printlogo


کد خبر: 197803تاریخ: 1397/6/10 00:00
وزیرخارجه فرانسه بار دیگر بر مهم‌ترین مطالبه آمریکا درباره برجام تأکید کرد
موشک‌ها و منطقه را می‌خواهد!

گروه سیاسی: همزمان با فرمایشات رهبر انقلاب در دیدار هیات دولت مبنی بر اینکه در ماجرای برجام از اروپا قطع امید کنید، وزیر خارجه فرانسه بار دیگر مواضع طلبکارانه این کشور در قبال ایران را تکرار کرد. لودریان در جمع سفرای این کشور گفت حفظ برجام مساله‌ای مربوط به استقلال اروپا است، با این حال ایران هم باید خواسته‌های مطرح‌شده از سوی اروپا از جمله گفت‌وگو درباره مسأله موشکی و منطقه‌ای را بشنود. به گزارش «وطن‌امروز»، نگاهی بر مواضع اروپایی‌ها از ابتدای مذاکرات هسته‌ای تاکنون بخوبی همراهی اروپا با آمریکا را در قبال ایران نشان می‌دهد اما در میان کشورهای اروپایی، فرانسه به صورت ویژه‌تری این هماهنگی را چه در ادبیات و چه در عمل ابراز کرده و نشان داده است. این مساله البته به ماه‌‌های اخیر مربوط نمی‌شود و حتی پیش از زمان خروج رسمی ترامپ از برجام نیز این هماهنگی کاملا مشهود بود. فرانسوی‌ها حالا مواضع‌شان درباره برجام و تاکید بر مذاکره در خصوص مسائل موشکی و منطقه‌ای را شفاف‌‌‌‌‌‌تر مطرح می‌کنند. به گزارش فارس، «ژان‌ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه هرچند از لزوم حفظ توافق هسته‌ای با ایران صحبت کرد اما در عین حال گفت ایران باید خواسته‌های کشورهای غربی را نیز بشنود. بر اساس متنی که در سایت وزارت خارجه فرانسه منتشر شده، لودریان که چهارشنبه گذشته در پاریس در گردهمایی سفرای فرانسه صحبت می‌کرد، بار دیگر گفت ایران باید درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای و همچنین وضعیت برنامه هسته‌ای خود پس از سال ۲۰۲۵، با غرب گفت‌وگو کند. وی گفت: «در ارتباط با ایران، از تلاش‌های‌مان برای حفظ برجام مطلع هستید. با اراده به این تلاش‌ها ادامه می‌دهیم، چراکه بحث ثبات بین‌المللی و استقلال اروپا مهم است. هنوز چند مسأله فنی باقی مانده که باید حل شود اما اراده لازم وجود دارد». لودریان سپس ادامه داد: «اما رژیم ایران هم باید وقتی ما درخواستی مطرح می‌کنیم، این خواسته‌ها را بشنود. من این را در جریان سفری که بهار امسال به تهران داشتم هم مطرح کردم. آنجا گفتم اگر سوریه از خط قرمزهای ما عبور کند، با تبعاتی مواجه می‌شود. این تبعات هم اتفاق افتاد». به نظر می‌رسد اشاره لودریان، به حمله موشکی و هوایی فروردین‌ماه امسال به سوریه است. حمله مشترک آمریکا، فرانسه و انگلیس به چند نقطه از سوریه پس از آن انجام شد که کشورهای غربی مدعی شدند در منطقه «غوطه شرقی» سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده شده است. وزیر خارجه فرانسه در ادامه صحبت‌هایش درباره ایران، گفت: «من گفتم اقدامات ایران درنهایت ریسک تقابل و درگیری را افزایش می‌دهد... ما در راستای منافع همه، همچنان از ایجاد یک چارچوب گفت‌وگوی جامع که به مسأله هسته‌ای پس از سال ۲۰۲۵، موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های ثبات‌زدای رژیم ایران در آن منطقه بپردازد، حمایت خواهیم کرد».
