printlogo


کد خبر: 197837تاریخ: 1397/6/10 00:00
اخبار

بسکتبال در اندیشه شکستن طلسم ۴۰ساله
ایران - چین؛ جذاب‌ترین فینال
تیم‌ملی بسکتبال ایران که با نسل طلایی‌اش کره‌جنوبی را شکست داد و به دیدار فینال صعود کرد، به دنبال پیروزی برابر چین و پایان دادن به سلطه قهرمانی ۴۰ ساله این 2 کشور است. فینال مسابقات بسکتبال هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی امروز شنبه بین 2 تیم ایران و چین برگزار می‌شود؛ این برای دومین بار است که بسکتبال ایران فینالیست بازی‌های آسیایی می‌شود در حالی که پیش از این 8 دوره در این بازی‌ها شرکت داشته است. اولین حضور بسکتبال ایران در بازی‌های آسیایی در نخستین دوره این بازی‌ها انجام شد که با پیروزی مقابل هند در دیدار رده‌بندی و کسب مدال برنز به پایان رسید. در دیگر ادوار بازی‌های آسیایی و حتی بازی‌های آسیایی۱۹۷۴ که تهران میزبان آن بود، بسکتبال ایران حتی در جمع 4 تیم برتر هم قرار نگرفت. شروع دوباره مدال‌آوری بسکتبال ایران در بازی‌های آسیایی از بازی‌های ۲۰۰۶ قطر بود. در این دوره از بازی‌ها تیم‌ملی بسکتبال ایران با در اختیار داشتن بازیکنانی مانند مهدی کامرانی، صمد نیکخواه‌بهرامی، حامد حدادی و حامد آفاق که نسل طلایی بسکتبال ایران را ساختند، تا دیدار رده‌بندی پیش رفت و در این مرحله با غلبه بر اردن به دومین مدال خود در ادوار مختلف بازی‌های آسیایی دست یافت. بسکتبال ایران در بازی‌های آسیایی گوانگژو هم یکی از مدعیان بود اما بازهم نتوانست به فینال برسد و در نهایت هم با پیروزی برابر ژاپن در دیدار رده‌بندی و تکرار مدال برنز به کار خود پایان داد. چهار سال پیش اما تیم‌ملی بسکتبال ایران برای نخستین‌بار فینالیست بازی‌های آسیایی شد. تیم کشورمان در آن دیدار مقابل کره‌جنوبی  میزبان شکست خورد و نخستین فینال آسیایی را با ناکامی به پایان رساند. حالا ملی‌پوشان بسکتبال ایران دومین حضور متوالی خود در فینال بازی‌های آسیایی را تجربه می‌کنند که با انتقام از کره‌جنوبی  به دست آمده است؛ تیمی که ۱۳ مدال از ادوار مختلف بازی‌های آسیایی را در اختیار دارد و با ۴ مدال طلا دومین تیم پرافتخار این بازی‌ها به حساب می‌آید. البته پرافتخارترین تیم بسکتبال طی هجده دوره بازی‌های آسیایی، چین است که در کنار 2 عنوان نایب‌قهرمانی و یک عنوان سومی، ۷ عنوان قهرمانی این بازی‌ها را به خود اختصاص داده است. چین با این کارنامه طلایی حریف ایران در فینال مسابقات بسکتبال این دوره از بازی‌های آسیایی است. تیم‌ملی بسکتبال ایران در حالی این دیدار را به عنوان آخرین گام برای نخستین مدال طلای خود در بازی‌های آسیایی پیش رو دارد که طی ۴۰ سال گذشته، به جز چین و کره‌جنوبی  هیچ تیم دیگری موفق به کسب عنوان قهرمانی این بازی‌ها نشده است.


تاریخ‌‌سازی نوشاد عالمیان
نوشاد عالمیان با شکست نفر ۱۰ جهان تاریخ‌‌سازی کرد و پس از ۵۲ سال مدال برنز ایران را در پینگ‌پنگ بازی‌‌های آسیایی قطعی کرد. نوشاد عالمیان در مرحله یک‌چهارم نهایی پینگ‌پنگ بازی‌‌های آسیایی ۲۰۱۸ به مصاف نماینده هنگ‌کنگ رفت و با شکست حریف قدرتمندش توانست مدال برنز خود را قطعی کند. نوشاد (رنکینگ ۷۸ جهان) توانست ونگ چون تینگ از هنگ‌کنگ (رنکینگ ۱۰ جهان) را در یک بازی تماشایی ۴ بر یک (۶-۱۱، ۱۱-۸، ۱۲-۱۰، ۱۱-۵، ۱۱-۸) شکست دهد و مدال برنز خود را قطعی کند. آخرین مدال تنیس روی میز ایران در بازی‌‌های آسیایی مربوط به سال ۱۹۶۶ و برنز بوده است  که هوشنگ بزرگ‌زاده آن را کسب کرد. نوشاد پیش از این موفق شده بود نفر ۲۶ جهان از کره‌جنوبی را از پیش رو بردارد. عالمیان امروز (شنبه) از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف گایوان لین از چین که رنکینگ
۴ جهان را دارد، می‌رود.

خوشحالی سرمربی ردینگ  از جذب قرضی عزت‌اللهی
پل کلمنت از جذب سعید عزت‌اللهی ابراز خوشحالی و اعلام کرد این بازیکن در بالاترین سطح برای تیم‌هایش بازی کرده است. به نقل از سایت ردینگ، سعید عزت‌اللهی که در تیم روستوف بازی می‌کرد، در روزهای پایانی نقل‌وانتقالات تابستانی تصمیم گرفت با قراردادی قرضی و یک‌ساله راهی تیم ردینگ در انگلیس شود. پل کلمنت، سرمربی تیم ردینگ درباره حضور این بازیکن در تیمش گفت: خیلی خوشحالیم که توانستیم سعید را ۲۴ ساعت قبل از پایان نقل‌وانتقالات تابستانی به خدمت بگیریم. سعید یک هافبک مرکزی قدرتمند و در عین حال تکنیکی است. او تجربه بازی در بالاترین سطح را همراه تیم‌ملی ایران و باشگاه فعلی‌‌‌‌اش روستوف و همین طور اتلتیکومادرید در اسپانیا داراست. منتظر کار کردن با او در تیم هستیم.


Page Generated in 0/0059 sec