printlogo


کد خبر: 198095تاریخ: 1397/6/14 00:00
اخبار

تولید پتروشیمی  تا 65/5 میلیون تن در سال
با بهره‌برداری از طرح‌های جدید پتروشیمی، آمار رسمی ظرفیت تولید سالانه پتروشیمی ایران به ۶۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تن رسید. به گزارش تسنیم، روز گذشته با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نفت، 3 طرح پتروشیمی در عسلویه افتتاح شد و آمار رسمی ظرفیت تولید سالانه پتروشیمی ایران به 65 میلیون و 550 هزار تن رسید. با آغاز به کار رسمی فاز سوم پتروشیمی پردیس، این مجتمع به بزرگ‌ترین تولیدکننده اوره و آمونیاک منطقه خاورمیانه و جهان با ظرفیت تولید سالانه 5 میلیون و 265 هزار تن اوره و آمونیاک تبدیل می‌شود. هزینه اجرای این پروژه 502 میلیون یورو بوده است. همچنین تولید تجاری پتروشیمی مرجان با ظرفیت تولید یک میلیون و 650 هزار تن متانول به بهره‌برداری رسید. از سوی دیگر شرکت پتروشیمی دماوند که مجری طرح تامین یوتیلیتی و آفسایت فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است، فاز نخست نیروگاه آن شامل نیروگاه با ظرفیت تولید یکهزار و 900 مگاوات برق شامل 12 توربین و واحد بخار این نیروگاه، دیروز به بهره‌برداری رسمی رسید.

واحدهای تولیدی چه مشکلاتی دارند؟
تشکیل ستاد صیانت از بنگاه‌ها و حفظ اشتغال
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دستور سرپرست این وزارتخانه برای ارتقای کارگروه رفع موانع تولید به ستاد صیانت از اشتغال و بنگاه‌های مشکل‌دار خبر داد. احمد مشیریان با بیان این مطلب افزود: در نتیجه فعالیت این کارگروه تا به حال از ۴۲۰ هزار شغل صیانت شده است. مشیریان درباره آخرین وضعیت شناسایی و رفع مشکلات بنگاه‌ها و کارگاه‌های مشکل‌دار ادامه داد: کارگروه رفع موانع تولید در سطوح استانی و ملی با حضور نمایندگانی از دیگر معاونت‌های وزارتخانه در حال بررسی وضعیت این کارگاه‌هاست. به‌گفته وی، تعداد این کارگاه‌ها اسفند 1396 بالغ‌بر 1430 مورد بوده که در 3 ماه نخست امسال به 1351 واحد کاهش یافته است که 120هزار کارگر را تحت پوشش قرار می‌دهند. وی اضافه کرد: بنگاه‌های مورد بررسی اگر مربوط به زیرمجموعه‌های شستا یا مرتبط با وزارت کار باشد در همین وزارتخانه پیگیری می‌کنیم و مواردی که خارج از این وضعیت است به دیگر وزارتخانه‌ها برای پیگیری و رفع مشکلات ارجاع می‌دهیم. به گفته وی، در هفته‌های اخیر مشکلات هپکو، آذرآب و فولاد خوزستان در کارگروه ملی پیگیری شده است. مشیریان همچنین از دستور سرپرست وزارت کار برای تبدیل این کارگروه به ستاد صیانت از اشتغال و بنگاه‌های مشکل‌دار خبر داد و گفت: در روزهای اخیر جلساتی با قطعه‌سازان خودرویی داشته‌ایم و مشکلاتی که در جلسه مطرح شد به وزارت صنعت اعلام کردیم. معاون وزارت کار  با اشاره به احصای مشکلات درون‌سازمانی و برون‌سازمانی بنگاه‌های مشکل‌دار در این کارگروه تاکید کرد: عمده مشکلات درون‌سازمانی این بنگاه‌ها کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بدهی معوق، مطالبات کارگری، بالا بودن هزینه‌های تولید و فرسودگی ماشین‌آلات،‌ انباشت تولیدات رقابت‌ناپذیر در بازار و مشکلات مدیریتی است و عمده مشکلات برون‌سازمانی که کارگاه‌ها با آن درگیر هستند نیز رکود صنعت، عدم تامین مواد اولیه، عدم فروش در بازار داخلی، مشکلات فروش در بازار خارجی و همچنین مشکلات انتقال ارز در زمینه صادرات است.


حذف دلار از مبادلات ترکیه با ایران
رئیس‌جمهور ترکیه خبر داد آنکارا برنامه‌هایی برای حذف دلار در مبادلات تجاری با ایران و چین و استفاده از ارزهای ملی دارد. به گزارش فارس، رجب طیب اردوغان افزود با مسکو نیز در حال مذاکره در این‌باره است. اردوغان بر لزوم پایان دادن تدریجی به سلطه دلار بر مبادلات تجاری از طریق فعالیت با ارزهای ملی تاکید کرد. وی تصریح کرد: «مرتبط کردن تجارت جهانی بویژه با دلار آمریکا دارد روز به ‌روز به مشکل بزرگی تبدیل می‌شود. کشورها، شرکت‌ها و تاجران باید خود را با مشکلات مرتبط با دلار آمریکا، فشار‌های ارزی و مشکلات ناشی از ماهیت خود تجارت وفق دهند». اردوغان ادامه داد: «تمام اقدامات موسسات جهانی رتبه‌بندی اهداف سیاسی دارد. این موسسات صادق نیستند و حیله‌گر هستند و ما به آنها اعتقاد نداریم».


Page Generated in 0/0078 sec