printlogo


کد خبر: 197639تاریخ: 1397/6/5 00:00
اخبار

سود تا 22 درصدی برای سپرده‌های بانکی
بانک‌ها با چراغ سبز بانک مرکزی، اجازه پیدا کرده‌اند با نرخ‌های سود متفاوت از دوران نوسانات ارزی، سپرده‌گیری کرده و ریال و ارز از مردم بگیرند و نرخ‌های جذاب و گاهی شناور برای آنها لحاظ کنند.
به گزارش مهر، بانک مرکزی در هفته‌های گذشته تغییرات جدیدی را برای مجموعه نرخ‌های سود ارزی و ریالی اعمال کرده است. بر این اساس، بانک‌ها می‌توانند سپرده ریالی تا سقف سود ۱۸ درصد را به صورت اوراق گواهی سپرده یک‌ساله پذیرش کرده و از سوی دیگر، برای سپرده‌های ارزی نیز تا حداکثر ۴ درصد سود پرداخت کنند. گفتنی است مدلی که برخی شعب بانکی برای سپرده‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان ارائه می‌دهند، همان اعداد و ارقامی است که بانک مرکزی ارائه کرده است در حالی‌که این ارقام برای سپرده‌های ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان به شکل دیگری و برای سپرده‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان با اعداد متفاوتی لحاظ شده است؛ سپرده‌های ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان نرخ سود تا ۲۰ درصد هم پیشنهاد داشته‌‌اند که البته در معدود شعبی این نرخ به ۲۲ درصد هم می‌رسد. اما درباره سپرده‌های بالای ۵۰۰ میلیون تومان با لحاظ کردن برخی شرایط خاص، شعب نرخ‌های مرکب و بعضا متغیر را ارائه می‌دهند.


تولید پسته امسال نصف شد
معاون وزیر جهاد با بیان اینکه برآورد می‌شود میزان تولید پسته در سال جاری، حدود ١٧٠ هزار تن باشد، گفت برآورد تشکل‌ها یک‌سوم این میزان است. به‌گزارش مهر، محمدعلی طهماسبی درباره آخرین وضعیت تولید پسته در سال جاری، اظهار داشت: حدود ٤٦٠ هزار هکتار سطح باغات پسته کشور است. وی ادامه داد: هر جا مشکل کم‌آبی وجود داشته باشد و اقلیم خشن‌تر شود، کشت پسته مورد استقبال قرار می‌گیرد؛ به‌عنوان مثال هم‌اکنون در مناطقی مثل خوزستان، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی و اردبیل پسته کشت می‌شود. وی با بیان اینکه گرمازدگی آخر سال گذشته و سرمای بهار امسال به تولید پسته در سال جاری خسارت وارد کرد، ادامه داد: براساس برآوردی که در استان‌های تولیدکننده انجام شده، امسال میزان تولید به حدود ١٧٠ هزار تن خواهد رسید اما این برآورد هنوز قطعی نیست. طهماسبی اضافه کرد: برآورد تشکل‌ها این است که میزان تولید یک سوم میزانی است که وزارت جهاد برآورد کرده و بیش از ٦٠ هزارتن نیست. وی با اشاره به اینکه از سال گذشته مقداری پسته در انبارها مانده است، افزود: با توجه به افزایش قیمت جهانی و گرانی دلار، ممکن است صادرات ما از نظر وزنی افت کند اما از نظر ارزشی کاهش چندانی در این زمینه نخواهیم داشت.


نایب‌رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک:
مسکن کشش رشد قیمت را ندارد
نایب‌رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک با تاکید بر اینکه مسکن را نباید با ارز و طلا مقایسه کرد و با این تصور که چون این 2 بازار رشد می‌کنند، باید مسکن هم گران شود، گفت: مسکن دیگر کشش رشد قیمت ندارد. حسام عقبایی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اینکه آیا رکود مسکن با رشد قیمت مسکن رابطه معناداری دارد، افزود: قیمت مسکن در سال جاری نسبت به پارسال ۵۵ درصد رشد داشته است و همین امر باعث شد قدرت خرید کاهش یابد و شاهد افت معاملات در تیرماه و مردادماه باشیم. وی با اشاره به اینکه رشد چندبرابری قیمت‌ها در بازارهای موازی و رشد قیمت مسکن موجب شد در تیر و مرداد شاهد کاهش محسوس معاملات مسکن باشیم، اظهار داشت: افزایش قیمت مسکن یا هر کالایی باید در حد معقولی باشد و رشد بیش از حد هر کالایی بویژه مسکن موجب رکود می‌شود. عقبایی با تصریح اینکه نقش مصالح ساختمانی در قیمت تمام‌شده مسکن ۲۰ درصد است و نباید بازار ارز و سکه را با بازار مسکن مقایسه کرد، یادآور شد: قیمت مصالح ساختمانی، خانه را گران نمی‌کند. وی تأکید کرد: اگر بازار ارز و طلا ثبات قیمت نداشته باشد، بازار مسکن روند رکود تورمی خود را ادامه خواهد داد. وی افزود: بازار مسکن در نیمه دوم امسال کشش افزایش قیمت ندارد.


Page Generated in 0/0050 sec