تکرار مواضع طلبکارانه در وین
وزیر خارجه فرانسه همچنین روز پنجشنبه پیش از نشست مشورتی غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپایی در وین اتریش هم اظهاراتی مشابه مطرح کرد. وی گفت ایران از مذاکره با اروپایی‌ها درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای «راه گریزی» ندارد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، او گفت: «ایران از مذاکره درباره 3 موضوع مهم مایه نگرانی ما راه گریزی ندارد... لازم است گفت‌وگو انجام شود، لازم است ایرانی‌ها از این مسأله مطلع باشند». نکته قابل تامل اینکه اظهارات لودریان در حالی مطرح می‌شود که «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه (۸ شهریور) بار دیگر تایید کرد ایران به مفاد تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ متعهد بوده است.
واکنش قاسمی به اظهارات لودریان
سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه فرانسه گفت در این شرایط آنان را هیچ گزیر و گریزی از انجام تعهدات‌شان و ایران و ایرانی را نیز گزیر و گریزی جز بی‌اعتمادی نیست. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر وزیر خارجه فرانسه اظهار داشت:  مذاکرات برجام که به توافقی مستحکم و بین‌المللی انجامید نشانی از حسن‌نیت ایران و پایبندی به اصل گفت‌وگو و تلاش در جهت بهره‌‌‌گیری از روش‌‌های منطقی و مسالمت‌آمیز بود که می‌توانست مبنایی اصولی و خردمندانه برای سنجش میزان حسن‌نیت و پایبندی کشورهای غربی به تعهدات خود باشد که با خروج یکجانبه یکی از مدعیان غوغاسالار، زیاده‌جو و زیاده‌گو و کاستی و کاهلی دیگران، کارنامه غیرقابل قبولی از خود به ‌جا گذاشته‌‌‌اند. قاسمی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده از گفت‌وگو و مذاکره هراس و واهمه‌ای نداشته و ندارد و به آن معتقد است اما در شرایطی که نتایج آن همه تلاش و کوشش همه‌جانبه ایران و دیگر قدرت‌‌های جهانی با قلدری و از سر زیاده‌خواهی توسط برخی شرکای وزیر امور خارجه فرانسه بسادگی در برابر عدم توانایی آنان نقض می‌شود و دولتمردان اروپایی هم بیشتر تاکنون به اعلام مواضع سیاسی و تکرار آنها بسنده کرده و نتوانسته‌‌اند در جهت ارائه تضمین‌‌های لازم و کافی مورد انتظار اقدام چشمگیری برای حفظ یک توافق بین‌المللی- که به عنوان مهم‌ترین دستاورد دیپلماسی عصر حاضر به شمار می‌رود- انجام دهند، دلیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ضرورت، اعتبار و اعتمادی برای مذاکره آن هم برای موضوعات غیرقابل مذاکره باقی نمی‌ماند. وزیر خارجه فرانسه می‌داند در این شرایط و بر اساس تفاهمات انجام شده قبلی، آنان را گزیر و گریزی از انجام تعهدات‌شان نیست و ایران و ایرانی را نیز تا عدم انجام تمام تعهدات آنان، هیچ گزیر و گریزی از بی‌اعتمادی به آنان نیست. قاسمی تاکید کرد: درباره برنامه موشکی کشورمان هم مجددا تاکید می‌کنیم این برنامه دفاعی، بومی و مشروع است و برای حفظ و حراست از کیان کشور و مردم ایران حیاتی است و به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

فرانسه بر مدار آمریکا
