printlogo


کد خبر: 197370تاریخ: 1397/5/29 00:00
اخبار

تصمیم مهم بنیاد نوبل درباره جایزه ادبیات
بنیاد «آلفرد نوبل» از فرهنگستان سوئد خواست تا مسؤولیت اعطای جایزه نوبل ادبیات را به یک کمیته جدید و مستقل واگذار کند. به گزارش ایسنا به نقل از نشریه لوکال سوئد، بنیاد «آلفرد نوبل» که ناظر بر اعطای جایزه نوبل در شاخه‌های گوناگون است از آکادمی سوئد (فرهنگستان سوئد) که هر ساله مسؤولیت اعطای جایزه نوبل ادبیات را برعهده دارد خواست این مسؤولیت را به یک کمیته مستقل و موقتی واگذار کند تا این آکادمی بتواند پس از رسوایی‌های اخلاقی که به لغو این جایزه ادبی در سال ۲۰۱۸ منجر شد، دوباره اعتماد عمومی را به سمت خود جلب کند. بنیاد نوبل بر این باور است که فرهنگستان سوئد دیگر صلاحیت لازم برای اعطای مهم‌ترین جایزه ادبی جهان را دارا نیست و باید اعضایی جدید و مستقل از فرهنگستان به طور موقت برنده نوبل در شاخه ادبیات را انتخاب کنند. در ماه نوامبر سال گذشته، «ژان کلود آرنالت» همسر «کاترین فروستنسون»، عضو آکادمی و یکی از داوران مخفی نوبل با شکایت ۱۸ زن به اتهام سوءاستفاده جنسی روبه‌رو شد و پس از انتشار این اخبار، «کاترین فروستنسون» نیز از آکادمی نوبل کنار گذاشته شد. همچنین «سارا دنیوس» رئیس هیات انتخاب آکادمی نوبل ادبیات در واکنش به این اتفاق‌ها استعفا کرد. ماجرای این رسوایی اخلاقی موجی از استعفاها را در آکادمی نوبل ادبیات به راه انداخت و در نهایت موجب شد اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ لغو شود و به جای آن در سال ۲۰۱۹ دو برنده نوبل ادبیات معرفی شود اما با صحبت‌های رئیس بنیاد نوبل، برگزاری این جایزه در سال آینده نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، چرا که او معتقد است این اتفاقات به وجهه جوایز نوبل در سطح بین‌المللی خدشه وارد کرده است.


استقبال بی‌نظیر از داستان حسن‌بیگی
«ناقوس‌ها به صدا درمی‌آیند» در غدیر سال گذشته برای نخستین‌بار منتشر شد و پس از یک‌سال به چاپ سی‌ام رسیده است. این رمان بتازگی در فهرست پرفروش‌ترین آثار ادبی دهه ۹۰ قرار گرفته است. به گزارش فارس، داستان «ناقوس‌ها به صدا درمی‌آیند» داستانی جذاب درباره‌ امام علی ابن ابی‌طالب علیه‌السلام است. داستان همراه کشیشی مسیحی پیش می‌رود که به نسخه‌ای تاریخی از یک کتاب دست یافته است. نویسنده در این اثر چکیده‌ای کامل و بی‌نقص از سخنان و داستان زندگی حضرت و حتی بررسی ابعاد وجودی، سیاسی، معنوی شخصیت ایشان از منظر مخالفان و معاندانی چون عمروعاص را به نگارش درآورده است. ابراهیم حسن‌بیگی، نویسنده توانمندی است که داستان کتابش نه‌تنها خواننده را خسته نمی‌کند، بلکه براحتی، روح و روان خواننده را نیز به تسخیر درمی‌آورد. «ناقوس‌ها به صدا درمی‌آیند» در غدیر سال گذشته برای نخستین‌بار منتشر شد و پس از یک‌سال به چاپ سی‌ام رسیده است. این رمان بتازگی در فهرست پرفروش‌ترین آثار ادبی دهه ۹۰ قرار گرفته است. انتشارات عهدمانا، این کتاب را در 136 صفحه رقعی روانه بازار کتاب کرده و در کتابفروشی‌های سراسر کشور در دسترس است.


گرامیداشت حماسه‌سازان تنگه ابوقریب در سومین «عصر حماسه»
مراسم گرامیداشت «حماسه‌ سازان تنگه ابوقریب» گردان عمار یاسر لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) به همت حوزه فرهنگ حماسه و مقاومت خبرگزاری تسنیم برگزار می‌شود. به گزارش «وطن امروز»، سومین محفل «عصر حماسه» با سخنرانی دکتر حمیدرضا مقدم‌فر مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه، سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ و جمعی از رزمندگان و حماسه‌سازان این گردان همراه خواهد بود. ویژه‌برنامه «حماسه‌سازان تنگه ابوقریب» دوشنبه 29 مرداد ماه 97 از ساعت 17 تا 19 در سالن اجتماعات شهید رشادی به نشانی میدان سپاه، خیایان پادگان ولیعصر(عج)، حسینیه فاطمه الزهرا(س) برگزار
خواهد شد.


Page Generated in 0/0052 sec