printlogo


کد خبر: 197623تاریخ: 1397/6/5 00:00
رامبد جوان در نشست خبری برنامه تلویزیونی «خندوانه»:
گانگستر نیستیم، برنامه‌سازیم!
سیدعلی احمدی: خندوانه در بدترین شکل ممکن زیر 70 درصد مخاطب نداشته است

گروه فرهنگ و هنر: نشست رسانه‌ای برنامه «خندوانه» روز گذشته با حضور رامبد جوان، طراح، مجری و کارگردان این برنامه و سیدعلی احمدی، تهیه‌کننده آن برگزار شد تا 2 چهره اصلی این برنامه به برخی حواشی ایجاد شده برای این برنامه تلویزیونی پرمخاطب پاسخ دهند. به گزارش «وطن‌امروز»، رامبد جوان در ابتدای این نشست با تأکید بر اینکه «نظارتی کلی بر همه شبکه‌های تلویزیونی وجود دارد»، گفت: در این زمینه قوانینی کلی حاکم است و شاید برخی شبکه‌ها مانند شبکه یک و 3 کارکردهای مشخص‌تری داشته باشند اما کارکرد شبکه «نسیم» سرگرمی است.
مجری و کارگردان «خندوانه» ادامه داد: قرار بر این بوده که در این شبکه شوخی‌های زیادی وجود داشته باشد چه در قالب برنامه‌های تأمینی و چه تولیدی. فصل پنجم برنامه خندوانه هم در همین راستا با تمرکز روی خلق کمدی و خنداندن مخاطب تولید شده و در این مسیر به تعریف جامع‌تری هم رسیده‌ایم. شبکه نسیم، یک شبکه کمدی است و باید در آن ظرفیت‌هایی ایجاد شود. خندوانه یکی از این ظرفیت‌هاست که معتقدم بعد از ۵ فصل به گرامر مشخصی برای ارتباط با تماشاگر خود رسیده است.
ناآشنایی «خنداننده‌ها» با خطوط قرمز تلویزیون
طراح و کارگردان «خندوانه» در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با عبور از خطوط قرمزهای رسانه ملی در برخی بخش‌های این برنامه بویژه در بخش مسابقات «خنداننده‌شو» گفت: بچه‌هایی که به ‌عنوان خنداننده در برنامه حضور دارند، مکانیزم تلویزیون را نمی‌شناسند و بیشتر آنها در فضای مجازی کار کرده‌اند که شکل و شمایل آن با تلویزیون فرق می‌کند و شاید حتی شوخی‌های رکیک هم در آن وجود داشته باشد. در تلویزیون اما باید مراقبت بیشتری شود که این مراقبت‌ها توسط ما و ناظران انجام شده است. سیدعلی احمدی نیز در توضیح کوتاهی در تکمیل صحبت‌های جوان گفت: غیر از اینکه این عزیزان با خط قرمزهای تلویزیون آشنا نیستند، فضای رقابتی برنامه هم باعث تشدید برخی حواشی می‌شود، البته خیلی از خط قرمزها را جامعه مشخص می‌کند و حتی تغییر می‌دهد. همچنین جوان درباره واکنش‌های انتقادی نسبت به «شوخی بیش از اندازه خنداننده‌ها با نزدیکان و خانواده‌شان» هم توضیح داد: اینکه می‌دیدیم این بچه‌ها مدام با خودشان و عمه و پدرشان شوخی می‌کردند به این دلیل بود که پیش‌تر سراغ هر صنفی می‌رفتند با انتقاد مواجه می‌شدند و اینها ناگزیر سراغ خود و نزدیکانشان  رفتند.
 پاسخ تهیه‌کننده خندوانه به اتهامات فرح‌بخش
در بخش دیگری از این نشست یکی از اهالی رسانه درباره اظهارات اخیر حسین فرح‌بخش درباره ابهام در گردش مالی برنامه «خندوانه» و نیز برخی شنیده‌ها درباره سهم سپاه در تولید این برنامه پرسید که سیدعلی احمدی، تهیه‌کننده خندوانه اینگونه به آن پاسخ داد:‌ اینکه در متن سوال‌تان از پول‌های سپاه صحبت می‌کنید یعنی فضای مجازی بسیار گسترده شده و توقع ما این است که خود رسانه‌ها به این موارد که سندی هم ندارد نپردازند و حتی برخوردی هم با آن داشته باشیم. درباره این مسائل اگر هم سندی در فضای مجازی منتشر شده، مخدوش بوده است. مثل سندی که مدعی شده بود با دستور آقای عبدالحسینی از طرف شهرداری و به دستور آقای اوحدی مبلغی به این برنامه پرداخت شده است. ما در زمینه تأمین بودجه یک برنامه، چیزی به نام برآورد داریم که برای یک برنامه به تلویزیون مبلغی پیشنهاد داده می‌شود. بر‌اساس همین برآورد سقف بودجه در نظر گرفته می‌شود و ما در مقام یک پیمانکار فرهنگی ملزم به رعایت این سقف بودجه هستیم. روی این مبالغ هم نظارت انجام می‌شود. این مکانیزم آنقدر دقیق است که راهکاری برای تخطی از آن وجود ندارد.
