printlogo


کد خبر: 197593تاریخ: 1397/6/4 00:00
چهارگوشه

خنثی‌سازی توطئه داعش در لبنان
نیروهای امنیتی لبنان مانع از حمله تروریستی به عناصر و مراکز ایست بازرسی ارتش این کشور و نیز عملیات انتحاری در یک کلیسا شدند. مدیریت کل نیروهای امنیت داخلی لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای امنیتی لبنان در چارچوب عملیات امنیتی پیشگیرانه، هویت یک تندروی لبنانی وابسته به داعش را شناسایی کردند که با اشخاصی در سوریه که وابسته به این گروه بودند، در تماس بود. طبق این بیانیه، با تحقیق نیروهای امنیتی لبنان از  شخص بازداشت‌شده، مشخص شد یکی از نزدیکان این مظنون از وی خواسته از سفر به سوریه صرف‌نظر کند و به داعش در لبنان بپیوندد.

مخالفت العبادی با خروج  حشد الشعبی از شهرهای بزرگ
نخست‌وزیر عراق بر اهمیت سیاسی نکردن حشدالشعبی تأکید کرد و گفت خروج الحشد از شهرها نباید تحت فشار سیاسی باشد. حیدر العبادی همچنین در دیدار با کادر رهبری حشدالشعبی گفت: حشدالشعبی نهادی وابسته به دولت و فرمانده کل نیروهای مسلح است و ما با طرف‌هایی که بخواهند چهره این تشکل را خدشه‌دار کنند مقابله می‌کنیم. وی گفت: خروج حشدالشعبی از شهرهای بزرگ نباید تحت فشار سیاسی انجام شود. گروهک‌های داعش را شکست داده‌ایم اما هنوز افکار افراطی موجود است و باید با آن مقابله کنیم. تخلیه کردن میدان به صورت ناگهانی فرصتی برای گروه‌های تروریستی جهت تجاوز به شهروندان است.

باج‌‌خواهی سیاسی آمریکا از فلسطینیان
دولت دونالد ترامپ بیش از ۲۰۰ میلیون دلار از کمک‌های مالی این کشور به تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه را کاهش داد؛ اقدامی که تشکیلات خودگردان آن را «باج‌خواهی سیاسی»  خوانده است. بر این اساس، یک مسؤول در وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت: مبلغی که به عنوان کمک‌ اقتصادی در سال مالی ۲۰۱۷ به نوار غزه و کرانه باختری اختصاص یافته بود، بنا به دستورات ترامپ برای پروژه‌هایی در دیگر مکان‌ها استفاده خواهد شد. چند ماه پیش هم آمریکا ۶۵ میلیون دلار از کمک خود به دفتر امدادی سازمان ملل به فلسطینیان را قطع کرده بود. این در حالی‌ است که آمریکا برای تحمیل طرح موسوم به «معامله قرن» علیه فلسطینیان تلاش می‌‌کند.

راهپیمایی روهینگیاها در نخستین‌ سالگرد نسل‌کشی
در نخستین سالگرد نسل‌کشی روهینگیاها، روز شنبه هزاران تن از آنها در اردوگاهی در بنگلادش دست به راهپیمایی زدند. تظاهرات‌کنندگان پلاکارد‌هایی در دست داشتند که روی‌ آنها عبارت «دوباره هرگز: روز یادبود نسل‌کشی روهینگیا 25 آگوست 2018» نوشته شده بود. در جریان سرکوب روهینگیاها در 25 آگوست 2017 توسط ارتش و نیروهای امنیتی میانمار، صدها تن از مسلمانان روهینگیایی کشته شده و بیش از 750 هزار تن از آنها به بنگلادش گریختند. رهبران روهینگیایی تاکید دارند مسلمانان روهینگیایی در تبعید تنها زمانی به میانمار بازمی‌گردند که امنیت آنها تضمین شود.

تداوم بازداشت مخالفان السیسی
دستگاه امنیتی مصر در چند روز گذشته شماری از مخالفان السیسی از جمله معصوم مرزوق معاون وزیر خارجه اسبق، رائد سلامه کارشناس اقتصادی و عضو هیأت عالی حزب «تیار الکرامه» و سامح سعودی فعال سیاسی را بازداشت کردند. مرزوق اخیرا از طرح خود برای برگزاری همه‌پرسی مردمی درباره باقی ماندن السیسی یا کناره‌گیری وی از قدرت و تشکیل شورای انتقالی برای اداره امور کشور خبر داده بود. یکی از موضوعات اصلی که مرزوق با آن مخالف است، واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان‌سعودی است که طبق توافقی در ماه آوریل ۲۰۱۶ مالکیت آن به عربستان داده شد.

ترامپ سفر پمپئو به کره‌شمالی را لغو کرد
رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی از وزیر خارجه این کشور خواست سفرش به کره‌شمالی را لغو کند. دونالد ترامپ در این توئیت فقدان پیشرفت در خلع سلاح اتمی کره‌شمالی را علت اصلی درخواستش از مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا برای کنسل کردن سفرش به کره‌شمالی اعلام کرده اما همچنین انگشت اتهام را به سوی چین نیز نشانه رفته و این کشور را به توقف عمدی همکاری در زمینه مساله اتمی کره‌شمالی برای منفعت بردن از این اوضاع متهم کرده است. دولت‌های واشنگتن و پکن در جنگ تجاری ناشی از افزایش تعرفه‌های گمرکی به سر می‌برند.
 


Page Generated in 0/0052 sec