printlogo


کد خبر: 197589تاریخ: 1397/6/4 00:00
سخنگوی وزارت دفاع روسیه از توطئه جدید تروریست‌ها در سوریه خبر داد
تدارک سناریوی شیمیایی جدید در ادلب

گروه بین‌الملل: همزمان با آماده‌ شدن ارتش سوریه برای آزادسازی ادلب به‌عنوان آخرین استان تحت اشغال تروریست‌های دست‌پرورده غربی‌ها، بازی کثیفی علیه این کشور تدارک دیده شده است با اسم رمز «تسلیحات شیمیایی» که بازیگران آن تروریست‌های جبهه‌النصره هستند و کارگردان آن تروئیکای غرب یعنی آمریکا، فرانسه و انگلیس. سخنگوی وزارت دفاع روسیه، روز گذشته فاش کرد شبه‌نظامیان در استان ادلب سوریه در تدارک نوعی صحنه‌سازی برای نشان دادن استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان هستند. ایگور کوناشنکوف خاطرنشان کرد: گروه تروریستی جبهه‌النصره به منظور اجرای حمله شیمیایی ادعایی در شهر جسرالشغور استان ادلب اقدام به منتقل کردن 8 تانکر گاز کلر به روستایی در فاصله چند کیلومتری جسرالشغور کرده‌اند. طبق اعلام وزارت دفاع روسیه ناوشکن یواس‌اس سالیوانز در همین راستا وارد خلیج‌فارس شده و بمب‌افکن‌های آمریکایی B-1 نیز در پایگاه هوایی آمریکا در کشور قطر مستقر شدند و آماده اجرای حمله هوایی به سوریه هستند. کوناشنکوف اظهار داشت: این تحریک با مشارکت فعال سرویس‌های ویژه انگلیسی قرار است یک بهانه دیگر برای آمریکا، انگلیس و فرانسه فراهم کند تا آنها دست به حمله موشکی علیه تاسیسات اقتصادی و دولتی سوریه بزنند. در اظهارات این مقام روس تصریح شد: یک گروه از شبه‌نظامیان تحت هدایت یک شرکت نظامی خصوصی انگلیس به نام شرکت OLIVE آموزش کار با مواد شیمیایی سمی را دیده و وارد استان ادلب شده‌اند. ماموریت این شبه‌نظامیان تقلید عملیات نجات قربانیان یک حمله با استفاده از شیمیایی در جلیقه‌های گروه بدنام کلاه سفیدها است. طبق این گزارش، آخرین بار آمریکا، فرانسه و انگلیس بامداد 25 فروردین سال جاری دست به اقدام نظامی علیه سوریه زدند. در این حمله بیش از یکصد موشک به مناطقی در سوریه شلیک شد که به گفته وزارت دفاع روسیه، حدود 70 درصد آنها رهگیری و منهدم شد. بهانه حمله فروردین نیز حمله شیمیایی به منطقه دوما بود. دولت سوریه تاکید کرد این حمله نیز عملیات فریبکارانه برای تحریک به اقدام نظامی علیه سوریه بوده است. حمله فروردین‌ماه بدون هرگونه مجوز از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام شد. گفته می‌شود هزینه حمله فروردین گذشته به سوریه از جانب عربستان‌سعودی تامین شده بود. البته این افشاگری مسکو پس از آن انجام شد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در دیداری که هفته گذشته در ژنو سوییس با نیکلای پاتروشف، دبیر امنیت ملی روسیه داشت، مدعی شد آمریکا اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد شاید بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای بازپس‌گیری ادلب از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند. این نومحافظه‌کار جنگ‌طلب آمریکایی گفته  است در صورتی که این اتفاق بیفتد آمریکا دست به یک اقدام نظامی قوی‌تر از حملات قبلی خواهد زد. بولتون هفته گذشته نیز در پاسخ به این سوال خبرگزاری رویترز که اگر حمله شیمیایی یا بیولوژیک روی دهد آمریکا چگونه واکنش نشان خواهد داد، گفت: با قدرت! باید گفت تهدیدهای جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا درباره واکنش شدید این کشور به هرگونه به‌کارگیری سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه در استان ادلب، در آستانه پاکسازی آخرین پایگاه تروریست‌ها و شکست کامل توطئه آمریکا در سوریه، پیام‌هایی را دربر دارد.
بازگشت استان ادلب به آغوش میهن به معنای آواره‌ شدن توطئه تخریب سوریه بر سر صاحبان آن بویژه آمریکاست و این موضوع بشدت دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی بویژه انگلیس و فرانسه را که برای ادامه خونریزی در سوریه تلاش می‌کنند نگران می‌کند. بر این اساس این کشورها و رژیم صهیونیستی خود را برای تکرار سناریوی تجاوز به خاک سوریه به منظور به شکست کشاندن تلاش‌ها برای برقراری صلح در این کشور و بازگشت زندگی طبیعی آماده می‌کنند. اما بازگشت همه خاک سوریه به کنترل دولت یک امر واقعی است و به زمان چندانی نیاز ندارد بویژه اینکه آتش جنگ در بسیاری از جبهه‌ها فرونشسته و ارتش و اراده ملت در برابر یک توطئه بزرگ که با هدف تخریب سوریه و زیرساخت‌های آن آغاز شده بود، پیروز شد. ادعاهای آمریکا در حالی مطرح می‌شود که دولت سوریه، بارها به کارگیری هرگونه سلاح شیمیایی را رد کرده است.
حزب‌الله در سوریه می‌ماند؟
سوریه خواستار باقی ماندن نیروهای حزب‌الله لبنان تا پایان درگیری‌ها در مناطق شمال غرب و شمال شرقی این کشور شده است. روزنامه الاخبار لبنان روز گذشته نوشت، حزب‌الله درخواستی رسمی از رهبران سوریه درباره لزوم ماندن نیروهایش در سوریه برای مدتی دیگر حتی پس از اتمام عملیات در مناطق شمال غربی و شمال شرقی این کشور دریافت کرد. این روزنامه در ادامه فاش کرد حزب‌الله اقدامات داخلی را جهت برنامه‌ریزی برای ماندن نه‌چندان کوتاه‌مدت نیروهایش در سوریه در پیش گرفته است. همچنین این روزنامه نوشت، حزب‌الله در کمک به مسؤولان سوریه برای تحقق آشتی‌های داخلی همزمان با بازگشت آوارگان از لبنان و ساماندهی اوضاع در طول مرزهای مشترک لبنان- سوریه ایفای نقش خواهد کرد. پیش‌تر  یکی از نمایندگان حزب‌الله در پارلمان لبنان از مخالفت رئیس‌جمهور سوریه با پیشنهاد ولیعهد عربستان مبنی بر باقی ماندن مادام‌العمر در قدرت و بازسازی کامل سوریه در مقابل قطع روابط دمشق با حزب‌الله و ایران خبر داده بود که به گفته او با مخالفت رئیس‌جمهور سوریه مواجه شده است. طی ماه‌های اخیر برخی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی خواستار خروج نیروهای حزب‌الله لبنان و مستشاران ایران از سوریه شدند. مقام‌های سوریه بارها اعلام کرده‌اند حضور این نیروها به درخواست دولت این کشور و با هدف کمک به مبارزه با گروه‌های تروریستی تکفیری بوده است.


Page Generated in 0/0222 sec