printlogo


کد خبر: 197562تاریخ: 1397/6/4 00:00
به دستور وزیر بهداشت صورت گرفت
تشکیل کارگروه رفع مشکلات واردات دارو
دبیر انجمن داروسازان تهران: وزارت بهداشت بحران دارویی را جدی نمی‌گیرد

گروه اجتماعی: این روزها اظهارنظرها و انتقاد‌ها نسبت به وضعیت دارو در کشور وارد فاز تازه‌ای شده است تا جایی که رئیس انجمن داروسازان تهران در حاشیه مراسم سالانه این انجمن محور اصلی اظهارات خود را به انتقاد از سیاست‌های وزارت بهداشت اختصاص داد. رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: حال صنعت داروسازی کشور خوب نیست.
سیدحمید خوئی در مراسم روز داروساز افزود: داروسازان از وضعیت امروز رضایت ندارند و هیچ کس سیاست روشنی درباره فردای ما، مشخص و تببین نمی‌کند. وی افزود: کل برنامه این است که در شرایط بحرانی اقلام داروهای وارداتی کاهش پیدا کند؛ در طول 4 سال گذشته مردم عادت کرده‌اند داروی لوکس بخرند و چرخش یک دفعه مشکلاتی ایجاد می‌کند. خوئی با اشاره به اینکه اولویت اصلی سازمان غذا و دارو رفع نیاز مردم و رسیدگی به صنعت دارو است، افزود: مردم درباره موضوع دارو شوخی ندارند و در کشورهایی مانند پاکستان برای دارو دولت عوض می‌شود.
 رئیس انجمن داروسازان تهران اضافه کرد: ما در آستانه یک بحران دارویی هستیم و مدیران وزارت بهداشت این موضوع را جدی نمی‌گیرند. وی خاطرنشان کرد: اگر شایعه کمبود دارو ایجاد شود، نگرانی به جان مردم می‌افتد و همین موضوع باعث برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا می‌شود و زمان زیادی به طول می‌انجامد تا این موضوع حل شود.
خوئی گفت: در طرح تحول سلامت به داروسازی جفا شده است، زیرا اوراقی به دست صنایع می‌رسد که برای نقد شدن آن ۳۰ درصد از ارزش آن کاهش پیدا می‌کند. وی بیان کرد: دارو طی چند سال گذشته قیمتش ثابت مانده است و فقط به ما می‌گویند کیفیت را باید بالا ببریم؛ اگر کیفیت دارو افت کرد مسؤولش دولت و وزارت بهداشت است، زیرا افزایش کیفیت هزینه‌بر است و کسی از ما حمایت نمی‌کند.
سوپرمارکت‌ها داروفروش شدند
این در حالی است که مشکلات بخش دارویی کشور تنها به کمبودها، گرانی و مواردی از این نمونه خلاصه نمی‌شود و از سوی دیگر شاهد تخلفاتی در حوزه فروش و عرضه دارو هستیم. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با انتقاد از افزایش تعداد سوپرمارکت‌هایی که به فروش دارو رو آورده‌اند، از برخوردهای قاطعانه با این تخلفات محرز خبر داد. مهران ولایی با انتقاد از افزایش تخلفات در برخی سوپرمارکت‌ها اظهار داشت: متأسفانه این روزها بازار داغ سودجویی، پای تعداد زیادی از سوپرمارکت‌ها را به فروش دارو باز کرده است! موضوعی که با برخورد جدی و پیگرد قضایی چند سوپرمارکت متخلف، راه پیشروی در آن بسته خواهد شد. وی گفت: یکی از دلایل افزایش تعداد این سوپرمارکت‌ها، تمایل عجیب برخی مردم برای استفاده از داروهای برند است. هم‌اکنون بیشتر سوپرمارکت‌های متخلف، داروهای برند از جنس مُسکن‌ها بویژه داروهای تخصصی اعصاب را می‌فروشند. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی با تأکید بر برخورد جدی با سوپرمارکت‌های متخلفی که فروش دارو دارند، افزود: فروش دارو در سوپرمارکت‌ نه‌تنها در ایران، بلکه در تمام نقاط جهان جرم و تخلفی محرز است و با توجه به اینکه این سوپرمارکت‌ها در حوزه‌های مربوط به صنف خاص خود قرار دارند، تمام برخوردهای لازم با هماهنگی دادسرا و با حضور قاضی و کارشناسان بهداشت انجام می‌شود.
 برخورد با بازرسان، مساوی با تعلیق پروانه
ولایی در ادامه با اشاره به تمهیدات جدید برای خنثی‌سازی فعالیت افرادی که مانع کار بازرسان بهداشت به منظور انجام بازرسی‌ها در محل می‌شوند، ادامه داد: در این زمینه باید با نمایندگان اصناف صحبت کنیم تا دیگر حین انجام بازرسی‌ها از سوی سایر اصناف اتفاقی نیفتد که باعث اخلال در کار بازرسی شود. وی یادآور شد: طبق تمهیدات اندیشیده شده، از این پس اگر حین انجام بازرسی از اماکن در حوزه بهداشت و غذا و دارو برخورد یا اخلالگری از سوی صنف مربوط پیش آید، جواب این برخورد با پیگرد قانونی داده می‌شود که در صورت ادامه این رفتار، پروانه محل مربوط تعلیق و حتی لغو خواهد شد.
 تشکیل کارگروه رفع مشکل واردات دارو
علاوه بر این قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور بین‌الملل با اشاره به مذاکرات وزارت بهداشت با کشورهای دیگر در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی افزود: در ماه‌های گذشته اقدامات گوناگونی در زمینه صادرات دارو و تضمین ورود مواد اولیه مورد نیاز انجام و مذاکراتی نیز در همین باره با کشورهای عمان، برزیل، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی شده است. محسن اسدی‌لاری گفت: از جمله تلاش‌های وزارت بهداشت این است که صادرات دارو و تجهیزات پزشکی در صدر اقدامات وزارت بهداشت قرار بگیرد. البته این اقدام به همکاری بخش‌های دیگر مثل بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و وزارت امور خارجه نیاز دارد. وی اظهار داشت: استفاده از فرصت‌های کمتر بهره‌برداری شده شرکت‌ها نیز یکی دیگر از اهداف صادرات این اقلام است. یکی از بهترین نتایج این کار، ثبت شدن اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی در بازارهای جهانی است.
وی درباره واردات دارو و تجهیزات پزشکی نیز گفت: مذاکرات و قراردادهایی در راستای تضمین واردات دارو و مواد اولیه هم انجام شده است. البته باید توجه کنیم که کمتر از 5 درصد مجموعه بازار دارویی ایران متعلق به واردات است اما همین هم حدود 30 درصد منابع مالی بازار دارو را به خود اختصاص می‌دهد. حدود 40 درصد مواد اولیه دارویی مورد نیاز تولید داخل نیز از طریق واردات تامین می‌شود که این موضوع نیز به تضمین ورود نیاز دارد تا موضوع تحریم‌ها بر این واردات تاثیر نگذارد. هر چند می‌گویند دارو شامل تحریم نمی‌شود اما اختلال در نظام بانکی، ورود این اقلام را با مشکل مواجه می‌کند به همین دلیل وزیر بهداشت کارگروه رفع مشکل واردات تشکیل داد.
 


Page Generated in 0/0048 sec