printlogo


کد خبر: 197978تاریخ: 1397/6/12 00:00
گزارش «وطن‌امروز» ازآخرین تحولات اوکراین
تأثیرات‌ جهانی مرگ زاخراچنکو

گروه بین‌الملل: آلکساندر زاخراچنکو، رهبر استقلال‌طلبان جمهوری دونتسک اوکراین در انفجار بمبی در کافه به قتل رسید. این خبر را رسانه‌های نزدیک به روسیه در شرق اوکراین در حالی منتشر کردند که پتر پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین برای خاکسپاری جان مک کین به آمریکا سفر کرده بود. مناسبات میان کی‌یف و واشنگتن برای تقابل با روسیه با سرعت غیرقابل مهاری در حال پیشرفت است و به احتمال قوی قتل زاخراچنکو در پی توافقات پشت پرده میان آمریکا و دولت مرکزی در اوکراین انجام شده باشد. روسیه اما از این رویداد متضرر شده است و باید در انتظار پاسخ مسکو بود. روسیه در چند جبهه مقابل آمریکا ایستاده است که یکی از اصلی‌ترین آنها سوریه است.
 به نظر می‌رسد قتل رهبر مخالفان دولت مرکزی اوکراین بر روند مناسبات روسیه و آمریکا در پرونده سوریه نیز تاثیرگذار باشد. روسیه حاضر به عقب‌نشینی از دستاورد‌های خود در اوکراین نیست. یک بار مسکو از آمریکایی‌ها در اوکراین با درگیری‌های سال 2014 رودست سختی خورده است و آمریکایی‌ها می‌دانند برای ضربه زدن به روسیه باید از مسیر جمهوری‌های جدا شده از شوروی وارد شوند. خارج نزدیک مسکو برای این کشور اهمیت ویژه‌ای دارد و در دکترین امنیت ملی روسیه بارها محدوده امنیتی مسکو مرزهای اتحاد شوروی سابق تعریف شده است. روس‌ها بارها بر این نکته تاکید کرده‌اند که آمریکایی‌ها محدوده حیاط خلوت مسکو را به رسمیت نشناخته و برای آن احترامی قائل نیستند به همین جهت باید برای مقابله با این دست‌اندازی از تمام ابزارهایی که در اختیار دارند استفاده کنند. 
در حال حاضر روسیه در صدد است به دیمیتری ترازنیکوف، رهبر جدید جمهوری دونتسک این اطمینان را بدهد که مسکو از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد. ترازنیکوف اما بالاجبار در حالی جایگزین زاخراچنکو خواهد شد که بحران‌های امنیتی در این منطقه با توجه به ترور در کافه «سپرا» وارد فضای جدیدی شده است.
آمریکایی‌ها از ایده یوگسلاویزه کردن کشورهای بزرگ اروپا در حوزه شوروی سابق پیروی می‌کنند به طوری که درگیری‌های اوکراین که از سال 2014 آغاز شده عملا تاکنون بیش از 10 هزار قربانی داشته است. این میزان خشونت از دوران جنگ یوگسلاوی که منجر به سقوط این امپراتوری چند قومی بلگراد شد تاکنون سابقه نداشته است.
روسیه بخشی از خواسته خود را در اوکراین به دست آورده است اما آنچه آمریکایی‌ها می‌خواهند و از آن حمایت می‌کنند اوکراینی است که صنایع سنگینش قادر به تامین نیازهای ملی نباشد و از سوی دیگر به مکانی بدل شود که خط نفوذ ناامنی به داخل مرزهای روسیه را تقویت کند.

Page Generated in 0/0068 sec