printlogo


کد خبر: 197590تاریخ: 1397/6/4 00:00
وزیر سابق خارجه لبنان:
مقاومت در سوریه حاضر به تسلیم نیست

گروه بین‌الملل: وزیر سابق خارجه لبنان  در گفت‌وگوی تلویزیونی با برنامه «بدون مرز» درباره مداخلات بیگانگان در این کشور هشدار داد. عدنان منصور گفت: برخی کشورها تلاش دارند اوضاع داخلی لبنان را بر هم بزنند اما بدانند ناآرامی‌ها در لبنان امنیت منطقه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد و آنان را نیز درگیر خواهد کرد.
وی با افشای پشت‌پرده استعفای سال گذشته سعد حریری در عربستان اظهار داشت: بیانیه‌ای که سعد حریری در عربستان قرائت کرد، برگرفته از اندیشه‌‌های او نبود؛ بیانیه‌ای با لحنی تند علیه مقاومت، حزب‌الله و ایران، آن هم با کاربرد واژه‌‌‌های غیرمتعارف سیاسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که غیرمعمول است. زمانی که سعد حریری به لبنان بازگشت، شخصیتی متفاوت از آنچه در عربستان بود ظاهر شد و معلوم بود او تحت فشار سیاسی این بیانیه را صادر کرده است. عدنان منصور با اشاره به انتخابات پارلمانی در لبنان و پیروزی حزب‌الله در این انتخابات گفت: حزب‌الله همواره نقشی مثبت در لبنان داشته است و پیروزی اخیر حزب‌الله در انتخابات پارلمانی لبنان هم یک موفقیت ملی برای مردم لبنان محسوب می‌شود.
وزیر سابق خارجه لبنان با اشاره به نقش مثبت و سازنده ایران در منطقه و لبنان تاکید کرد: واقعیت این است که ادعای دخالت ایران در امور داخلی لبنان ادعایی کذب و بی‌اساس است و کشورهای بیگانه دیگری هستند که در امور لبنان و منطقه مداخله می‌کنند.
عدنان منصور افزود: من این سوال را از مخالفان ایران در منطقه دارم که آیا ایران عامل بروز جنگ در عراق بود؟ آیا ایران عامل بروز جنگ در سوریه بود؟ آیا ایران عامل حضور گروه‌های تروریستی در لبنان است؟ آیا ایران عامل حضور گروه‌های تروریستی در صحرای سینا، یمن یا الجزایر است؟ هرگز! بلکه کمک ایران به عراق و سوریه به دعوت دولت‌های قانونی آنها بوده و تهران بر خلاف دشمنانش در پی آن است تا خطر تروریسم را از منطقه و خود دور کند در حالی که مخالفان ایران در منطقه از تروریست‌ها حمایت می‌کنند.
وی گسترش تروریسم در منطقه را ناشی از سیاست‌ها و اقدامات آمریکا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، رژیم صهیونیستی و برخی دولت‌های عربی منطقه خواند و گفت: کشورهایی که به ترویج افراطی‌گری و حمایت‌‌های مالی و سیاسی از تروریست‌ها ادامه می‌دهند، در جنایات آنها سهیم هستند و باید به مردم منطقه و جهان پاسخ دهند.
عدنان منصور با اشاره به بحران جاری در سوریه تاکید کرد: کشورهایی که در ایجاد بحران سوریه مداخله آشکار داشتند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، از آزادی بیان و حقوق‌بشر دم می‌زدند اما دیدیم آنان به دنیا دروغ گفته‌‌اند و هدفی جز براندازی نظام سوریه نداشته‌‌‌اند. چرا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؟ چون با سیاست‌‌های آمریکا و مزدورانش در منطقه مخالف بودند.
وزیر سابق خارجه لبنان در ادامه گفت: حمد بن جاسم، نخست‌وزیر قطر بیستم آوریل سال 2016 به صورت علنی به فایننشال‌تایمز گفت از ما خواسته شد در سوریه مداخله کنیم. چه کسی از قطر چنین چیزی را خواست؟ او گفت ما در خط مقدم بودیم و پس از مدتی عربستان وارد عمل شد. وی در گفت‌وگویی که اخیرا با بی‌بی‌سی داشت اعلام کرد سوریه را ویران کردیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، پول زیادی به مخالفان سوری دادیم، او گفت به هر نیروی نظامی که از ارتش سوریه جدا می‌شد 15 هزار دلار و به هر افسر 30 هزار دلار پرداخت می‌شد و به ریاض حجاب، نخست‌وزیر پیشین سوریه که به اردن پناهنده شد 50 میلیون دلار پاداش داده شد. پس بحران سوریه ربطی به موضوع دموکراسی و آزادی نداشت.
وی تاکید کرد: ما اکنون در سوریه شاهد رویارویی 2 جبهه هستیم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌؛ جبهه‌ای به فرماندهی آمریکا، اسرائیل و کشورهای مزدور آمریکا و در مقابل جبهه ملی و آزادی‌بخش سوریه که حاضر به تسلیم نیست.
 


Page Generated in 0/0057 sec