printlogo


کد خبر: 197804تاریخ: 1397/6/10 00:00
برنامه‌های جدید حمایتی دولت اعلام شد: تحویل بسته 25کالای اساسی به همه مردم
کوپن‌الکترونیکی می‌آید

گروه اقتصادی: 5 ماه از سال گذشت و دولت نتوانست قیمت ارز را واقعی کند، بنابراین ارزها با قیمت‌های مختلف در بازار خرید و فروش و از آن سو کالاهای مختلف با قیمت‌هایی که هر روز بالا می‌روند به مردم فروخته می‌شود. حضور حسن روحانی در مجلس و قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وی، استیضاح و برکناری وزیر کار و وزیر اقتصاد و آغاز افزایش نرخ تورم از مرداد دولت را بر آن داشته تا برای کنترل بازار و حمایت از دهک‌های پایین درآمدی چاره‌ای بیندیشد. به گزارش «وطن‌امروز»، موضوع تهیه کارت‌های کالایی برای خانوارها و توزیع اقلام اساسی میان آنها که به تعبیری «کوپن کارتی» است در چند ماه اخیر از زبان نمایندگان مجلس و برخی مسؤولان دولتی شنیده شد و رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان هفته گذشته بر آن صحه گذاشت. محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گیلان  در این باره گفت: با تأکید رئیس‌جمهوری و با توجه به نوسانات ارزی، دولت 5 بسته حمایتی از مردم تدوین کرده که بزودی جزئیات آن اطلاع‌رسانی می‌شود.  نوبخت در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به نوسانات بازار ارز و بروز مشکلاتی برای مردم، با تاکید رئیس‌جمهوری، 5 بسته جبرانی برای مردم در نظر گرفته‌ایم. وی ادامه داد: یک بسته برای همه مردم است به این صورت که حداقل 25 قلم کالای اساسی و روزمره مردم که در سبد زندگی آنان قرار دارد، با ارز 4200 تومانی در اختیارشان قرار می‌گیرد.  معاون رئیس‌جمهوری افزود: بخش دیگر به طور خاص برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه است که حدود 5 دهک از جامعه را شامل می‌شود و این بسته حمایتی، علاوه بر آن چیزی است که شامل همه مردم خواهد شد. وی تولیدکنندگان، پیمانکاران و کارکنان دولت را دیگر بخش‌هایی عنوان کرد که بسته حمایتی یادشده به آنان تعلق می‌گیرد و تصریح کرد: روش‌های اجرا و جزئیات موارد پیش گفته، در زمان مقتضی اطلاع‌رسانی می‌شود. نوبخت در ادامه سخنانش با بیان اینکه دولت 5 طرح برای مقابله با تحریم‌ها تدوین کرده و در حال اجرا دارد، افزود: بخشی مربوط به مدیریت بازار ارز است که بانک مرکزی پیگیر آن است و بخش دیگر، مربوط به هدایت نقدینگی به سمت تولید است. وی تصریح: بخش دیگر مربوط به تعادل بین منابع و مصارف است و با توجه به پیش‌بینی‌ها مبنی بر امکان بروز مشکلاتی در حوزه درآمدهای نفتی، تولید و اشتغال نیز مورد حمایت است.
اعلام جزئیات ۲ بسته حمایتی دولت
در همین حال سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با آنا از اعلام جزئیات ۲ بسته حمایتی دولت در آینده نزدیک خبر داد.
انوشیروان محسنی‌بندپی اعلام کرد: بزودی با مشارکت معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسته حمایتی اجتماعی تهیه می‌شود تا آحاد جامعه بتوانند تحت پوشش حمایت‌های اجتماعی قرار گیرند. وی تاکید کرد: در حال حاضر با افزایش قیمت‌ها در جامعه روبه‌رو هستیم که با این بسته‌ها، سیاست حمایت اجتماعی دولت به صورت جدی پیگیری می‌شود و  بنده شخصا و همچنین معاونت رفاه پیگیر آن هستیم. بندپی ادامه داد: بر اساس این دو بسته حمایتی با همکاری و هماهنگی انجام شده توسط معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی کالاهای اساسی مردم و همچنین اقشار کم‌درآمد جامعه تامین می‌شود. وی در پاسخ به اینکه آیا اختصاص بسته حمایتی شامل 25 قلم کالای اساسی برای مردم صحت دارد یا خیر؟ گفت: بله! اما تعداد کالاهای اساسی که به مردم داده می‌شود فعلا در هیات دولت نهایی نشده است. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به 2 برنامه ویژه دولت برای کمک به مردم در شرایط فعلی، گفت: در برنامه اول حمایتی، تامین کالاهای اساسی مردم با قیمت‌های سال گذشته‌ است و برنامه بعدی حمایت از اقشار آسیب‌پذیر کم‌درآمد که شامل 5 دهک اول جامعه است، خواهد بود. محسنی‌بندپی در ادامه افزود: اجرای این برنامه‌ها در قالب شارژ کارت یارانه سرپرستان خانوار پیش‌بینی شده است که به صورت مشترک و ضربتی توسط بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرایی می‌شود. وی درباره زمان اجرای این بسته حمایتی، خاطرنشان کرد: این اقدام تا 3 هفته آینده اجرایی خواهد شد اما پیش از آن هیات دولت باید آن را تصویب کند. سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نحوه تامین منابع این بسته حمایتی گفت: منابع این بسته هم از طریق مابه‌التفاوت نرخ ارز و هم از طریق منابع بودجه‌ای توسط سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود. پیش از این نیز احمد امیرآبادی، عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به تدوین طرح دوفوریتی برای حل مشکلات اقتصادی کشور در مجلس گفته بود: ساماندهی نقدینگی کشور، واگذاری طرح‌های عمرانی دولت به بخش خصوصی، افزایش اعطای اختیارات به استان‌ها برای واردات و صادرات، ساماندهی بخش انرژی و سوخت، ساماندهی بازار ارز و سکه و صدور کارت رفاه اجتماعی برای کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از جمله ویژگی‌های این طرح است. وی افزود: در طرح پیشنهادی  دوفوریتی مجلس برای حل معضلات اقتصادی، نرخ ترجیحی ارز برای کالاهای اساسی، دارو و نهاده‌های دامی در نظر گرفته خواهد شد و بازار دوم ارزی هم در بورس تشکیل می‌شود و قیمت ارز در آن تعیین خواهد شد. امیرآبادی تصریح کرد: مجلس از دولت خواسته است تا نیازهای قانونی‌اش را برای حل مشکلات اقتصادی کشور مطرح کند. وی گفت: در جلسه مشترک مجلس و دولت تأکید شد که مشکل قانونی وجود ندارد بلکه دولت برای حل مشکلات اقتصادی نیازمند حمایت 2 قوه دیگر و همراهی مردم است. عضو هیأت‌رئیسه مجلس افزود: در طرح پیشنهادی نرخ ترجیحی ارز برای کالاهای اساسی، دارو و نهاده‌های دامی در نظر گرفته خواهد شد و بازار دوم ارزی هم در بورس تشکیل می‌شود و قیمت ارز در آن تعیین خواهد شد.
 


Page Generated in 0/0065 sec