printlogo


کد خبر: 197865تاریخ: 1397/6/11 00:00
لجن‌پراکنی رسانه‌های زنجیره‌ای علیه زوار ثامن‌الحجج(ع) با اعتراضات فراگیر مواجه شد
زنجیره رذالت

گروه سیاسی: سناریوی اخیر رسانه‌های زنجیره‌ای در موضوع شایعه سوءاستفاده زائران عراقی از زنان ایرانی در مشهد، هر چند با هدف تخریب یک طیف سیاسی شروع شد اما در نهایت به سندی غیرقابل انکار در اثبات دروغگویی این طیف و افشای رویه غیراخلاقی آنها در جسارت به مقدسات جهت نیل به مقاصد نازل سیاسی بدل شد.
به‌گزارش «وطن‌امروز» نخستین‌بار سایت خبرآنلاین 28 مرداد 97 در گزارشی با عنوان «چرا از سفر مجردی عراقی‌ها به مشهد جلوگیری نمی‌شود؟» خط خبری دروغ درباره استفاده جنسی عراقی‌ها از زنان ایرانی را کلید زد. چند روز بعد روزنامه شهروند در تاریخ 4 شهریور گزارشی در همین باره می‌نویسد و عنوان می‌کند: «رفت و آمد بعضی مردان مجرد عراقی به خانه‌های مسافر مشهد بیشتر شده، آنها که با زنان ایرانی همراه‌شان راه ورود به هتل‌ها را بسته می‌بینند، راهی بیش از ٦ هزار خانه مسافر غیرمجاز این شهر زیارتی می‌شوند». صفحه توئیتر «شرق» هم این موضوع را به نقل از «شهروند» منتشر می‌کند و مساله فراگیر می‌شود. تنها دستاویز این رسانه‌ها هم صرفا یک مصاحبه از سوی رئیس اتحادیه هتلداران خراسان بود که البته بلافاصله تکذیب شد. محمد قانعی، رئیس اتحادیه هتلداران که نخستین بار خبر ارائه خدمات جنسی 6 هزار خانه‌مسافر در مشهد به نام او منتشر شده بود این ادعا را در گفت‌وگو با مهر تکذیب کرد. وی در این گفت‌وگو به صراحت اعلام کرد «من چنین چیزی نگفته‌ام» و آنچه دست به دست می‌شود ناشی از استنباط اشتباه اهالی رسانه و کاربران فضای مجازی است. قانعی اصل ماجرا را چنین شرح می‌دهد: من هرگز تایید نکرده‌ام که در مشهد از زنان ایرانی استفاده جنسی صورت می‌گیرد، برای همین هم این استنباط و نقل قول از حرف‌هایم را کاملا تکذیب می‌کنم، چون من در مصاحبه‌ای که داشتم به این موضوع اشاره کردم که در مشهد ۶۰۰ خانه مسافر مجوز قانونی دارند و حتی آنهایی که مجوز قانونی ندارند هم خدمات اقامتی ارائه می‌دهند و لزوما به این معنا نیست که این خانه‌های مسافر در زمینه خدمات جنسی و غیرقانونی فعالیت می‌کنند.
این جوسازی‌ها و تلاش برای هتک حیثیت یکی از شهرهای مقدس شیعیان جهان هرچند از سوی جریانی که از سال 76 ید طولایی در اهانت به مقدسات در کارنامه داشت، دور از انتظار نبود اما بی‌پاسخ هم نماند و اتفاقا نخستین واکنش را وزیر کشور دولت روحانی نشان داد. روح‌الله‌ جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور هفته گذشته در توئیتی نوشت: هشدار! پس از عدم موفقیت دشمنان ملت ایران در بلواسازی، این‌بار دشمنان فتنه‌گر و اختلاف‌افکن، با پخش شایعاتی درصدد تفرقه‌ میان 2 ملت برادر و همسان ایران و عراق هستند. هیچ گزارش رسمی و مستندی درباره شایعاتی مبنی‌بر تعرض به زنان ایرانی وجود ندارد. باید مراقب شیطنت تفرقه‌افکنان بود. وزیر کشور خواستار برخورد قاطع قوه‌قضائیه با عاملان تولید و بازنشر شایعات اختلاف‌برانگیز که عفت عمومی را هم هدف قرار داده‌اند، شده و تصریح کرده است استانداران استان‌های مربوط با هماهنگی مراجع قضایی موضوع انتشار این مطلب نادرست از منابع خبری متخلف را در اسرع وقت پیگیری کنند.
