printlogo


کد خبر: 197624تاریخ: 1397/6/5 00:00
گزارش وزیر ارشاد از عملکرد یک سال اخیر این وزارتخانه رسانه‌ای شد
از تحسین «به وقت شام» تا ماجرای گرانی کاغذ

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساعات پایانی شامگاه شنبه سوم شهریور میهمان برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما بود تا درباره عملکرد این وزارتخانه و رویکردهای یک سال گذشته آن توضیح دهد. به گزارش «وطن‌امروز»، او در این برنامه، اقدامات وزارت فرهنگ را در یک سالی که از عمر دولت دوازدهم می‌گذرد این‌طور برشمرد: «مقوله شفافیت یکی از برنامه‌های دولت بود، ما این بحث را در طول یک سال اول دنبال کرده و می‌کنیم. در حوزه دبیرخانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات این امر را پیگیری کرده و در کنار آن در مسائل مختلفی مانند جزئیات برگزاری جشنواره و رویدادهای فرهنگی و هنری شفافیت را محور قرار دادیم تا به اتاقی با دیوارهای شیشه‌ای بیشتر نزدیک شویم».
تلاش برای بهبود محیط کسب‌وکار فرهنگی
وزیر فرهنگ و ارشاد ادامه داد: «حوزه دیگر عدالت فرهنگی و توزیع جغرافیایی بوده است، ما در این زمینه گرفتار بی‌عدالتی بودیم که تلاش کردیم به مرز عدالت نزدیک شویم. رویکرد دیگر ما در یک سال گذشته بهبود محیط کسب‌وکار فرهنگی است. حوزه اقتصاد فرهنگ ما نیازمند پیگیری و توجه بسیاری است، زیرا بخش عمده‌ای از استعداد بالقوه ما در این حوزه است. بارها عرض کرده‌ام ایران را با تاریخ و فرهنگ آن می‌شناسند و این امر هم در گذشته و هم در حال حاضر بوده است». صالحی با اشاره به مقوله دیپلماسی فرهنگی اضافه کرد: «حوزه دیپلماسی فرهنگی و هنری از حیطه‌های قابل توجهی است که به آن امید بستیم. ما می‌توانیم خروج از انزوا، بسته‌های تحریم، تخریب دیوارهای ایجاد شده دور کشور توسط دشمنان و... را از طریق فرهنگ و هنر انجام دهیم».
برای بهبود وضع کاغذ وارد عمل شدیم
وزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به سوالی درباره نقش این وزارتخانه در معضل گرانی کاغذ و کمبود آن در بازار توضیح داد: «وزارت فرهنگ و ارشاد تا دهه 70 متولی کاغذ بود و واردات آن از طریق وزارتخانه انجام می‌شد اما از دهه 80 که بحث هدفمندی یارانه‌ها به میان آمد، وزارتخانه در حوزه کاغذ به معنای ورود و سیاست‌‌گذاری دیگر نقشی نداشته است». او درباره اقداماتی که برای بهبود اوضاع این بازار از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد انجام شده است، گفت: «همانطور که می‌دانید در حال حاضر حدود 400 هزار تن کاغذ مصرفی داریم که شامل بخش‌های آزاد، آموزش‌وپرورش و نشر و مطبوعات است. تا زمان تغییرات ارزی وضعیت کاغذ روال عادی‌اش را دنبال می‌کرد تا آنکه در روزهای پایانی سال گذشته نوسانات ارزی بر این موضوع تاثیر گذاشت. ما برای رفع معضل از کاغذ دفاع کردیم تا در میان کالاهای اساسی قرار بگیرد که خوشبختانه همین‌طور شد». وزیر فرهنگ درباره پررنگ‌تر شدن نقش وزارتخانه در موضوع کاغذ تاکید کرد: «پاره‌ای از اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر پیش آمد باعث شد ما نقش خود را فعال‌تر کنیم و بر همین اساس ستادی متشکل از حوزه‌های مرتبط اعم از صنوف نشر، صنوف مطبوعات، صنوف واردکنندگان کاغذ، سازمان‌‌های دولتی مرتبط و وزارت فرهنگ و ارشاد برای کاغذ تشکیل شد تا در حوزه تایید و نظارت بر ارز کاغذ فعالیت کنند».
شفافیت در وزارت ارشاد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره شفافیت در حوزه یارانه مطبوعات توضیح داد: «از کارهای خوبی که در دولت قبل انجام شد و در حال حاضر ادامه پیدا می‌کند، شفافیت یارانه‌های مطبوعاتی است و در سامانه‌ای به همین نام در سایت وزارتخانه جزئیات یارانه‌های ارائه شده به رسانه‌ها کاملا مشخص است؛ حدود
20 میلیارد یارانه‌ای که از ابتدای سال پرداخت شده به طور کامل قابل رویت است. ما در این بسته هم معیارهای‌مان و هم نتایج آن معیارها را به صورت کامل مطرح می‌کنیم». صالحی درباره شفافیت در امور کلی وزارت فرهنگ و ارشاد توضیح داد: «در سال 97 کل حمایت‌های مالی از معاونت منابع مالی و انسانی به طور کامل قابل رویت است، همچنین معاونت‌های مختلف موظف شدند هزینه‌های خود را به فاصله 45 روز پس از برگزاری از رویداد اعلام کنند».
تمجید از «به وقت شام» و «تنگه ابوقریب»
در ادامه او ضمن ارائه توضیحاتی درباره رشد محتوای آثار فرهنگی و هنری متوازن با تراز انقلاب اسلامی با ذکر نمونه‌ای گفت: «تنگه ابوقریب» اثر بسیار قابل توجهی است، نمایش احساسی جنگ به این شکل برای نسل سوم و چهارم که واقعیت آن را ندیده‌اند و آثار دیگری مانند «به وقت شام» بسیار بااهمیت است. ما در ابتدای انقلاب اصلا فکر نمی‌‌کردیم که بتوان چنین آثاری را تولید کرد». او درباره تولید آثار فرهنگی و هنری توضیح داد: «ما در حوزه تولید نیازمند یک ارتباط فعال‌تر با ریشه‌های هویتی خود هستیم، این ریشه‌ها حتما ایدئولوژیک و دینی نیست، بلکه ریشه‌های ایرانی و انسانی هم مدنظر است. حوزه دوم مصرف است، جامعه ما باید دارای سواد هنری باشد، یعنی جامعه دانش شناخت آثار هنری را داشته باشد».
بودجه کم و مسؤولیت‌های زیاد
صالحی در بخش دیگر این برنامه درباره همخوانی پوشش مردان و زنان جامعه با هویت ایرانی- اسلامی، گفت: «در حوزه لباس و پوشش باید طراحان ما هم کمی و کیفی رشد کنند، این مسیر در حال طی شدن است و طراحان حوزه مد و لباس ایرانی روزبه‌روز در حال رشد هستند. توجه بیشتر ما به حوزه مد و لباس باید در زمینه نیاز و سلیقه مخاطب همراه با ریشه در هویت فرهنگی باشد». او در پایان ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه عملکرد و رسیدگی به حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر، به میزان بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد هم اشاره کرد و افزود: «فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری یک و نیم درصد از بودجه سهم دارند که سهم وزارتخانه با تمام سازمان‌های مرتبط حدود نیم درصد است و ما باید همه مسائل این خانواده محترم را با این حجم رفع کنیم».


Page Generated in 0/0059 sec