printlogo


کد خبر: 197805تاریخ: 1397/6/10 00:00
آغاز پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو و سایپا با شرایط خاص در هفته جاری
40 هزار خودرو وارد بازار می‌شود

گروه اقتصادی: با شدت گرفتن انتقادات از خودروسازان و خطر استیضاح وزیر صنعت، پیش‌فروش خودروهای انبارشده در هفته جاری آغاز خواهد شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، با کاهش شدید عرضه خودرو توسط خودروسازان، خودرو در بازار آزاد تا توانست گران شد تا جایی که پراید به رقم 40 میلیون تومان رسید. از طرفی شایعات بسیاری مبنی بر اینکه خودروسازان برای گرانی و فروش خودرو با قیمت بیشتر عرضه آن را بسیار کم کرده‌اند، حتی خبرهایی مبنی بر احتکار خودرو منتشر شد و هر بار تکذیب می‌شد. حتی یکی از خودروسازان اعلام کرد احتکاری انجام نشده بلکه تولید فلان خودرو به علت نبود یک قطعه متوقف شده است. با شدت گرفتن اعتراضات و انتقادات و امضای 50 نماینده مجلس برای استیضاح وزیر صنعت، ناگهان خبر آغاز عرضه خودرو توسط خودروسازان منتشر شد. از طرفی وزیر در صفحه شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد اصلا احتکار خودرو معنا ندارد و خودروسازان روزانه 3 هزار خودرو تولید و عرضه می‌کنند اما همان روز خبر کشف 8 هزار خودروی بلاتکلیف ایران‌خودرو در تبریز همه گفته‌های آقای وزیر را زیر سوال برد. سرهنگ رستمی، فرمانده انتظامی شهرستان آذرشهر از پلمب پارکینگ ایران‌خودروی ممقان به دستور مقامات قضایی خبر داده و گفته است: نیروی انتظامی شهرستان آذرشهر با هماهنگی مقامات قضایی پارکینگ ایران‌خودرو را با ۸هزار و 845 خودرو تا تعیین تکلیف نهایی پلمب کرد. این اقدام پس از آن انجام شده که در تصاویر هوایی مشخص شد ایران‌خودرو پارکینگ بزرگ خودرو دارد و هنوز از عرضه آن خبری نیست. در این میان وزیر صنعت گرانی خودرو را نه عرضه کم بلکه سودجویی دلالان دانست. محمد شریعتمداری در سفر خود به سمنان در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر علل تفاوت قیمت خودرو در بازار با قیمت مصوب مقابل کارخانه، این مهم را ناشی از سودجویی دلالان دانست.
عرضه خاص برای جلوگیری از سوءاستفاده
قبلا بسیاری از نمایندگی‌ها و سودجویان و دلال‌ها با آغاز پیش‌فروش خودروها تا می‌توانستند ثبت‌نام خودرو انجام می‌دادند اما گویا قرار شده با هر کارت ملی و ‌آی‌پی فقط یک بار اجازه ثبت‌نام انجام شود و حتی خودروهای ثبت‌نامی تا یک سال قابلیت فروش نداشته باشند.  رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس گفت: به مردم توصیه می‌کنیم اگر ضرورت صددرصدی برای خرید خودرو ندارند، چند روزی دست نگه دارند تا تب و تاب کاذب بازار خودرو فروکش کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا فولادگر با بیان اینکه آشفته‌بازار خودرو مورد تایید هیچ‌کس نیست، افزود: «قیمت‌ها قابل دفاع نیست و هیچ منطقی ندارد». وی با بیان این مطلب افزود: «جلسه‌ای با وزیر صنعت برگزار و مباحث خوبی مطرح شده و امیدواریم با تصمیم‌‌‌گیری در روزهای آینده بازار خودرو منظم شود». فولادگر افزایش تقاضا را غیرقابل انکار و در شرایط کنونی بازار خودرو تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: «این نقدینگی سرگردان در هر جایی تاثیر خود را گذاشته است». این نماینده مجلس با بیان اینکه عرضه خودرو در 3 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نیافته بود، یادآور شد: «حتی تولید و عرضه خودرو در بهار 97 نسبت به سال گذشته افزایش داشت ولی در 3 ماهه دوم تحت تاثیر مقدمات وضعیت تحریم قرار گرفت». فولادگر با اعلام اینکه یکسری از خودروها در انبارها معطل قطعاتی هستند که یا هنوز از گمرک ترخیص نشده‌‌اند یا به‌دلیل تحریم در تامین دچار مشکل هستند، ادامه داد: «در 3 ماه تابستان عرضه کاهش یافته و تقاضا همچنان رو به افزایش بوده است». وی اعلام کرد: «خودروسازان اعلام می‌کنند به‌دلیل اینکه بخشی از قیمت تمام شده خودرو شامل قطعات فولادی یا پلیمری و پتروشیمی بوده که در نوسانات ارزی با افزایش شدید قیمت روبه‌رو شده‌‌‌‌اند، بنابراین در قیمت تمام‌شده تاثیر دارد». فولادگر با تاکید بر اینکه عرضه خودرو به هر ترتیب باید انجام شود، گفت: «شرکت‌‌های خودروساز آمادگی دارند روی بحث عرضه تجدیدنظر کنند و بسته‌‌‌هایی برای عرضه ارائه دهند. سایپا در این راستا اعلام آمادگی کرده و امیدواریم ایران‌خودرو نیز به همین ترتیب عمل کند».
این عضو کمیسیون صنایع با اشاره به اینکه سازمان حمایت فعلا به میدان می‌‌‌‌‌‌‌‌آید و شورای رقابت در این مرحله به قیمت‌‌گذاری ورود نمی‌کند، تصریح کرد: «قرار است با نظر وزارت صنعت و شورای هماهنگی
3 قوه با نظارت [دقیق] از این مرحله عبور کنیم، چرا‌که حوزه خودرو باید از انحصار خارج شود تا عرضه و تقاضا حاکم شود».
عرضه ویژه ۴۰ هزار خودرو بزودی
دبیر انجمن خودروسازان ایران از تمهیدات وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کاهش التهاب بازار خودرو خبر داد و اظهار داشت: قرار است براساس توافقات به‌عمل ‌آمده به ‌مناسبت عید غدیر خم فروش ویژه محصولات سایپا با قیمت روز در زمان تحویل هفته آینده آغاز شود. وی افزود: در این طرح فروش، 20 هزار دستگاه از محصولات سایپا پیش‌فروش و 20 هزار از خودروهای ناقصی ایران‌خودرو که تأمین قطعات آنها انجام شده تحویل خریداران خواهد شد. دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره دلایل افزایش غیرمنطقی قیمت انواع خودروهای داخلی از جمله پراید که از مرز 40 میلیون تومان نیز گذشته است، گفت: به ‌اعتقاد من این قیمت‌ها صوری است، عده‌ای پول‌های سرگردان را راهی بازار خودرو کرده و با انتشار تبلیغات مختلف درصدد افزایش قیمت خودرو هستند. وی چاره کار بازار سرگردان خودرو را که عده‌ای به‌دنبال کسب سودهای حداکثری بدون زحمت هستند فروش خودرو در حاشیه بازار دانست و گفت: با این روش دست سودجویان از بازار خودرو قطع خواهد شد و با کاهش خریداران، قیمت خودرو تعدیل خواهد شد به ‌نحوی که با این روش خریداران واقعی با باز شدن سایت فروش خودروسازان موفق به ثبت‌نام خودرو در پیش‌فروش‌ها خواهند شد.
 

