printlogo


کد خبر: 197330تاریخ: 1397/5/29 00:00
31 مرداد در روز صنعت دفاعی
اولین جنگنده ایرانی رونمایی می‌شود
وزیر دفاع: اولویت ما موضوع موشکی به عنوان قدرت بازدارندگی کشور است

گروه سیاسی: وزیر دفاع با بیان اینکه اولویت ما موضوع موشکی است که قدرت بازدارندگی کشور است، از رونمایی نخستین جنگنده ایرانی که مراحل مختلف تست را گذرانده، در روز صنعت دفاعی خبر داد.
خبر رونمایی از نخستین جنگنده ایرانی در حالی توسط وزیر دفاع اعلام شده است که هفته گذشته هم جدیدترین موشک بالستیک ایرانی به ‌نام «فاتح مبین» توسط امیر حاتمی رونمایی شد. این موشک در واقع نسل جدید موشک‌های نقطه‌زن فاتح 110 محسوب می‌شود و از قابلیت استفاده علیه اهداف دریایی و زمینی برخوردار است و توانایی مقابله با جنگ الکترونیک را هم دارد.
کمی قبل‌تر و اوایل مردادماه هم در مراسمی که با حضور سردار سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد، از 10 فروند جنگنده بمب‌افکن سوخو 22 که به همت متخصصان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، بهینه‌سازی شده و ارتقا یافته بود رونمایی شد. همچنین در این مراسم برای نخستین بار اعلام شد در آینده نزدیک موشک‌های هوا به زمین کروز نقطه‌زن با برد هزار و ۵۰۰ کیلومتر روی جنگنده‌های سپاه نصب می‌شود.
به نظر می‌رسد راهبرد چند ماه اخیر ایران در رونمایی پی در پی از توانمندی‌های دفاعی و به‌خصوص موشکی واکنشی به درخواست‌های زیاده‌خواهانه آمریکا و اروپایی‌ها جهت محدودسازی این توانمندی مهم جمهوری اسلامی باشد. تروئیکای اروپا پیش از این همراهی خود را با برنامه دولت آمریکا برای محدود کردن برنامه موشکی ایران و عقب‌نشینی تهران از منطقه اعلام کرده بود. اظهارات اخیر وزیر دفاع کشورمان مبنی بر اینکه اولویت ما، موضوع موشکی است را، می‌توان پاسخی صریح به این رویکرد غربی‌ها دانست. امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» درباره صنعت هوایی و قولش برای دادن خبر خوب در این حوزه، گفت: شاهد پرواز یک هواپیمای خوب که مراحل مختلف تست را گذرانده، در روز صنعت دفاعی خواهیم بود. مردم شاهد پرواز این هواپیمای جنگنده و پشتیبانی خواهند بود و از نزدیک خواهند دید و در کنارش اقلامی را که برای ساخت آن استفاده شده نیز مشاهده می‌کنند.
اولویت ما موشکی است
وی افزود: در این برنامه تلاش ما بر اولویت‌های امروز بود؛ اولویت ما موضوع موشکی بود که قدرت بازدارندگی کشور است. تمرکز ما روی کیفیت و ارتقای توانمندی‌ها بود. با توجه به سرمایه‌گذاری‌های دشمن در توانمندی‌های ضدموشکی، باید دقت موشک و قابلیت آن را بالا می‌بردیم که بتازگی یک نمونه از آن رونمایی شد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه در حوزه پدافند کارهای خوبی انجام شده است، گفت: در حوزه مقابله با موشک‌های کروز کار خوبی انجام شده و تانک کرار برای تست‌های نهایی در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته است.
وی در ادامه موشک فاتح مبین را یکی از اعضای خانواده فاتح عنوان کرد و ادامه داد: ما دارای صنعتی بومی هستیم و فرمانده ما در میدان هر نیازی احساس کند می‌توانیم با طراحی آن را به محصول تبدیل کنیم و در برنامه‌ای 4 ساله، دوره زمانی از ایده تا تجهیزات را به 5/2 سال برسانیم.
دشمن بداند اگر یکی زد، 10 تا خواهد خورد
به گزارش مهر، امیر حاتمی تصریح کرد: بودجه نظامی ما بسیار محدود است. ما دفاع بومی را که هدفش بازدارندگی است طراحی کرده‌ایم؛ باید کاری کنیم که دشمن بداند اگر یکی زد، 10 تا خواهد خورد، ما در جاهایی ظرفیت خود را واقعا 10 برابر کردیم. اولویت ما قدرت موشکی و قدرت پدافندی است و سپس قدرت نیروهای دریایی، هوایی و زمینی است.
وی افزود: بالاخره هر ضربه‌ای که به ملت ایران وارد کنند، برای آنها بخشی از هدف است اما ما بلدیم چگونه رفتار کنیم؛ اینها اعمال تحریم را برای خود هنر می‌دانند ولی ما بی‌تاثیر کردن تحریم‌ها در حوزه دفاعی را برای خود هنر می‌دانیم.
 


Page Generated in 0/0049 sec