printlogo


کد خبر: 197863تاریخ: 1397/6/11 00:00
عقب‌نشینی سرپرست تیم آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای 1+5 با ایران از اظهارات توهین‌آمیز خود علیه ایرانیان
شرمن: پشیمانم!

گروه سیاسی:‌معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا و سرپرست وقت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور از اینکه پیش‌تر گفته بود فریبکاری بخشی از ژن ایرانیان است، ابراز تاسف و پشیمانی کرد.
وندی شرمن، سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، مهرماه سال 92 در شرایطی که مسؤولان دیپلماسی دولت یازدهم در اشتیاق روزافزونی جهت مذاکره با آمریکا و هر چه سریع‌‌‌‌‌‌تر تمام کردن موضوع هسته‌ای به‌سر می‌بردند، در توهینی کم‌سابقه به مردم ایران گفته بود: فریب و نیرنگ قسمتی از DNA ایرانیان است. شرمن این سخنان را در سخنرانی خود در کمیته سیاست خارجی سنا گفته و به صراحت اعلام کرده بود ما به دنبال حذف تحریم‌های وسیع علیه ایران نخواهیم بود و تنها به ایران فرصت می‌دهیم برای از بین بردن نگرانی‌های ما، مدتی «استراحت» کند! هر چند این سخنان در آن مقطع و به روال معمول سیاست خارجی دولت روحانی با پاسخ درخوری از سوی ایران مواجه نشد اما در عین حال بدون هیچ سانسوری، تفکر و نگرش دولت اوباما درباره مردم ایران را بازگو می‌کرد. این نکته از آن جهت دارای اهمیت بود که در آن مقطع، تلاش عمده رسانه‌‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت بر بزک دولت اوباما متمرکز بود و این جریان بسیار تلاش می‌کرد دولت اوباما را یک دولت متمایز از سیستم همیشگی حاکم بر ایالات متحده معرفی کند که می‌توان با آن به مذاکره نشست و امتیاز گرفت.
این مورد البته تنها توهین شرمن به ایران و ایرانیان نبود چنانکه چند ماه پس از آن و در دی‌ماه سال 92، او و دیوید کوهن با حضور در جلسه استماع سنای آمریکا، اظهارات گستاخانه و توهین‌آمیز بی‌سابقه‌ای را درباره ایران و مردم کشورمان مطرح کردند. شرمن در ابتدای این جلسه ابتدا بیانیه‌ای را خطاب به سناتورهای حاضر در جلسه قرائت کرد. بیانیه‌ای مبسوط که شامل بندهای گوناگون از مسأله هسته‌ای، حمایت از فتنه‌گران 88، ادعای حمایت ایران از تروریسم و دست داشتن در بی‌ثباتی‌های منطقه و ادعاهای حقوق‌بشری می‌شد. شرمن مدعی شد ایران، عامل بی‌ثباتی در سوریه، لبنان، عراق، یمن، بحرین، غزه و افغانستان است.
معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا در این بیانیه ایران را به نقض حقوق‌بشر و آزادی‌های مذهبی متهم و بار دیگر از فتنه‌گران حمایت کرد. وندی شرمن به موضوع توزیع سبد کالا در ایران هم پرداخته و افزود: «شما در اخبار دیدید که ایران اخیرا به طور قابل مشاهده‌ای غذا بین مردم فقیر جامعه‌اش توزیع کرده تا نشان دهد کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها تاثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است. همان‌طور که روحانی قول داده بود، این پول قرار است در جهات دیگری مصرف نشود».
اکنون اما وندی شرمن صرفا بابت یکی از توهین‌هایش به مردم ایران عذرخواهی کرده است. او در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس نیوز به سوالات درباره کتاب خود که بزودی منتشر می‌شود پاسخ داد. شرمن در پاسخ به سوالی درباره تجربه یک مذاکره‌کننده اظهار داشت: آنچه مردم باید بدانند این است که برای اینکه یک مذاکره‌کننده موفق و دیپلمات واقعی خوب باشید باید شجاع باشید و بتوانید ایستادگی کنید. همچنین لازم است متوجه باشید اطراف شما یک تیم وجود دارد. همان‌طور که ما خانواده‌های‌مان را در اطراف خود داریم که کمک می‌کنند روز خود و حرفه‌مان را پیش ببریم. ما باید بتوانیم قدرتی را که در روابط‌مان وجود دارد  را درک کنیم.
وی ادامه داد: آنچه من در این کتاب تلاش کردم انجام دهم این است که با مثال آوردن از مذاکرات سخت با ایران، کره‌شمالی، مذاکرات صلح خاورمیانه و کوبا گفته‌ام یک مجموعه مهارت‌ها وجود دارد که ما از آن برای بهتر کردن زندگی روزمره‌مان و رسیدن به قدرت خود بهره می‌بریم.
معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا در ادامه‌ صحبت‌های خود از اینکه زمانی در جریان مذاکرات هسته‌ای گفته بود فریبکاری بخشی از ژن ایرانیان است ابراز تاسف و چنین اظهاراتی را خطرناک توصیف کرد.
وی تصریح کرد: از اینکه این حرف را زده‌ام پشیمانم. من در پاسخ یک سناتور کمیته روابط مجلس سنا گفتم که فریبکاری بخشی از دی‌ان‌ای ایرانی‌هاست و این اظهارنظر به شعارهایی علیه من در خیابان‌های تهران منجر شد.
شرمن در ادامه گفت واشنگتن و پیونگ‌یانگ درباره خلع سلاح اختلاف‌نظر دارند. از نظر آمریکا خلع سلاح هسته‌ای به معنی خلاص‌شدن از تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک دوربرد با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای برای کره‌شمالی است اما برای پیونگ‌یانگ خلع سلاح به معنی خروج کامل نظامیان آمریکایی از شبه‌جزیره کره است!


Page Generated in 0/0056 sec