printlogo


کد خبر: 197979تاریخ: 1397/6/12 00:00
توضیحات محمدجواد ظریف در مجلس درباره دوتابعیتی‌های مذاکرات برجام
ماجرای دری به من ارتباطی ندارد!

گروه سیاسی: وزیر امور خارجه کشورمان درباره حضور دوتابعیتی‌ها در تیم مذاکرات هسته‌‌‌ای، از دری‌اصفهانی که به جرم جاسوسی برای 2 کشور خارجی محکوم شده حمایت و البته تصریح کرد کارشناسان دوتابعیتی در مذاکرات تخصصی برجام حضور داشتند و نه در مذاکرات خصوصی.
حاشیه‌‌های اخبار مربوط به حضور دوتابعیتی‌ها یا جاسوس در تیم مذاکرات هسته‌ای از سال گذشته و
به واسطه بازداشت دری‌اصفهانی، مسؤول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه 1+5 و یکی از کارکنان ستاد اجرایی برجام شروع شده و این روزها با وجود اینکه از خود برجام و دستاوردهایش خبری نیست، این حاشیه‌ها همچنان بر سر وزارت امور خارجه و شخص ظریف سایه افکنده است. مهرماه سال گذشته بود که سخنگوی قوه‌قضائیه درباره حکم عضو دستگیر شده از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: آقای عبدالرسول دری‌اصفهانی، فرزند حسین که تابعیت ایران و کانادا را دارد و به جاسوسی متهم شده و برای 2 سرویس جاسوسی کار می‌کرد، به 5 سال حبس محکوم شد و این موضوع تایید شده است و یک پرونده دیگر مالی هم دارد که قرار وثیقه صادر شده و هنوز محکوم نشده است.
در ادامه رسیدگی‌ها به چرایی و عواقب حضور دری‌اصفهانی در تیم مذاکرات هسته‌‌‌ای، دیروز مجلس شورای اسلامی از ظریف دعوت کرد به ابهامات در این‌باره پاسخ دهد. کریمی‌قدوسی، نماینده سوال‌کننده از وزیر امور خارجه در این جلسه گفت: مجلس برای تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی مصوبه داشت. در این زمینه فهرست ۱۰۰ نفر از مسؤولان دو تابعیتی در اختیار بنده است که کمیته تحقیق آنها را به دست آورده است. در صفحه اول نام عبدالرسول دری‌اصفهانی با تابعیت کانادا به عنوان مسؤول کمیته مذاکره‌کننده پولی و بانکی و  هسته‌ای آمده است. آیا این جایگاه کم جایی است؟ محمدعلی شعبانی نیز عضو هیات مذاکره‌کننده بود. برخی از آنان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های انگلیس هستند که متخصص در امور جاسوسی هستند. سیروس ناصری و مشکان مشکور هم عضو هیات مذاکره‌کننده بودند. نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: امیدوارم ظریف بعد از دیدن فیلم 6 دقیقه‌ای درباره عبدالرسول دری‌اصفهانی، حکم قوه‌قضائیه را درباره ایشان قبول کند.
کریمی‌قدوسی با پخش فیلم 6 دقیقه ای  درباره عبدالرسول دری‌اصفهانی، گفت: 2 مستند توسط سازمان اطلاعات سپاه تهیه و در کمیسیون امنیت پخش شد و اصل این مستند را امروز در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم. رسانه ملی این مستند را با هدف شفاف‌سازی نسبت به آنچه بر سر ملت آمد، پخش کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: نماینده آمریکا در دوبی و یک افسر ام‌آی‌سیکس از اطلاعات راهبردی‌ای که دری‌اصفهانی در اختیار آنان گذاشت، تشکر کرد. نهاوندیان و رئیس‌جمهور باید پاسخگو باشند. یکی از برآوردهای دری‌اصفهانی این بود که 2 سال قبل از وضعیت موسسات مالی و اعتباری، ورشکستگی آنها و مسائل اجتماعی بعدی را به آمریکا گزارش داده بود. این مسأله چه ربطی به مسائل پولی و بانکی داشت؟ ایشان تمام راه‌های فروپاشی معیشتی را در اختیار آمریکایی‌ها گذاشت. تمام اطلاعات اقتصادی کشور توسط دری‌اصفهانی روی میز سرویس‌های جاسوسی گذاشته شد.