حمایت مالی سپاه از خندوانه شوخی است!
رامبد جوان نیز در واکنش به این پرسش و در ادامه بحث گفت: مگر خندوانه بودجه ندارد، پس چرا سپاه باید بیاید بودجه بدهد. آنقدر برخی مسائل مسخره است که نیازی نیست به آنها پاسخ گفت. ما گانگستر نیستیم، برنامه‌سازیم. مکانیزم هزینه کردن و درآمدزایی در حرفه ما کاملا معین است. من اگر بتوانم پولی دربیاورم با همان پول دوباره فیلم می‌سازم. من با همکاری شریکانم امسال توانستم با 3 گروه، 3 فیلم بسازم. به نظرم شایعه پول دادن سپاه اینقدر شوخی است که نیاز به جواب ندارد، چرا که در صورت پرداخت چنین مبلغی احتمالا ما هم باید تعهدی به سپاه می‌داشتیم و این درحالی است که ما خودمان اسپانسر داریم. وی همچنین درباره ابهام حمایت مالی شهرداری از این برنامه هم گفت: اگر شهرداری به خندوانه این همه پول می‌دهد، چرا ما هیچ کاری در برنامه برای‌شان انجام نمی‌دهیم؟ مثل سازمان اوج که به صورت مشخص از برخی پروژه‌ها حمایت می‌کند. بخشی از سواد رسانه‌ای این است که تشخیص دهیم چه بخشی از یک خبر درست و چه بخشی نادرست است.
 سریال شبکه نمایش خانگی می‌ساختیم راحت‌تر بودیم!
جوان همچنین با اشاره به سختی‌های برنامه‌سازی در سطح برنامه‌هایی همچون «خندوانه» اظهار کرد: ما از روز اول تا الان با یک هدف جلو آمده‌ایم و پای آن هم ایستاده‌ایم‌. افراد تازه‌ای به این حوزه اضافه شده‌اند اما مگر چند نفر داریم که در این سطح برنامه‌سازی کنند. قطعاً برای ما راحت‌تر بود که سریال شبکه نمایش خانگی بسازیم و پول راحت‌تری هم درمی‌آوردیم. زمان کمتری هم می‌گذاشتیم چراکه با این انرژی و این تیم براحتی می‌شود فیلم سینمایی ساخت. الان تصوری در جامعه به‌وجود آمده که انگار همه در حال پول خوردن هستند! جوان در بخش دیگری از این نشست ضمن اشاره به ادامه فصل پنجم «خندوانه» تا نوروز ۹۸ گفت: در ادامه این فصل و پس از پایان «خنداننده‌شو» رقابت «ادا بازی» را داریم. قرار است جشنواره‌ای هم از تئاترهای کمدی راه بیندازیم و باید ببینیم می‌توانیم این گروه را جذب کنیم یا خیر.
 در بدترین شکل ۷۰ درصد مخاطب داشتیم
احمدی، تهیه‌کننده خندوانه نیز در این بخش از نشست بار دیگر به بحث نظارت تلویزیون بر برنامه اشاره کرد و گفت: تطبیق خروجی برنامه با قوانین نظارتی تلویزیون به صورت روتین انجام می‌شود اما ما هم خودمان باید به مرزی برسیم و ظرفیت خود را افزایش دهیم. در این ایام بعضاً نقدها را دیده‌ایم که فارغ از نقد بیشتر جوسازی بوده است. با این حال خندوانه برنامه‌ای است که در بدترین شکل ممکن زیر ۷۰ درصد مخاطب نداشته است. پس نمی‌تواند بدون توجه به منتقدان به وضع مثبتی برسد. نظارت‌ها وجود دارد و ما هم از آنها استقبال می‌کنیم. خندوانه یک سرمایه ملی است و تا زمانی که تیم ما محتوای لازم را داشته باشد برنامه را تولید می‌کنیم.
