printlogo


کد خبر: 198102تاریخ: 1397/6/14 00:00
چهارگوشه

26 شهریور موعد جلسه بعدی پارلمان عراق
تلویزیون رسمی عراق اعلام کرد رهبران فراکسیون‌ها و رئیس سنی پارلمان جدید با به تأخیر انداختن نخستین ‌جلسه پارلمان به 17 سپتامبر( 26 شهریور) توافق کرده‌اند. بر اساس قانون اساسی عراق باید در نخستین‌ جلسه پارلمان، رئیس و نواب رئیس پارلمان انتخاب شوند که در جلسه دوشنبه انتخاب هیأت رئیسه پارلمان و معرفی فراکسیون اکثریت طی آن صورت نگرفت. در حالی‌ که محور مقتدا صدر ادعا می‌کند بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی را تشکیل داده است ولی شواهد حاکی‌ است که ائتلاف نوری المالکی و هادی العامری با تصاحب 153 کرسی، فراکسیون اکثریت (البنا) را شکل داده است. در همین راستا، حسن سالم، نماینده ائتلاف «الفتح» عراق اعلام کرد فراکسیون البنا از نظر تعداد نمایندگان در صدر قرار دارد. وی افزود که در نخستین نشست پارلمان جدید عراق امضای 153 نماینده عضو فراکسیون البنا به رئیس سنی پارلمان ارائه شد و این نمایندگان از ائتلاف‌های الفتح، القانون، جداشدگان از ائتلاف النصر و سایر ائتلاف‌های سنی بودند.

تظاهرات خشونت‌آمیز  در سانفرانسیسکو
 روز دوشنبه مصادف با «روز کارگر» برخی کارگران آمریکایی در سانفرانسیسکو تجمع اعتراضی ترتیب دادند اما نیروهای پلیس این تجمع را سرکوب و ده‌ها معترض را بازداشت کردند. به گزارش آسوشیتدپرس، حدود هزار تن از کارگران «هتل ماریوت» در سانفرانسیسکوی آمریکا به مناسبت روز کارگر مقابل دفتر مرکزی این هتل تظاهرات اعتراضی ترتیب دادند. آنها به شرایط کاری و معیشتی اعتراض داشتند اما تجمع آنها با حضور پرتعداد نیروهای پلیس و بازداشت معترضان مواجه شد. طبق گزارش‌ها، نیروهای پلیس آمریکا حداقل ۷۵ کارگر را در جریان این تجمع بازداشت کردند.

هند از روسیه اس400 می‌خرد
دهلی نو در جریان سفر مقامات این کشور در هفته جاری به آمریکا، قصد دارد واشنگتن را از عزم خود برای خرید سامانه دفاع هوایی اس400 روسی مطلع کند، تصمیمی که برخلاف تهدیدها و تحریم‌های آمریکا قرار است انجام شود. آمریکا خریداران تسلیحات روسی را به عنوان بخشی از فشارهای خود علیه مسکو تهدید می‌کند و از آنها می‌خواهد از چنین قراردادهایی خودداری کنند، در غیر این صورت با تحریم مواجه خواهند شد.  روزنامه تایمز هند به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد، به‌رغم تهدید تحریم‌ها، دولت هند قصد دارد روند خرید و انعقاد قرارداد این توافق کلیدی دفاعی را پیش ببرد. ارزش تقریبی این توافق 6/5 میلیارد دلار است. 

موگرینی کناره‌گیری می‌کند
فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی اعلام کرد سال آینده و با اتمام دوره مسؤولیت خود، برای ماندن در این پست کاندیدا نخواهد شد. موگرینی که پیش از ورود به اتحادیه اروپایی، وزیر خارجه ایتالیا بود، نقشی محوری در ترغیب ایران و 1+5 به امضای برجام داشت، روز دوشنبه به گروهی از سفرای اتحادیه اروپایی گفته برای تحویل اتحادیه‌ای «منظم» به جانشین خود، تلاش خواهد کرد. اکتبر سال آینده میلادی، دوره مسؤولیت موگرینی و یکی دیگر از مسؤولان ارشد اتحادیه یعنی ژان کلود یونکر که به دشمنی با دونالد ترامپ مشهور است، به پایان می‌رسد.

نامه این به اون
نماینده ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد نامه مون جائه این، رئیس‌جمهوری سئول به کیم جونگ اون همتای کره‌شمالی‌اش درباره سومین اجلاس میان رهبران 2 کره ارسال شد. چونگ ایویی یونگ اعلام کرد: مون جائه این به دنبال راه‌هایی برای دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای کامل کره شمالی در شبه جزیره کره است؛ مساله‌ای که 2 رهبر در نخستین ‌اجلاس‌شان در ماه آوریل درباره آن توافق کردند. وی جزئیات بیشتری درباره این نامه اعلام نکرد. چونگ به خبرنگاران اعلام کرد: سئول به دنبال دستیابی به یک بیانیه مشترک درباره پایان جنگ کره در سال جاری میلادی است. جنگ 2 کره در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ ادامه داشته و از آن زمان تاکنون بیانیه پایان جنگ میان دوطرف امضا نشده است.


Page Generated in 0/0055 sec