنایسل ۵۳ ساله،  ترانه‌های اجرا شده توسط گروه موسیقی فولکلوریک قزاق را در نظر گرفته و به همین منظور تعدادی از اعضای این گروه را در این سفر با خود همراه کرده است.

عمران‌خان سوگند یادکرد
عمران‌خان به عنوان بیست‌و‌دومین نخست‌وزیر پاکستان در برابر ممنون حسین، رئیس‌جمهور، مراسم تحلیف را به جا آورد. مراسم تحلیف عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان روز گذشته در کاخ ریاست‌جمهوری اسلام‌آباد برگزار  شد. عمران‌خان در انتخابات مجمع ملی پاکستان که روز جمعه برگزار شد، به عنوان نخست‌وزیر این کشور برگزیده شد. در این انتخابات ۱۷۶ قانونگذار از ۳۴۲ قانونگذار مجمع ملی از عمران‌خان حمایت کردند و شهباز شریف، رقیب اصلی او از حزب مسلم‌لیگ نواز از سوی ۹۶ قانونگذار حمایت شد. در انتخابات سراسری ماه جولای حزب «تحریک انصاف» به پیروزی بزرگی دست یافت اما نتوانست اکثریت مطلق آرا را جلب کند، به همین دلیل حزب عمران‌خان ناگزیر شد برای تشکیل دولت با نیروهای سیاسی کوچک‌تر ائتلاف کند.

اتحادیه عرب گرفتار بحران ملی
دبیرکل اتحادیه عرب نسبت به بحران مالی این اتحادیه که احتمالا به توقف فعالیت‌های آن در خارج منجر شود، هشدار داد. احمد ابوالغیط  در مصاحبه با روزنامه الشرق‌الاوسط گفت: «اتحادیه عرب با بحران مالی بزرگی روبه‌رو است که تأثیر منفی بر فعالیت‌های این اتحادیه در خارج می‌گذارد. مثلا ممکن است اتحادیه عرب نتواند در فعالیت‌های بین‌المللی شرکت کند. همگان از اتحادیه عرب سود می‌برند و برخی نمی‌خواهند به مسؤولیت‌های‌شان در قبال آن عمل کنند. من از همگان می‌خواهم هدف حفظ مفهوم کار مشترک عربی را در نظر بگیرند، چراکه این تنها گزینه برای امت عربی در برهه کنونی است».

برگزاری نشست صلح سوریه در اواسط سپتامبر
استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه از نشست صلح سوریه در اواسط ماه سپتامبر آتی در ژنو خبر داد. در اواسط ماه جولای گذشته، نخستین نشست نمایندگان کشورهای تضمین‌کننده آتش‌بس، درباره راه‌های اجرا و ساز و کار کمیته اصلاح قانون اساسی در ژنو برگزار شد. پس از نشست آستانه 10 در اواخر ماه جولای، دی میستورا از عزم خود برای برگزاری نشست جدید در اواسط سپتامبر درباره تشکیل کمیته قانون اساسی خبر داد.
 


Page Generated in 0/0068 sec