یک کارشناس صنعت خودرو گفت: پیشفروش 40 هزار خودرو که تاریخ تحویل آنها مشخص نشده است، میتواند بازار را با آشفتگی بیشتری همراه کند. علی شکوهی، مدیر بازاریابی و کارشناس فعال در صنعت خودرو در گفتوگو با ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که آیا پیشفروش 40هزار خودرو تاثیری بر قیمت خودروها در بازار دارد، گفت: پیشفروش 40 هزار خودرو که تاریخ تحویل آنها مشخص نشده است، میتواند بازار را با آشفتگی بیشتری همراه کند؛ اگر گفته میشد این تعداد خودرو برای مثال در تاریخ مهر 1397 تحویل میشود، میتوانست تا حدودی بازار را مدیریت کند، ضمن اینکه اگر بخواهند همان سیستم فروش گذشته را در پیش بگیرند یکسری چالشها به واسطه عدم نظارتی که ممکن است در بحث فروش آنلاین بهوجود بیاید خیلی وقتها باعث میشود خودروهای فروخته شده در اختیار مصرفکننده نهایی قرار نگیرد و از طریق یکسری دلال و واسطه مجددا خریداری شود و در آینده با قیمت بالاتر در اختیار بازار فروش قرار بگیرد. او درباره اینکه مالکان این خودروها تا یک سال حق فروش خودرو را ندارند، گفت: اگر این برنامه واقعا اجرایی شود تاثیر خوبی به جای میگذارد. اگر بتوان این برنامه را مدیریت کرد میشود دست دلالان را از بازار کوتاه کرد اما اصولا خیلی وقتها خرید و فروش خودروها رسمی انجام نمیشود و به صورت صلحنامه و قولنامهای اتفاق میافتد. شکوهی درباره روند قیمت خودرو در آینده بیان کرد: قیمت خودرو کاملا به عرضه و تقاضا مرتبط میشود، اگر واردات خودرو به همین صورت بسته باقی بماند و تولیدیها هم عرضه را بسیار کمتر از تقاضا وارد بازار کنند، قطعا بازار نمیتواند روند درستی را طی کند، ضمن اینکه واردات و تولید خودرو هم کاملا به نرخ ارز وابسته است. پیشبینی من این است که با این روندی که بازار در پیش گرفنه است، افزایش قیمت مجددی را در پیش خواهد داشت، مگر اینکه دولت بخواهد تسهیلات مناسب و کمبهرهای را ارائه کند.