printlogo


کد خبر: 197622تاریخ: 1397/6/5 00:00
چهارگوشه

جان مک‌کین مُرد
جان مک‌کین، سناتور ضد ایرانی و رئیس کمیته خدمات مسلح مجلس سنای آمریکا در سن 81 سالگی درگذشت. دفتر مک‌کین اعلام کرد وی پس از 14 ماه ابتلا به سرطان و تومور مغزی، بامداد یکشنبه تسلیم این بیماری شده و جان باخت. وی شامگاه جمعه اعلام کرده بود به دلیل کهولت سن و عدم بهبودی، روند درمان تومور مغزی خود را متوقف کرده است. جان مک‌کین از سیاستمداران کارکشته آمریکایی بود که سابقه 6 سال اسارت در جنگ ویتنام را نیز داشت. وی از جمله سردمداران سیاست‌های ضد ایرانی در کنگره آمریکا و خواستار تقابل حداکثری با ایران بود. او بارها در سخنرانی‌های تند خود ضد تهدید ایران به اقدام نظامی، به سران جمهوری اسلامی نیز توهین کرده بود.

شلیک موشک بدر یک به جنوب عربستان
یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شامگاه شنبه از شلیک یک موشک بدر یک به پادگانی در نجران واقع در جنوب عربستان‌سعودی خبر دادند. پدافند عربستان‌سعودی مدعی شد که این موشک را در آسمان رهگیری و منهدم کرده است. این سومین موشکی است که یگان موشکی ارتش یمن طی 2 روز گذشته به سمت جنوب عربستان سعودی شلیک می‌کند. ارتش یمن صبح دیروز نیز 2 موشک از نوع زلزال 2 به منطقه جیزان شلیک کرده بود.

سفر هیأت آمریکایی به شرق سوریه
همزمان با مذاکرات کردهای سوریه با مقامات این کشور، منابع مطلع اعلام کردند که یک هیات آمریکایی به اراضی تحت کنترل این نیروها در سوریه سفر کرده است. طبق این گزارش، ویلیام روباک، سفیر سابق آمریکا در بحرین که در حال حاضر در راس یک هیات به سوریه سفر کرده، شنبه از شهرک «الشدادی» که تحت کنترل کردهای این کشور است و در جنوب حسکه واقع در شمال شرق سوریه قرار دارد، دیدن کرد. او اخیرا از مرزهای عراق و سوریه در نزدیکی شهر الدشیشه در شرق سوریه بازدید کرده و از اوضاع این شهرک مطلع شده است. روباک طی چند روز گذشته نیز به 2 شهر «عین‌العرب» و «منبج» سفر کرده بود.

مخالفت غنی با استعفای جمعی مقام‌های امنیتی
رئیس‌جمهوری افغانستان روز گذشته درخواست استعفای وزرای دفاع و کشور و همچنین رئیس ارشد امنیتی افغانستان را در حالی رد کرد که پیش‌تر مشاور امنیت ملی افغانستان نیز از سمت خود استعفا کرده بود. روز شنبه نیز محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان و از شخصیت‌های تأثیرگذار و نزدیک به محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری این کشور از سمت خود کناره‌گیری کرد. گفته می‌شود اختلاف میان غنی و اتمر در ماه‌های اخیر تشدید شده بود؛ موضوعی که اتمر در استعفانامه خود آن را تایید کرده است.

جان باختن 41 پاکستانی در مراسم حج امسال
وزارت امور مذهبی پاکستان اعلام کرد امسال بیش از 41 نفر از حجاج این کشور که برای انجام مناسک حج به عربستان سفر کرده بودند جان خود را از دست دادند. طبق گزارش وزارت امور مذهبی پاکستان از بین حجاج 25 نفر در مکه،7 نفر در مدینه، 5 نفر در منا و 4 حاجی در عرفات جان خود را از دست دادند. وزارت امور مذهبی پاکستان در ادامه اعلام کرد، بیشتر قربانیان به خاطر بی‌نظمی در مراسم حج و بیماری جان خود را از دست داده‌اند. حجاج پاکستانی جان‌باخته در جنت‌البقیع، شاریه و عرفات دفن شدند.

وزیر خارجه استرالیا کناره‌گیری کرد
جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا دیروز خبر داد از نخست‌وزیر درخواست کناره‌گیری از سمتش را کرده است. جولی بیشاپ گفت برای منافع کشور، از سمت خود کناره‌گیری می‌کند و تا انتخابات آتی به عنوان نماینده پارلمان استرالیا باقی خواهد ماند.  بیشاپ روز جمعه گذشته در رقابت برای رهبری جدید حزب لیبرال استرالیا شکست خورد. رقبای وی «اسکات موریسون» وزیر خزانه‌داری و «پیتر داتون» وزیر کشور استرالیا بودند که در نهایت موریسون برای رهبری حزب حاکم و نخست‌وزیری استرالیا برگزیده شد. بیشاپ تنها توانست ۱۱ رای در رقابت برای رهبری حزب لیبرال استرالیا کسب کند.
 


Page Generated in 0/0057 sec