printlogo


کد خبر: 197452تاریخ: 1397/5/30 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از پیگیری مصوبه اخیر ارزی دولت
کدام کالاها از پرداخت مابه‌التفاوت ارز معاف شدند؟

گروه اقتصادی: در پی انتشار گزارش «دور باطل بخشنامه‌های ارزی» در «وطن‌امروز» اقداماتی از سوی مسؤولان برای اصلاح مصوبه اخیر ارزی انجام شد. در همین‌باره رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از ابلاغ مصوبه جدید دولت برای تعیین‌تکلیف کالاهای وارداتی و پرداخت مابه‌التفاوت ارزی خبر داد. مجتبی خسروتاج در این‌باره افزود: بر اساس مصوبه امروز (دیروز) هیات وزیران، مواد اولیه وارداتی قطعات و ملزومات مورد نیاز که محصول نهایی آن با نرخ ارز رسمی قیمت‌گذاری می‌شود و مواد اولیه دارو، تجهیزات پزشکی و قطعات لوازم یدکی و ملزومات آن به تشخیص وزارتخانه‌های ذی‌ربط از پرداخت مابه‌التفاوت معاف هستند. خسروتاج  افزود: در این میان کالاهایی که مشمول این معافیت نیستند باید به بانک‌های عامل خود مراجعه کرده و با دادن تعهد نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت ارزی، کالاهای خود را ترخیص کنند. براساس مصوبه ابلاغ شده واردکنندگان این کالاها تا 6 ماه برای پرداخت مابه‌التفاوت ارزی فرصت دارند اما پس از 6‌ماه باید کل مابه‌التفاوت را به بانک‌های عامل تحویل دهند. بر اساس این مصوبه، پرداخت مابه‌التفاوت ارزی 3 گروه کالایی وارداتی حذف شد، بنابراین بانک مرکزی مکلف است از واردکنندگان کالاهایی که تا زمان ابلاغ این تصویب‌نامه، ارز آنها به صورت بانکی یا در سامانه نیما تأمین شده و ترخیص آنها انجام نشده قبل از ارسال اطلاعات منشأ ارز به گمرک نسبت به دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز، زمان پرداخت و نرخ ارز در بازار ثانویه اقدام و ضمن واریز به حساب خزانه کل کشور، مراتب را برای ترخیص به گمرک اعلام کند. به گزارش «وطن‌امروز»، ماشین‌آلات، تجهیزات، قطعات یدکی خط تولید و طرح‌های مرتبط با هر یک از دستگاه‌های اجرایی با تشخیص وزارتخانه ذی‌ربط، مواد اولیه وارداتی، قطعات و ملزومات مورد نیاز که محصول نهایی آن با ارز رسمی قیمت‌گذاری می‌شود با تشخیص وزارتخانه تولیدی ذی‌ربط و مواد اولیه دارو، تجهیزات پزشکی و ملزومات پزشکی که مشمول قیمت‌گذاری با ارز رسمی است با تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از پرداخت مابه‌التفاوت ارز معاف هستند. گفتنی است بانک مرکزی مکلف است نرخ ارز تأمین شده برای هر گواهی را هنگام تعیین منشأ ارز و ارسال اطلاعات به گمرک و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قبل از ترخیص اعلام کند.
واردکنندگان به دیوان عدالت شکایت کردند
در همین حال جمعی از واردکنندگان با حضور در دیوان عدالت اداری، علیه «دریافت مابه‌التفاوت نرخ دلار دولتی با بازار ثانویه از سوی دولت»، شکایت رسمی ثبت کردند. ایشان شکایت خود را علیه بند ۵ بسته جدید سیاست‌های ارزی دولت در دیوان عدالت اداری به ثبت رساندند. طبق بند 5 بسته جدید سیاست‌های ارزی دولت، همه واردکنندگان به جز واردکنندگان مواد اولیه و ماشین‌آلات، مکلف هستند مابه‌التفاوت نرخ دلار دولتی با بازار ثانویه را پیش از ترخیص کالا از گمرک به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان پرداخت کنند. پرداخت این مابه‌التفاوت شامل واردکنندگانی می‌شود که برای واردات خود ارز دولتی دریافت کرده‌اند اما با تغییر سیاست دولت، دولت تصمیم گرفته این گروه از واردکنندگان را از شمول دریافت ارز دولتی خارج کند، بنابراین آنها را مکلف کرده مابه‌التفاوت نرخ را پیش از ترخیص کالای وارداتی خود از گمرک، به سازمان حمایت پرداخت کنند.
 

یوآن در سنا جایگزین دلار شد
حذف دلار از معاملات تجاری در سامانه سنا و جایگزینی یوآن چین موجب شد تا سرانجام دلار رسماً از تجارت ایران خداحافظی کند. به گزارش تسنیم، دلار در روزهای گذشته در سامانه سنا از یورو بالاتر رفته بود و پس از آن شد که خبر آمد بانک مرکزی اقدام به حذف دلار از این سامانه کرده است. فعالان اقتصادی و تجار در زمان گرانی دلار نسبت به یورو گفته بودند: به طور عملی هیچ فردی دلار را گران‌تر از یورو نمی‌خرد و این افزایش بیشتر ناشی از فضای روانی و انتظارات بازار است. فعالان بانکی گفته‌اند: در حال حاضر ذخایر ارزی کشور، ذخایر ارزی بانک‌ها و سپرده‌گذاری بانک‌های ایرانی در بانک‌های خارجی و همچنین نقل‌وانتقالات مالی کشور بر مبنای یورو است. در بسته قبلی ارزی هم عمده تمرکز بانک مرکزی روی یورو بود و حذف دلار از معاملات تجاری از همان زمان کلید خورده بود.
 


Page Generated in 0/0062 sec