در پاسخ به این سوال کریمی‌قدوسی، وزیر امور خارجه درباره به‌کارگیری چند دوتابعیتی از جمله دری‌اصفهانی در مذاکرات هسته‌ای گفت: در جریان مذاکرات جز خدمت(!) از این افراد چیزی ندیدم! وی افزود: در جریان مذاکرات هسته‌ای، همه افرادی که با ما کار کردند به وزارت اطلاعات معرفی کردیم و اجازه حضورشان را گرفتیم.
وزیر امور خارجه ادامه داد: 4 نفری هم که آقای کریمی‌قدوسی اسم برد (دری‌اصفهانی، سیروس ناصری، مشکان مشکور و شعبانی) از سایر دستگاه‌ها به ما معرفی شده‌ بودند یا طبق سابقه قبلی از آنها بهره بردیم؛ من در جریان مذاکرات هم جز خدمت از آنان ندیدم و اگر مسائل دیگری هم مطرح است، به من ارتباطی ندارد. من مسؤول مذاکرات هستم. ظریف با بیان اینکه این افراد در هیچ‌کدام از مذاکرات خصوصی حضور نداشته‌اند، تصریح کرد: من مسؤول روابط دیگر آنها نیستم و صرفا مسؤول استفاده از آنها در مذاکرات بودم ضمن اینکه این افراد تنها در مذاکرات تخصصی ما بودند.
نکته قابل توجه در سخنان دیروز ظریف اشاره او به معرفی 2 کارشناس دوتابعیتی از سوی بانک مرکزی بود. وزیر امور خارجه در این خصوص گفت: درباره دوتابعیتی‌ها تاکید می‌کنم هیچ‌کدام مقام و مسؤولیتی در مذاکرات نداشته‌اند؛ در وزارت امور خارجه اگر کسی همسرش تابعیت خارجی داشته باشد، نمی‌تواند کار کند، چه برسد به خودش اما استفاده از مشاوران خارجی امکان دارد و این در عرف بین‌الملل مرسوم است. برای به کارگیری همه اینها استعلام کرده‌ایم؛ 2 کارشناس برجسته بانکی از بانک مرکزی خواستیم که هر 2 نفری که به ما معرفی کرده‌‌اند دوتابعیتی بوده‌اند! اما ما استعلام کردیم. بقیه مسائل به وزارت اطلاعات بازمی‌گردد و من نه قاضی هستم و نه مدیر اطلاعاتی.
اشاره دیروز ظریف به اینکه «اگر مسائل دیگری هم مطرح است، به من ارتباطی ندارد» یا اینکه «من مسؤول روابط دیگر آنها (دری) نیستم» و همچنین تصریح او بر این که کارشناسانی چون دری صرفا در جلسات تخصصی حضور داشتند و نه جلسات خصوصی، می‌تواند نوعی عقب‌نشینی دولت از موضع نفی جاسوسی مسؤول امور بانکی مذاکرات هسته‌ای قلمداد شود، چرا که پیش از این وزیر اطلاعات در چند مقطع اصرار داشت «دری‌اصفهانی» جاسوس نیست و به عنوان مثال مهرماه سال گذشته درباره اتهام جاسوسی وی تصریح کرد: درباره دری‌اصفهانی قبلا در چند نوبت تصریح کرده و باز هم به صراحت اعلام می‌کنم  از آنجا که مرجع تشخیص موضوعات مرتبط به جاسوسی معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات است، از نظر این معاونت، آقای دری‌اصفهانی نه‌تنها مرتکب جاسوسی نشده بلکه در برابر هجمه‌هایی که برخی سرویس‌های بیگانه به وی داشته‌اند، هوشیارانه مقاومت کرده و با معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات همکاری داشته است!
علاوه بر موضوع دری‌اصفهانی، ماهیت باند نیویورک و نقش وزیر امور خارجه در شکل‌گیری آن و همچنین چرایی سفر سال گذشته ظریف به پاریس همزمان با برگزاری اجلاس منافقین دو محور دیگر سوال دیروز کریمی‌قدوسی از وزیر امور خارجه بود که در نهایت، نمایندگان از پاسخ‌های محمدجواد ظریف قانع شدند.


Page Generated in 0/0083 sec