printlogo


کد خبر: 198054تاریخ: 1397/6/13 00:00
اعلام موجودیت 2 فراکسیون اکثریت
برگزاری نخستین جلسه پارلمان جدید عراق

گروه بین‌الملل:‌ نخستین جلسه چهارمین دوره پارلمان عراق روز گذشته در حالی آغاز شد که به دلیل اختلاف میان جریان‌های مختلف سیاسی بر سر تشکیل فراکسیون اکثریت، این نشست با اخلال همراه شد. طبق اعلام رسانه‌های نزدیک به مقتدا صدر، یکشنبه‌شب فراکسیون اکثریت با ائتلاف جریان صدر (به رهبری مقتدا صدر)، جریان حکمت (به رهبری عمار حکیم)، فهرست النصر (به ریاست حیدر العبادی) و برخی جریان‌های وابسته به اهل سنت که صالح المطلک، سلیم الجبوری، ایاد علاوی و اسامه النجیفی رهبری این جریان‌ها را بر عهده دارند، تشکیل شد. ساعاتی بعد از انتشار این خبر، جریان دولت قانون به رهبری نوری المالکی و الفتح به رهبری هادی العامری- از گروه‌های وابسته به حشدالشعبی که در نبرد با تروریسم داعشی نقشی سازنده ایفا کرد - نیز همزمان اعلام کردند برای تشکیل فراکسیون اکثریت در قالب ائتلاف البنا یا سازندگی به اجماع رسیده‌اند. بر این اساس، نشست دیروز پارلمان جدید عراق با حضور 297 نماینده، همان‌طور که مقرر شده بود برگزار شد. پارلمان عراق متشکل از 329 کرسی است که قرار است نمایندگان، رئیس جدید پارلمان و 2 معاونش را انتخاب کنند و پس از آن روند تشکیل دولت آغاز شود. دیروز محمد علی زینی،‌ رئیس سِنی پارلمان جدید و اعضای پارلمان به عنوان نمایندگان دوره چهارم سوگند یاد کردند. موضع مهم‌تر در جلسه دیروز اما معرفی  فراکسیون اکثریت برای معرفی نخست‌وزیر جدید بود. در ادامه این جلسه، ائتلاف البنا وابسته به نوری المالکی و هادی العامری امضاهای 145 نماینده را برای ثبت‌نام به عنوان فراکسیون اکثریت به رئیس سنی پارلمان ارائه کردند. ائتلاف سائرون وابسته به مقتدا صدر نیز لیست خود را به عنوان فراکسیون اکثریت ارائه کردند. منابع عراقی در عین حال گفتند احتمال می‌رود ۱۰ نماینده به ائتلاف البنا وابسته به نوری المالکی بپیوندد که به این ترتیب تعداد آن به عنوان بزرگ‌ترین فراکسیون به ۱۵۵ تن می‌رسد. این منابع گفتند تعداد کرسی‌های ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی پس از خروج تعدادی از رهبرانش، از 42 کرسی به 28 کرسی کاهش یافته است. از این‌رو، فراکسیون با محور الفتح و دولت‌ قانون در اعتراض به عدم نامگذاری فراکسیون آنها به عنوان فراکسیون بزرگ پارلمان توسط رئیس سِنی پارلمان جلسه را از حد نصاب انداختند. 2 حزب اصلی کردستان عراق (دموکرات و اتحادیه میهنی) نیز همسو با الفتح و دولت‌قانون، نشست را ترک کردند. در واقع حقوقدانان عراق می‌گویند از حد نصاب افتادن پارلمان، نشانه بزرگ (اکثریت) بودن این فراکسیون است به نحوی که می‌تواند جلسه را از حد نصاب بیندازد. در حالی ‌که 2 جریان سیاسی متفاوت در پارلمان ادعای تشکیل فراکسیون اکثریت را دارند، رئیس سنی پارلمان جدید عراق گفت: برای تعیین تکلیف پرونده فراکسیون اکثریت پارلمانی به دادگاه فدرال مراجعه خواهیم کرد. رئیس سِنی از دادگاه فدرال خواستار توضیح شده است، چون 2 گروه مدعی تشکیل فراکسیون اکثریت هستند. قرار است نمایندگان مجلس امروز برای انتخاب نخست‌وزیر و رئیس پارلمان تشکیل  جلسه دهند.
شکاف در ائتلاف النصر
در این میان حیدر العبادی در حالی به نمایندگی از فهرست النصر قرارداد تشکیل کتله‌الاکبر را امضا کرد که شکاف در درون فهرست النصر آشکار و زیاد است. العبادی پنجشنبه گذشته فالح الفیاض را از سمت ریاست حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق برکنار کرده بود، در حالی‌که بخشی از بدنه النصر از نخست‌وزیری فالح الفیاض حمایت می‌کنند. بنابراین اگرچه رسانه‌های وابسته به جریان صدر خبر قطعی تشکیل کتله‌الاکبر را در سطح وسیعی منتشر و پخش کردند و از حضور العبادی و فهرست النصر در این فراکسیون خبر دادند اما قطعیتی در این باره دیده نمی‌شود، زیرا شماری از اعضای النصر صریحاً اعلام کردند که عضو فراکسیون بزرگ‌تری خواهند بود که نوری المالکی و العامری تشکیل دهند. از سوی دیگر هنوز موضع کردها درباره عضویت در فراکسیون اکثریت مشخص نشده است، در حالی‌ که کردها نقش و جایگاه مهمی در پارلمان عراق دارند. به نظر می‌رسد کردها می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در تشکیل فراکسیون اکثریت داشته باشند و همگرایی آنها به هر یک از این دو ائتلاف مذکور می‌تواند تکلیف موجودیت فراکسیون اکثریت را یکسره کند.
العبادی خود را رئیس حشدالشعبی خواند!
نخست‌وزیر عراق پس از برکناری فالح الفیاض از همه مناصب دولتی، ریاست حشدالشعبی را برعهده گرفت. دفتر العبادی دیروز با صدور بیانیه‌ای، وی را به‌عنوان رئیس حشد معرفی کرد. حیدر العبادی، اخیرا فالح الفیاض را به بهانه ورود به فعالیت سیاسی و حزبی، از سمت مشاور امنیت ملی و ریاست حشدالشعبی و ریاست دستگاه امنیتی کنار گذاشته است. فالح الفیاض مخالف سرسخت العبادی برای انتخاب مجدد وی به عنوان نخست‌وزیر عراق است و بر سر برخی مسائل دیگر با او اختلافاتی داشته است. الفیاض در سال 2014 به‌عنوان رئیس هیات حشدالشعبی تعیین شد.
 


Page Generated in 0/0049 sec