printlogo


کد خبر: 197595تاریخ: 1397/6/4 00:00
چرا سیمان، فولاد و شیرآلات نایاب شد؟
هجوم دلالان به بازار مصالح ساختمانی!

گروه اقتصادی: گرانی رسمی و غیررسمی و همچنین کمبود برخی مصالح ساختمانی دلالان را ترغیب به احتکار کرده است تا فعالان این حوزه با چالش بزرگی مواجه شوند. به گزارش «وطن‌امروز»، با تایید سازمان حمایت، قیمت سیمان رسما 12 درصد گران شد اما قبل از مصوبه این سازمان نرخ‌ها‌ بالا رفته بود. عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در این باره بیان کرد: قیمت سیمان نسبت به قیمت‌های ارشادی سال ۹۵ با رشد ۱۲ درصدی همراه بوده، مثلا قیمت هر تن سیمان خاکستری فله تیپ ۲ بدون احتساب ارزش افزوده و در کارخانه به ۱۳۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است. شیخان در ادامه گفت: همچنین طبق مذاکراتی که با هلدینگ‌های سیمانی و کارگروه‌های صادراتی انجام شده، توصیه شده سیمان صادراتی فقط به صورت ارزی قیمت‌گذاری شود تا افت ارزش پول ملی نسبت به سایر ارزها سبب ارزان‌فروشی سیمان نشود. به شرکت‌ها تاکید شده قیمت هر تن سیمان صادراتی حداقل ۲۱ دلار باشد و اگر قرار است درآمد صادراتی به شکل ریالی تبدیل شود، دلار با نرخ بازار ثانویه تسعیر شود.
 افزایش نرخ دلار بهانه دلالان برای احتکار مصالح ساختمانی است
این روزها بازار احتکار کالا بسیار داغ شده به طوری که هر روز شاهد کشف انبارهای مختلف کالاهای احتکار شده از سوی بازرسان وزارت صنعت هستیم. این بار گزارش‌های میدانی حاکی از احتکار مصالح ساختمانی بویژه فولاد و میلگرد است به طوری که اغلب سازندگان مسکن از کمبود فولاد و میلگرد در بازار گله‌مندند و معتقدند ورود دلالان به این بازار و احتکار کالا از سوی آنها بازار ساخت‌وساز را آشفته کرده است. بر اساس این گزارش، افزایش قیمت دلار و سکه در چند ماه گذشته اقتصاد کشور را تحت تأثیر خود قرار داده و همین موضوع موجب شده دلالان و سوءاستفاده‌کنندگان فرصت را غنیمت شمارند و کالاهای اساسی را در انبارهای خود احتکار کنند. حسن خسته‌بند، عضو کمیسیون عمران مجلس از احتکار مصالح ساختمانی در کشور خبر داد و گفت: با افزایش بی‌ضابطه قیمت دلار در بازار،‌ فرصت‌طلبان از وضعیت نابسامان کشور استفاده کرده‌ و برای انتفاع بیشتر حجم بسیار بالایی از انواع مصالح ساختمانی را در انبارهای خود احتکار کرده‌اند. عضو کمیسیون عمران مجلس با اعلام این خبر که احتکارکنندگان مصالح ساختمانی از فروش اجناس خودداری می‌کنند، گفت:‌ مصالح ساختمانی موجود در بازار به بهانه رشد نرخ ارز با قیمت بسیار گزاف در بازار عرضه می‌شود.
 افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت فولاد در چند ماه گذشته
در همین رابطه، ایرج رهبر، نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه قیمت فولاد و میلگرد در چند ماه گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: قیمت هر کیلو فولاد سال گذشته هزار تومان بود اما هم‌اکنون هر کیلو فولاد ۵ هزار و۶۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود. وی از کمبود مصالح ساختمانی در بازار گله کرد و گفت: متأسفانه دلالان و سودجویان در چند ماه گذشته از فرصت استفاده کرده و با خرید فولاد و احتکار آن مشکلات زیادی در این بازار ایجاد کرده‌اند. رهبر تصریح کرد: دلالان با زد و بندهایی که انجام دادند فولاد را با قیمت عرضه شده در بورس و حتی پایین‌تر خریداری کرده و هم‌اکنون با انحصاری کردن این بازار موجب ایجاد رکود در بخش مسکن شده‌اند. نایب‌رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران با بیان اینکه نظارت بر این بازار از سوی مسؤولان کار بسیار راحتی است، گفت: به دلیل آنکه بازار فولاد انحصاری و تنها در دست اشخاص کمی است، بنابراین نظارت و مدیریت بر این بازار کار چندان دشواری نیست.
 کمر سازندگان مسکن از احتکار کالا شکسته است
در همین باره، جمشید برزگر، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با بیان اینکه متأسفانه احتکار فولاد و میلگرد کمر بسیاری از سازندگان بخش مسکن را شکسته است، گفت: هر روز شاهد تماس از سوی سازندگان مبنی بر نایاب شدن فولاد و سیمان در بازار هستیم و همین امر خود باعث کاهش چشمگیر میزان تولید در بخش مسکن شده است. وی افزود: صفر تا ۱۰۰ تولید فولاد در داخل انجام می‌شود، بنابراین ادعای تاثیر افزایش قیمت دلار روی این بازار کاملا نادرست است. رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور اظهار کرد: در یک سال گذشته قیمت گاز، برق و آب برای تولید فولاد  تغییر نکرده است، در نتیجه افزایش قیمت‌ها نباید تأثیری در قیمت تمام‌شده شمش فولاد بگذارد. وی با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی در یک سال گذشته زمینه‌ساز افزایش چندین برابری قیمت مسکن شده است، تصریح کرد: میزان تولید مسکن در یک سال گذشته به دلیل نوسانات ایجاد شده در بخش مسکن کاهش یافته و همین موضوع موجب بر هم خوردن بازار عرضه و تقاضا شده است. در همین باره، یکی از تولیدکنندگان شیرآلات و دستگیره‌های در از کمبود شدید مواد اولیه خبر داد و گفت: مشکلات تحریم‌ها از یک سو به ما فشار می‌آورد و احتکار از سوی دیگر. وی ادامه داد: متأسفانه هیچ نظارتی در این بخش انجام نمی‌شود که موجب شده تولیدکنندگان به سمت تعطیلی و ورشکستگی بروند. البته در این بین اسماعیل کاظمی، رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی برخلاف تمام فعالان از نبود احتکار در بازار خبر داد و گفت: آنقدر در بازار مصالح ساختمانی از قبیل سیمان، گچ و ماسه رکود حاکم است که بین فروشندگان رقابت ناسالم برای فروش وجود دارد. وی ادامه داد: همه از خدای‌شان است که جنس‌های‌شان را بفروشند، اصلا چنین چیزی در بازار ما وجود ندارد. بر اساس این گزارش، رونق در بخش مسکن و اشتغال‌ ایجاد شده در این بخش می‌تواند اقتصاد کشور را دگرگون کند، بنابراین رکود در این بازار ضربه بزرگی به اقتصاد وارد می‌کند. به همین منظور دولت باید با نظارت بیشتر، عرضه فولاد در بورس و جلوگیری از احتکار در این بخش، زمینه‌ساز کاهش قیمت مصالح ساختمانی و در نتیجه بهبود وضعیت بازار مسکن در کشور شود.
 


Page Generated in 0/0181 sec