همه شوخی‌های «خندوانه» را قابل دفاع می‌دانیم
احمدی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره مثبت ۱۸ بودن برخی شوخی‌های خندوانه گفت: نمی‌دانم کجای خندوانه را مثبت ۱۸ می‌گویید. ما همه شوخی‌ها را قابل دفاع می‌دانیم و درباره همه آنها می‌توانیم بحث کنیم. دست ما در شوخی بسیار بسته است. ما سعی کردیم احترام قومیت‌ها را حفظ کنیم، اینجا هم در شوخی‌ها گاهی وارد لهجه‌ها شدیم و اگر به وهن نزدیک می‌شد اصلا ورود نمی‌کردیم. پرداختن به عمه و پدر و مادر هم از روی ناچاری است.

در ایران روانشناسی سلبریتی‌ها نداریم
خبرنگار «وطن‌امروز» هم در این نشست با بیان اینکه چالش خنداننده شو، اتفاقی بدیع در رسانه ملی است و سرعت چهره‌سازی و شهرت در این برنامه به صورت عجیبی بالاست، گفت: شخصیت‌های گمنام با یک استندآپ تبدیل به چهره‌های مشهور می‌شوند، این مسابقه «سلبریتی‌های یک‌شبه»‌ای درست می‌کند که در فضای مجازی و حقیقی اثرگذار خواهند بود؛ آیا تیم خندوانه از این جهت که بستر شهرت و محبوبیت این افراد را فراهم کرده است، برنامه ساختارمندی برای هدایت و مدیریت آنها در نظر گرفته است؟ رامبد جوان با تایید این گزاره در پاسخ اظهار داشت: مشهور شدن و محبوب شدن حس عجیبی است. ما با توجه به تجربه‌ای که از خنداننده شو یک گرفتیم، به بچه‌ها در این سری گفتیم اگر شما کارتان را به خوبی انجام دهید، میزان استقبالی را که از شما خواهد شد در خواب‌ هم ندیده‌اید. در هالیوود چیزی وجود دارد به نام روانشناس سلبریتی‌ها، ما در ایران چنین تخصصی نداریم. در آنجا هم چنین اتفاقات مشابهی رخ می‌دهد. یک نفر ویدئو یا موزیکی ارائه می‌دهد و فردایش میلیون‌ها بار دیده می‌شود و این فرد یک‌شبه هم ثروتمند می‌شود و هم محبوب. تمام زندگی‌اش جا‌به‌جا می‌شود و میزان توجهی که دریافت می‌کند آن قدر زیاد است که هیچ‌گاه چنین چیزی را از قبل تجربه نکرده است. این موج در عین حال که به‌سرعت بالا می‌رود، خیلی زود هم افت می‌کند.  یکی از کارهایی که روانشناسان سلبریتی‌ها انجام می‌دهند این است که آنها دچار افسردگی نشوند. در طول برنامه خنداننده شو بچه‌ها خیلی جلب توجه می‌کنند و در چشم هستند ولی وقتی برنامه تمام می‌شود توجه به آنها کم شده و این تغییر ناگهانی می‌تواند خیلی حال آنها را بد کند. ما البته نمی‌توانیم در این حد تخصصی روی آنها کار کنیم و 16 نفر را تک به تک مورد حمایت قرار دهیم اما همیشه عقیده داشته‌ایم که یک تعداد کمدین به کشور اضافه کردیم و این اضافه شدن موقتی نیست، آنها باید بمانند و کار کنند. این اتفاق هم افتاده است؛ چه از استقبالی که کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها نسبت به آنها داشتند و چه کاری که خودمان تلاش داشتیم برای آنها رقم بزنیم. در نهایت ما سعی می‌کنیم مراقبت‌های اینگونه بکنیم چون بچه‌ها برای ما اهمیت دارند. سیدعلی احمدی نیز در پاسخ به این سوال خبرنگار «وطن‌امروز» که آیا کمدین‌هایی که در خندوانه معرفی شده‌اند، نسبت به این برنامه در کارهای خارج از تلویزیون تعهد مالی دارند یا خیر نیز گفت: نه مطلقا این اتفاقی که می‌گویید وجود ندارد، همین الان عزیزانی که در خندوانه استندآپ می‌کنند دستمزد دریافت می‌کنند. خندوانه خیلی محترم است.
 


Page Generated in 0/0064 sec