بررسی مواضع و اقدامات فرانسوی‌ها در مذاکرات هسته‌ای تا امروز نشان می‌دهد تمام هشدارها و پیش‌بینی‌‌های منتقدان برجام کاملا مبتنی بر واقعیات بوده است. فرانسه نعل به نعل مطالبات دولت ترامپ در قبال برجام را پیگیری و بر آن تاکید کرده است. نقطه عطف این موضوع را باید دیدار حسن روحانی و امانوئل مکرون [اواخر شهریور 96] در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دانست. مکرون در آن دیدار صراحتا خواستار مذاکره درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران بعد از دوره زمانی برجام شد. موضوعی که دونالد ترامپ در اوایل حضورش در کاخ سفید بر آن تاکید و موضوع دائمی کردن محدودیت‌‌های برنامه هسته‌ای ایران در برجام را مطرح کرد. از همین رو مکرون در حقیقت در این دیدار که روحانی به منظور رایزنی بر حفظ برجام در آن شرکت کرده بود ادعای ترامپ مبنی بر نگرانی درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران پس از اتمام بازه زمانی برجام یعنی سال 2025 را تایید کرد. همان موقع  رویترز با اشاره به این دیدار گزارش داد مکرون در این دیدار به روحانی گفته است لازم است درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران پس از 2025 مذاکره و توافق شود. رویترز همچنین تایید کرد اظهارات مکرون، موضع آمریکایی‌ها درباره برجام بوده است. این نگاه مشترک ترامپ و مکرون بر بندهای موسوم به «غروب آفتاب» در برجام مطرح شد. موضوعی که همان موقع در نطق‌های رؤسای‌جمهور آمریکا و فرانسه و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مقر عمومی سازمان ملل علنی شد. ترامپ در این‌باره گفته بود: «اگر توافقی در انتها پوششی را برای انجام یک برنامه هسته‌ای [برای ایران] فراهم آورد، ما نمی‌توانیم به آن پایبند بمانیم. توافق هسته‌ای ایران یکی از بدترین و یکسویه‌ترین توافقاتی است که ایالات متحده تاکنون وارد آن شده است. به کلام صادقانه، این توافق مایه شرمساری برای ایالات متحده است». بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در نطق خود در سازمان ملل این موضوع را به صورت واضح‌تری بیان کرد. او در این‌باره گفته بود: بندهای غروب آفتاب، سایه‌ای تاریک بر جهان خواهد افکند و ایران را ظرف یک دهه در آستانه کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای قرار خواهد داد. مکرون نیز همان زمان در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل اگرچه بر موضوع لزوم حفظ برجام تاکید کرد اما موضعی مشترک با ترامپ و نتانیاهو گرفت. وی در این‌باره گفت: امیدوارم بتوانیم پس از ۲۰۲۵ برنامه موشکی ایران را محدود کنیم. این را به همتایان ایرانی و آمریکایی‌ام هم گفتم. وی افزود: امیدوارم بتوانیم روی محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک ایران هم کار کنیم. ما باید روی راهکاری برای دوره پس از ۲۰۲۵ کار کنیم. نکته قابل توجه درباره فرانسوی‌ها اینکه آنها بیشترین مواهب را از برجام نسبت به دیگر کشورهای اروپایی دریافت کرده‌‌‌اند. اما از تکرار و تاکید بر مواضع همسو با آمریکایی‌ها چه در حوزه مذاکره مجدد درباره برجام و چه درباره موشک و منطقه دریغ نمی‌کنند. این موضوع طی ماه‌‌های گذشته نیز بارها مشاهده شده است. رئیس‌جمهور فرانسه  5 اردیبهشت 97 پس از دیدار و مذاکره با رئیس‌جمهور آمریکا بازهم  اعلام کرد کشورش معتقد است باید محدودیت‌های بیشتری هم در حوزه هسته‌ای و هم در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای علیه ایران اعمال شود. موضوعی که وزیر خارجه این کشور باز هم بر آن تاکید کرد. آنچه مسلم است اروپا [و به طور خاص فرانسه] مسؤول پیشبرد اهداف آمریکایی‌ها در قبال سرنوشت برجام است.


Page Generated in 0/0064 sec