printlogo


کد خبر: 197619تاریخ: 1397/6/5 00:00
چرا آمریکا «آنروا» را تضعیف می‌کند؟
شرارت ترامپ علیه آوارگان فلسطینی

گروه بین‌‌الملل: کاخ سفید بویژه در دوران 2 ساله ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تصمیماتی علیه فلسطینیان اتخاذ کرده که صهیونیست‌های اشغالگر آن را «تاریخی» توصیف کرده‌اند. تلاش برای اجرای «معامله قرن» به نفع اسرائیل، به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت این رژیم، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس و تلاش برای پایان دادن به فعالیت‌های بشردوستانه آنروا در زمینه خدمات‌رسانی به آوارگان فلسطینی تنها بخشی از این اقدامات بوده است؛ گام‌هایی که کاملا در جهت تحقق اهداف غایی صهیونیسم و برخلاف مصالح فلسطین و جهان اسلام اتخاذ شده است. شتاب اقدامات ترامپ در حمایت از صهیونیست‌ها البته با همراهی تاسف‌برانگیز حکام کشورهای بزرگ عربی همراه بوده است. در همین راستا، کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد دولت آمریکا قصد دارد هفته آینده «لغو حق بازگشت آوارگان فلسطینی» را اعلام کند.
بر اساس این گزارش، دولت دونالد ترامپ در نظر دارد از طریق چند گام، حق بازگشت را لغو کند؛ اول: انتشار گزارشی درباره تعداد آوارگان فلسطینی که آمریکا مدعی است تعداد آنها فقط حدود نیم‌میلیون نفر است اما آنروا (آژانس امداد و کاریابی برای آوارگان فلسطینی) تعداد آنها را بیش از 5 میلیون نفر اعلام کرده است. دوم: توقف حمایت مالی از آنروا در کرانه باختری. کانال 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی افزود احتمال می‌رود آمریکا از این رژیم بخواهد بر کار آنروا در کرانه باختری نظارت کند تا عدم حمایت مالی کشورهای عربی از این نهاد به جای آمریکایی‌ها تضمین شود. آنروا در سال 1949 با هدف ارائه خدمات ضروری به بیش از 3 میلیون آواره فلسطینی از مجموع 5 میلیون آواره‌ای که اسامی آنها در اراضی اشغالی فلسطین، اردن، لبنان و سوریه ثبت شده بود، شکل گرفت. آموزش، خدمات بهداشتی، امدادرسانی و حمایت اجتماعی از بیش از 3 میلیون آواره فلسطینی، وظایف آنروا بوده است. به نوشته مجله آمریکایی فارین پالیسی، جارد کوشنر، مشاور و داماد ترامپ برای حذف موضوع آوارگان فلسطینی از میز مذاکرات سازش، تلاش کرد تا فعالیت آنروا متوقف شود. کوشنر مدعی است آنروا آژانسی فاسد و ناکارآمد است که به صلح کمکی نکرده و وضعیت موجود را حفظ می‌کند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ نیز هفته گذشته در سفر به اراضی اشغالی فلسطین، اظهار داشت: آنروا ابزاری شکست خورده است که در رابطه با وضعیت آوارگان، قانون بین‌المللی را نقض می‌کند و آمریکا برای کاهش بودجه این آژانس، بسیار دیر تصمیم‌گیری کرده است. در واقع تصمیم آمریکا درباره آنروا همزمان با انتشار اخباری درباره زمان اعلام طرح «معامله قرن» گزارش می‌شود؛ هفته گذشته رسانه‌های منطقه‌ای اعلام کردند رئیس‌جمهوری آمریکا احتمالا در سخنرانی مجمع ‌عمومی سازمان ملل (طی ماه سپتامبر) طرح خود را برای فلسطین و اسرائیل اعلام خواهد کرد. معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه اسرائیل با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی- اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مساله آوارگان با «وطن‌جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.
گفته می‌شود معامله قرن ایجاد یک دولت مستقل و بدون سلاح فلسطینی را مطرح می‌کند که بر گذرگاه‌ها و مرزها کنترلی ندارد، حق بازگشت آوارگان فلسطینی را نادیده می‌گیرد و جایی جز قدس را برای پایتختی دولت فلسطین در نظر دارد. حق بازگشت بر ضرورت بازگشت آوارگان فلسطینی به اراضی اشغالی 1948 و 1967 تأکید می‌کند؛ به عنوان مثال اگر اجداد یک فلسطینی در سال 1948 (سال اشغال فلسطین) از شهر عکا آواره شده باشند، بازگشت فرزندان او به سرزمین پدری و دریافت غرامت به خاطر این کوچ اجباری بر اساس حق بازگشت، تضمین شده است. حق بازگشت غیرقابل تصرف و از جمله مفاد منشور حقوق بشر سازمان ملل مربوط به سال 1948 است. در واقع، تدارکات ترامپ برای حذف مساله فلسطین نتیجه‌ای جز شعله‌ور کردن انتفاضه جدید فلسطینیان یعنی انتفاضه سوم که در واکنش به تصمیمات وی درباره قدس آغاز شده نتیجه‌ دیگری نداشته است. راهپیمایی‌های بازگشت در مرز نوار غزه با فلسطین اشغالی که از 30 مارس (10 فروردین) آغاز شده و تاکنون هم ادامه دارد، در راستای تأکید بر همین حق بازگشت است. تاکنون حدود 170 فلسطینی در این راهپیمایی به شهادت رسیده‌اند. پاتریک لیهی، سناتور دموکرات آمریکا معتقد است کاخ سفید به جای اتخاذ سیاستی منسجم برای حل مناقشات اسرائیل و فلسطینی‌ها که بیش از هر وقت دیگری لاینحل به نظر می‌رسد، به انجام اقدامات تحریک‌آمیز و مخرب متعهد شده است. 
 


Page Generated in 0/0064 sec