نکته جالب توجه در این میان ضربه‌ای بود که رسانه‌های زنجیره‌ای به دولت زدند! به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، با توجه به شرایط ارزی کشور و تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان، کشور عراق که از جمله کشورهای دوست و متحد جمهوری اسلامی در منطقه به حساب می‌آید، نقشی ویژه و قابل توجه در راستای برنامه ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و وارد کردن ارز به کشور داشته و دارد، چرا که در شرایط جدید، ایران نیازمند ارتباطات جدیدی با همسایگان خود است و تخریب روابط فی‌مابین 2 کشور در واقع چیزی جز خراب کردن معبرهای اصلی دولت برای تحقق این راهبرد نیست. نقش عراق در این زمینه آنگاه بیشتر به چشم می‌آید که جدیت برخی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس را جهت همراهی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران به یاد بیاوریم. به عنوان مثال، کشور امارات در ماه‌های اخیر حساب بانکی بسیاری از ایرانیان را مسدود کرد. علاوه بر این، سرویس اطلاعاتی این کشور بسیاری از تجار ایرانی را که به خاطر اعمال تحریم‌های آمریکا و جهت تسهیل در تجارت، با تابعیت کشورهایی چون کومور فعالیت کرده و برای ایران ارزآوری داشته‌اند، شناسایی و جهت سلب تابعیت مضاعف آنها تلاش کرد تا راه هرگونه تلاشی برای ورود ارز به ایران را ببندد. با این شرایط نقش ویژه عراق در کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌ها بهتر فهم می‌شود. به اعتقاد برخی کارشناسان، دشمن متوجه این نکته شده است که ورود دلار کاغذی توسط مسافران و تجار عراقی به ایران مانع اثرگذاری بیشتر تحریم‌های ارزی ایران شده است از این رو با شیوه‌های مختلف سعی دارند افکار عمومی را به سمت مطالبه عدم حضور مسافران عراقی در ایران هدایت کنند تا چرخه کمبود ارز بین‌المللی در کشور کامل شود.
مثل شرق دروغ میگی
میدانداری روزنامه شرق در این سناریوی کذب موجب شد کاربران توئیتر در روزهای اخیر هشتگ «مثل شرق دروغ میگی» را به داغ‌ترین هشتگ توئیتر فارسی تبدیل کنند. این کاربران همچنین بر سیاسی‌کاری این جریان تاکید و توهین جدید اصلاح‌طلبان به امام رضا(ع) را که به بهانه تخریب جریان منتقد دولت صورت گرفت، محکوم کردند. پیش از این نیز موارد متعددی از خلاف واقع‌گویی‌ها در روزنامه شرق صورت گرفته بود. به عنوان مثال، این روزنامه اخیرا پس از انتشار گزارش جنجالی خود پیرامون «رد پای برخی سلبریتی‌ها در پرونده ثامن» و شکایت رسمی مهران مدیری از این روزنامه، در نهایت وادار به عذرخواهی شد. طبق این گزارش، بعد از انتشار گزارش روزنامه شرق مبنی بر دریافت وام و هدیه توسط مهران مدیری از موسسه ثامن‌الحجج و شکایت مهران مدیری از این روزنامه، هفته گذشته روزنامه شرق با انتشار عذرخواهی از مهران مدیری، با تصحیح گزارشش نوشت: پس از بررسی بیشتر مشخص شده مبلغ هدیه قرائت شده در دادگاه مربوط به مهران مدیری نبوده و این اشتباه از سوی روزنامه صورت گرفته است. درباره وام نیز مبلغ دریافت شده یک‌سوم رقم اعلام شده در گزارش شرق با تضامین ملکی کافی و قانونی و سود ۲۵ درصد مطابق عرف صحیح بانکداری بوده و اصل سود توسط مهران مدیری پرداخت شده و نامبرده هیچ بدهی‌ای به موسسه ندارد.