فروش خودروی کارخانه‌ای به دیگران ممنوع
عضو کمیسیون صنایع مجلس توضیحاتی درباره نحوه فروش و عرضه ۴۰ هزار خودروی جدید به بازار ارائه کرد که براساس آن صاحبان خودروهای جدید تا یک سال قادر به فروش آن نخواهند بود. سعید باستانی گفت: در حال حاضر شرکت ایران خودرو  ۲۴ هزار خودرو و شرکت سایپا ۱۶هزار خودرو دارد که برخی از قطعات خودروها کامل نیست و بر اساس جمع‌‌‌بندی جلسه مشترک کمیسیون صنایع و معادن مجلس با وزارت صنعت، مقرر شده قطعات وارداتی مربوط به خودروهای یادشده با سرعت از گمرکات ترخیص تا خودروها آماده تحویل به متقاضیان شود.وی افزود: مقرر شده فروش قطعی خودرو از روز شنبه هفته آتی به متقاضیان و مصرف‌کنندگان نهایی خودرو با کارت ملی انجام شود. براساس تدابیر انجام شده و در راستای حذف دلالی کاذب در بازار خودرو، خریداران خودرو تا یک ‌سال حق صلح یا به عبارتی فروش را به شخص دیگری ندارند.


Page Generated in 0/0065 sec