printlogo


کد خبر: 197940تاریخ: 1397/6/12 00:00
چهارگوشه

قطع کمک مالی پنتاگون به پاکستان
در ادامه رو به وخامت رفتن روابط واشنگتن و اسلام‌آباد، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد بسته حمایتی 300 میلیون دلاری از پاکستان را لغو کرده است. پنتاگون با بیان اینکه تصمیم نهایی برای لغو 300 میلیون دلار حمایت نظامی- مالی از پاکستان گرفته شده است، ناتوانی اسلام‌آباد در اتخاذ اقدامی قاطع علیه شبه‌نظامیان در این کشور را دلیل این امر اعلام کرد. این بسته چندصد میلیون دلاری تحت عنوان «صندوق حمایتی ائتلاف» بخشی دیگر از کمک‌های تعلیق‌شده آمریکا در ابتدای سال جاری میلادی توسط دونالد ترامپ به پاکستان بود.

رجب طیب اردوغان: ‌ باید به تک‌قطبی دلار پایان دهیم
رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه بار دیگر از اراده این کشور برای مقابله با سلطه دلار در تجارت جهانی صحبت کرد و گفت آمریکایی‌ها مانند «گرگ‌های وحشی» رفتار می‌کنند. رجب طیب‌اردوغان گفت: «آنها تلاش می‌کنند از طریق دستکاری ارزی، در اقتصاد قدرتمند و مستحکم ترکیه تردید ایجاد کنند». وی با تأکید بر اینکه آنکارا به دنبال دستیابی به استقلال مالی و نظامی است، گفت: «باید با استفاده از ارز‌های محلی و ملی بین خود، یک بار برای همیشه، به مرور به تک‌قطبی دلار پایان دهیم. آمریکا مانند گرگ‌های وحشی رفتار می‌کند. حرف آنها را باور نکنید. استفاده از دلار صرفا به خودمان لطمه می‌زند».

تکذیب خبر تجاوز رژیم صهیونیستی  به فرودگاه المزه
تلویزیون رسمی سوریه به نقل از یک منبع نظامی هرگونه حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه نظامی المزه در نزدیکی دمشق را تکذیب و خاطرنشان کرد صدای انفجارها ناشی از انفجار انبار تسلیحات در نزدیکی فرودگاه به دلیل اتصال برق بوده است. این در حالی است که رسانه‌های وابسته به نظام سوریه پیش‌تر گزارش داده بودند این انفجارها ناشی از حملات هوایی اسرائیل به انبار ذخایر تسلیحاتی در فرودگاه بوده است و این گزارش‌ها حکایت از پاسخ نیروهای سوری به این حملات داشت. فرودگاه المزه تاکنون چندین بار هدف حمله موشکی رژیم صهیونیستی قرار گرفته که آخرین این حملات ابتدای ماه مه بود.

حمله به معارض عربستانی در لندن
فعالان در فضای مجازی تصاویری از حمله عوامل محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی به معارض برجسته سعودی مقیم لندن منتشر کردند. در فیلمی که منتشر شده، 2 جوان سعودی به غانم حمله‌ور می‌شوند و الفاظ توهین‌آمیز علیه وی به کار می‌برند. الدوسری، معارض برجسته سعودی که با افشاگری درباره آل‌سعود و استفاده از طنز برای  انتقاد از این رژیم در فضای مجازی، طرفداران زیادی را جذب خود کرده است، درباره این حمله گفته است: 2 سعودی به من حمله و مرا تهدید به قتل کردند، آنها گفتند نماینده حکومت سعودی و شخص محمد بن‌سلمان هستند و آنچه انجام می‌دهند، در راستای اطاعت از فرمان‌هایش است.

بازگشایی گذرگاه مرزی تونس و لیبی
وزارت کشور لیبی از بازگشایی گذرگاه اصلی این کشور در مرز تونس پس از گذشت بیش از یک ماه و نیم تعطیلی، خبر داد. بازگشایی این گذرگاه در حالی است که فرودگاه طرابلس به دلیل تشدید درگیری‌ها در این شهر تعطیل شده است. در سال‌های اخیر تعطیلی گذرگاه «رأس جدیر» باعث ایجاد تنش در منطقه مرزی تونس و لیبی شده بود. در همین ارتباط، بیش از ۲۰۰ نفر از ساکنان شهر «بن‌قردان» تونس که در فاصله ۳۰ کیلومتری این گذرگاه واقع شده است، با آتش زدن لاستیک‌های خودروها، جاده منتهی به گذرگاه را مسدود کرده و خواستار مذاکره مسؤولان لیبی با مردم بن قردان درباره شروط بازگشایی گذرگاه شدند.

کره‌شمالی در تدارک رزمایش نظامی
تصاویر جدید ماهواره‌ای نشان می‌دهد کره‌شمالی در بحبوحه تشدید تنش‌ها با آمریکا، در تدارک رژه‌ای برای نمایش قدرت نظامی است. انتظار می‌رود این رژه نهم سپتامبر مصادف با هفتادمین سالگرد تاسیس این کشور، با ابعادی کوچک‌تر نسبت به دفعات گذشته برگزار شود. در میان تسلیحاتی که برای رژه آماده شده و تصاویر آن را ماهواره‌ها دریافت کرده‌اند، تانک‌ها و موشک‌های کوتاه‌برد به چشم می‌خورد. رسانه‌های آمریکایی اخیرا گزارش داده بودند کره‌شمالی همزمان با پیشبرد مذاکرات با آمریکا طی ماه‌های گذشته، مشغول ساخت موشک‌های قاره‌پیمای سوخت مایع جدید در تاسیسات «سانوم‌دانگ» در حوالی پایتخت بوده‌ است.


Page Generated in 0/0142 sec