مهرماه سال گذشته و پس از نخستین نشست خبری نجفی، شهردار وقت تهران نیز این روزنامه در عکس یک صفحه نخست خود مدعی ممنوع‌التصویری شهردار شده بود که با پخش اخبار مربوط به نجفی در بخش‌های متعدد خبری سیما در همان روز، این دروغ شرق نیز برملا شد. ماجرا از این قرار بود که مهرماه 96 پس از آنکه رسانه‌های زنجیره‌ای به صورت هماهنگ مدعی شدند محمدعلی نجفی، شهردار تهران ممنوع‌التصویر شده و صداوسیما انتشار اخبار مربوط به شهردار تهران را ممنوع کرده است، روزنامه شرق عکس یک صفحه نخست خود را به همین موضوع اختصاص داد و از قول محمدعلی نجفی نوشت: شنیده‌ام ممنوع‌التصویر شده‌ام. این روزنامه این جمله را از اظهارات محمدعلی نجفی انتخاب کرده بود. بر اساس گزارش این روزنامه، نجفی خودش ادعای ممنوع‌التصویری‌اش در صداوسیما را مطرح کرده بود. ادعای این روزنامه در حالی است که زمانی که مدیران این روزنامه در حال نگارش این اظهارات و انتخاب آن برای صفحه نخست خود بودند، نشست خبری محمدعلی نجفی در 3 بخش خبری تلویزیون در حال پخش بود. این در حالی است که نشست خبری نجفی روز دوشنبه 24 مهر در بخش‌های مختلف رادیو نیز پخش شده بود. بر اساس این گزارش، نشست خبری شهردار تهران در بخش‌های خبری پربیننده تلویزیون پخش شد به گونه‌ای که در بخش‌های خبری ساعت 21 و 24 نشست خبری محمدعلی نجفی و اظهارات او در این نشست پخش شد. روزنامه «وطن امروز» فردای آن روز در خبری با عنوان «دروغ می‌گویند مثل شرق» به این موضوع پرداخت.
از شرق سعودی تا شرق...
از سوی دیگر، روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط هم چندی پیش در سناریویی مشابه و این بار علیه زائران ایرانی، گزارشی دروغین را به نقل از سازمان جهانی بهداشت درباره ازدواج و بارداری نامشروع در کربلا منتشر کرد که خشم عراقی‌ها را برانگیخت و بغداد را واداشت خواهان عذرخواهی رسمی این روزنامه شود. سازمان جهانی بهداشت نیز چنین گزارشی را تکذیب کرد. روزنامه الشرق‌الاوسط پس از حذف این خبر و گذاشتن خبر تکذیبیه سازمان جهانی بهداشت، خبرنگارش را به دلیل انتشار این اخبار از عراق خارج کرد. این روزنامه نوشت: ما تعامل با نویسنده الشرق‌الاوسط در بغداد را که چنین اخبار دروغینی را منتشر کرده متوقف کرده‌ایم.
استاندار خراسان رضوی پیگیر موضوع باشد
در این میان دروغ‌پردازی‌های رسانه‌های اصلاح‌طلب و جسارت‌شان به ساحت ملکوتی امام هشتم موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشت. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در این باره گفت: استاندار خراسان رضوی انتشار اخبار کذب درباره زائران عراقی را در شورای تامین استان مطرح کرده و عوامل اصلی این تحرکات را بویژه در رسانه‌های زنجیره‌ای تحت تعقیب قرار دهد. جواد کریمی قدوسی ضمن تکذیب ادعای دروغین برخی رسانه‌ها مبنی بر استفاده جنسی زائران عراقی در مشهد از زنان ایرانی، اظهار کرد: علت اصلی ایجاد این موج‌ها در فضای مجازی با محوریت رسانه‌های زنجیره‌ای که تحت حمایت سرویس‌های جاسوسی دشمن قرار دارند، تحولات مهم منطقه است. وی افزود: امروز این اتحاد اسلامی بیش از هر زمان دیگری باعث ایجاد رعب و وحشت رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها و همپیمانان اروپایی آنها شده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس هم خواستار ورود جدی دستگاه‌های نظارتی به مسأله دروغ‌‌پردازی‌های جنسی و محاکمه مدیریت روزنامه شرق شد. حجت‌الاسلام احمد سالک درباره دروغ‌پردازی‌های اخیر روزنامه‌های شرق و شهروند و سایت خبرآنلاین اظهار کرد: اگر نگوییم انتشاردهندگان اخبار جنسی و جنسیتی معاندانی هستند که می‌خواهند روابط ایران و عراق را برهم بزنند و اهداف شیطانی خود را دنبال کنند، دست‌کم باید بپرسیم چگونه یک روزنامه‌ پرمدعا تا این اندازه بی‌سیاست است که مطالبی را که حاوی توهین به ناموس ملت ایران است، منتشر می‌کند؟ سالک با بیان اینکه مطلب این روزنامه ضمن ایجاد اخلال در روابط میان ایران و عراق به ایجاد التهاب در میان مردم نیز منجر شده است، گفت: تدوین‌کنندگان، انتشاردهندگان و مدیریت روزنامه شرق باید محاکمه شوند و ما با کسانی که با این نوع حرکات آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و اختلاف ایجاد می‌کنند، ابدا رودربایستی نداریم.
 


Page Generated in 0/0099 sec