printlogo


کد خبر: 197625تاریخ: 1397/6/5 00:00
اخبار

«تنگه ابوقریب» ۲ میلیاردی شد
فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» تازه‌ترین ساخته بهرام توکلی از مرز ۲ میلیارد فروش گذشت. به گزارش فارس، فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه‌کنندگی سعید ملکان، با گذشت ۲ هفته از اکران عمومی ۲ میلیاردی شد. در ۲۲ تیرماه ۱۳۶۷، کمتر از یک هفته به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ مانده و در حالی که رزمندگان به هیچ عنوان آمادگی دفاع نداشتند، عراقی‌ها شروع به پیشروی در تنگه‌ بسیار استراتژیک «ابوقریب» می‌کنند. رزمندگان گردان عمار که مهیای رفتن به مرخصی و بازگشت به خانه بودند، سریعاً خود را به تنگه ابوقریب می‌رسانند و با اینکه از نظر مهمات و آذوقه- بویژه آب- در تنگنا هستند، با اهدای حدود ۵۰ شهید از جمله غلامرضا صالحی (قائم‌مقام لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله) جلوی پیشروی بعثی‌ها را می‌گیرند. روایت سینمایی این جانفشانی اکنون به فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» تبدیل شده است و این اثر سینمایی با کسب ۶ سیمرغ، پرافتخارترین فیلم جشنواره سی‌و‌ششم فجر شد.

200  فیلم در نظرخواهی 40 سال سینمای کودک و نوجوان
در نظرخواهی گسترده 40 سال سینمای کودک و نوجوان 200 فیلم شرکت داده شده که در نوع خود جالب  توجه  است. به گزارش «وطن امروز»، بیش از ١٢٠ منتقد و نویسنده سینمایی، از میان 200 فیلم سینمای کودک و نوجوان تولید و اکران شده 40 سال  بعد از انقلاب، برترین‌های خود را انتخاب کرده‌اند. براساس این گزارش، سی‌ویکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به برترین‌های 40 سال سینمای کودک و نوجوان در بخش‌های مختلفی چون بهترین فیلم کودک، بهترین فیلم نوجوان، بهترین کارگردان سینمای کودک و نوجوان، بهترین فیلمنامه سینمای کودک و نوجوان، بهترین بازیگر کودک و بهترین بازیگر نوجوان جوایزی اهدا می‌کند. این نظرخواهی گسترده توسط انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با همکاری دبیرخانه جشنواره سی‌ویکم  فیلم کودک و نوجوان انجام می‌شود.

فیلمبرداری «زهرمار» به نیمه رسید
 فیلمبرداری فیلم سینمایی «زهرمار» به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی و کارگردانی جواد رضویان به نیمه رسید. به گزارش «وطن امروز»، «زهرمار» جواد رضویان در قالب طنزی اجتماعی روایت می‌شود و فیلمنامه این اثر به قلم پیمان عباسی به نگارش درآمده است. سیامک انصاری، شبنم مقدمی، شقایق فراهانی، سیامک صفری، نسیم ادبی، برزو ارجمند، علی استادی، رضا رویگری، حسین محب اهری و سیامک ادیب از جمله بازیگرانی هستند که در «زهر مار» مقابل دوربین تورج اصلانی قرار می‌گیرند. گفتنی است تدوین همزمان این فیلم هم توسط حسن حسن‌دوست آغاز شده است.


«محرمان خلوت انس» خواندنی شد
کتاب «محرمان خلوت انس؛ مشاهیر مدفون در تکیه ‌ریزی تخت فولاد» به قلم دکتر پژمان دادخواه و با مقدمه دکتر حسن بلخاری‌قهی توسط انتشارات تمدن علمی به چاپ رسید. این کتاب با موضوع مفاخر فرهنگی در 4 فصل نگاشته شده است. در فصل نخست تکیه ریزی معرفی و موقعیت تاریخی و مکانی آن شرح داده شده است. 3 فصل دیگر به معرفی و شرح احوال مشاهیر و مفاخر مدفون در این تکیه اختصاص دارد. فصل دوم مشاهیر در مذهب، فصل سوم مشاهیر در هنر و ادبیات و فصل چهارم مشاهیر در فرهنگ و سیاست را روایت می‌کند. طی این فصول شرح زندگی، آثار، احوال و اقدامات 28 تن از مفاخر و مشاهیر ایران که در تکیه ریزی تخت فولاد مدفون هستند، در 136 صفحه مورد تامل قرار گرفته ‌است؛ بزرگانی همچون شیخ مرتضی ریزی، ملا‌محمدحسین فشارکی، ملا‌محمدجواد آدینه‌ای، لطف‌الله شمس الواعظین ریزی، استاد عبدالحسین برازنده، میرمحمد‌مهدی خلیقی‌پور، محمدحسین میرزا فصیح خاقانی، محمدباقر انواری، عزیزالله خان شکیبا، احمدخان فاتح الملک، مصطفی فاتح، محمدعلی دانش، محمد‌علی مهرداد، میرزا احمدخان سرتیپ، سید محمدحسن بنکدار و... در این اثر معرفی شده‌اند.
 


Page Generated in 0/0050 sec