printlogo


کد خبر: 197967تاریخ: 1397/6/12 00:00
دلار در بازار دلالان 12 هزار تومان، در سامانه نیما 7800 تومان
نیما آرام، بازار آزاد متلاطم

 دیروز یک نفر در بانک مرکزی حرف اشتباهی زد که امروز بازار این‌طور شد؛ این اظهارنظر یک دلال در واکنش به گرانی دوباره ارز است. به گزارش «وطن‌امروز»، میدان فردوسی و سبزه‌میدان دوباره در حال بازگشت به روزهای اوج خود هستند. ازدحام مردم برای خرید ارز و دلالانی که با دستگاه پوز دلار، یورو و لیر می‌فروشند تنها تصویری است که می‌بینید. حجم مردم در میدان فردوسی به قدری زیاد است که حتی تردد را هم سخت می‌کند. اغلب خریدارند و به دنبال دلار هستند، دیروز صبح دلار با قیمت 11500 تومان روز خود را شروع کرد اما در پایان ساعت اداری کانال 12 هزار و 100 تومان را هم تجربه کرد. این افزایش قیمت در دوره‌ای که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی شده بی‌سابقه محسوب می‌شود. یورو هم دیروز افزایش قیمت هزار تومانی را تجربه کرد و وارد کانال 14 هزار تومان شد.  بازار سکه هم دیروز سکه بود. بر این اساس، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با 233 هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز شنبه به 4 میلیون و 415 هزار تومان رسید. رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با اعلام اینکه بسته شدن معاملات آتی سکه دلیل گرانی آن در روز گذشته بود، گفت: قیمت‌ها براساس یک معادله اقتصادی افزایش می‌یابد و قیمت سکه از روز شنبه در شرایطی که قیمت جهانی طلا ثابت بود، تا این لحظه حدود 250 هزار تومان رشد قیمت داشته است. وی افزود: قیمت سکه روز گذشته (شنبه) در شرایطی که قیمت جهانی طلا ثابت بود به دلیل رشد قیمت ارز، روند رو به رشدی را طی کرد اما امروز (یکشنبه) در حالی که قیمت ارز نوسان چندانی نداشت، قیمت سکه با افزایش شدیدی مواجه شد. کشتی‌آرای تصریح کرد: در بازار سنتی تقاضا برای خرید وجود ندارد و می‌توان گفت دوباره موج جدیدی از نقدینگی به سمت خرید طلا و سکه سرازیر شده است.
در نیما همه چی آرومه
همه این گرانی‌ها در حال رخ دادن در بازار آزاد ارز است و نیما شرایط آرامی را سپری می‌کند. نیما دیروز قابلیتی را به خود اضافه کرد که دسترسی عموم برای مشاهده قیمت ارز را مقدور می‌کند. نرخ یورو در نیما به صورت حواله 9100 تومان گزارش شده که 5هزار تومان کمتر از بازار آزاد است. پس با این توضیح بازرگانان کالای خود را با دلار بین 7700 تا 7800 تومانی وارد می‌کنند و مبنا قرار دادن قیمت دلار بازار آزاد دروغ و اشتباه است. بر این اساس از روز 16 مردادماه بازار ثانویه ارزی با توجه به بسته سیاستی دوم ارزی در سال جاری آغاز به کار کرده است. بررسی عملکرد این بازار نشان می‌دهد حدود 842 میلیون یورو ارز صادراتی به این بازار تزریق و حدود
745 میلیون یورو توسط واردکنندگان خریداری شده است. با توجه با اظهارات همتی که گفت بازار سکه و دلالان فقط 3 درصد کل مبادلات ارزی را تشکیل می‌دهند و باید نرخ نیما را قیمت واقعی ارز حساب کنیم، متاسفانه بازار آزاد و دلالی مبنای بسیاری از قیمت‌گذاری‌هاست و نمی‌توان از نقش منقی قیمت‌های بسیار گران بازار آزاد در اقتصاد گذشت حتی اگر سهم 3 درصدی در کل مبادلات داشته باشد.


Page Generated in 0/0060 sec