printlogo


کد خبر: 197924تاریخ: 1397/6/12 00:00
اگر انگلیسی‌ها بخواهند بوشهر را تصرف کنند...
سوگند رئیسعلی

رئیسعلی در نامه‌های متعدد به شیخ محمدحسین برازجانی برای جهاد و قیام علیه قوای انگلستان کسب تکلیف می‌کند که سرانجام مرحوم شیخ صورتی از حکم جهادی که مراجع شیعه از نجف اشرف ارسال داشته بودند به ضمیمه حکم خود مبنی بر وجوب جهاد با کفار انگلیسی و جلوگیری از رخنه آنها به بنادر جنوب و دشتستان و تنگستان و لزوم همکاری خوانین این مناطق و بسیج مردم مسلمان برای رفتن به میدان جنگ صادر می‌کند و برای همه خوانین می‌فرستد.
رئیسعلی دلواری همین که از حکم جهاد مرحوم شیخ محمدحسین برازجانی و دیگر مراجع دینی آگاهی می‌یابد، آماده نبرد با امپراتوری انگلستان می‌شود و مقدمات کار را در خانه حاج سید محمدرضای کازرونی فراهم می‌کند.
رئیسعلی همراه دوستش خالو حسین دشتی اوایل ماه رمضان 1333 ه.ق، در عمارت حاج سیدمحمدرضا کازرونی، پس از مذاکراتی با وی آمادگی خود را برای دفاع از بوشهر و جلوگیری از پیشروی نیروهای انگلیسی اعلام می‌دارد.
رئیسعلی پس از اظهار تشکر، قرآن مجید را می‌طلبد و همین که خادم قرآن می‌آورد برمی‌خیزد و تعظیم می‌کند و با احترام تمام آن را روی میز جلوی خود می‌گذارد، آنگاه رو به حاضران کرده و می‌گوید: «‌ای کلام‌الله، گفتار مرا شاهد باش. من به تو سوگند یاد می‌کنم که اگر انگلیسی‌ها بخواهند بوشهر را تصرف کنند و به خاک وطن من تجاوز کنند، در مقام مدافعه برآیم و تا آخرین قطره خون من بر زمین نریخته است، دست از جنگ و ستیز با آنان نکشم و اگر غیر از این رفتار کنم، در شمار منکران و کافران به تو باشم و خدا و رسول از من بیزار شوند».
 


Page Generated in 0/0060 sec