printlogo


کد خبر: 198144تاریخ: 1397/6/15 00:00
اخبار

پمپئو در پاکستان به دنبال چیست؟
راهبرد ریست!
گروه بین‌الملل: نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت اعلام مرگ «جلال‌الدین حقانی» رهبر شبکه حقانی ممکن است با سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به پاکستان ارتباط داشته باشد. پمپئو روز گذشته با مقامات پاکستان در اسلام‌آباد دیدار کرد.
در مقاله چاپ شده در روزنامه نیویورک‌تایمز آمده است که مقامات افغان بر این باورند حقانی حداقل ۴ سال پیش در گذشته بود و طالبان برای انتشار این خبر منتظر زمانی مناسب بوده است.
 در ادامه از قول یک مقام ارشد افغان آمده است اعلام خبر مرگ حقانی ممکن است با سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا به پاکستان ربط داشته باشد. به گفته مقامات آمریکایی، یکی از اهداف عمده این سفر، فشار وارد کردن به پاکستان است تا اسلام‌آباد راهبرد جدید واشنگتن برای ثبات افغانستان، حمایت بیشتری کند.
 گفتنی است وزیر خارجه آمریکا به همراه «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور روز گذشته به پاکستان سفر کرده و با «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان دیدار کرد.
سفر مقامات ارشد ایالات متحده به اسلام‌آباد در حالی انجام می‌شود که تنش میان آمریکا و پاکستان در یک سال گذشته شدیدتر شده و «دونالد ترامپ» حدود ۸۰۰ میلیون دلار از کمک‌‌های خود به پاکستان را قطع کرده است. لازم به ذکر است روابط واشنگتن- اسلام‌آباد پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» دچار تنش‌‌های بسیاری شده است. چند روز گذشته نیز واشنگتن بسته کمک ۳۰۰ میلیون دلاری خود به پاکستان را به بهانه ناکامی در مبارزه با تروریسم لغو کرد. سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به جنوب آسیا چند روز پس از آن آغاز شده که واشنگتن اعلام کرد کمک نظامی 300 میلیون دلاری به اسلام‌آباد را به دلیل عدم موفقیت پاکستان در مبارزه با تروریست‌ها می‌کند.
 با این حال، پمپئو پیش از دیدار با عمران‌خان تاکید کرد زمان برای تغییر دادن فرا رسیده است و ادامه داد:‌ توقف نخست من در پاکستان است. می‌خواهم با عمران‌خان، نخست‌وزیر این کشور دیدار کنم. باید روابط بین 2 کشور ریست (بازتنظیم) شود. چالش‌های بیشماری بین 2 کشور وجود دارد که به طور حتم امیدواریم بتوانیم با کمک نخست‌وزیری جدید پاکستان آنها را از میان برداریم و بتوانیم با همکاری هم این مشکلات مشترک را حل‌وفصل کنیم.
وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت انتخاب عمران‌خان که قول داده به دنبال بهترین روابط با آمریکا باشد، می‌تواند مسیر نوینی را در این‌باره به‌وجود بیاورد.
وی همچنین به از سرگیری احتمالی ارسال کمک‌های نظامی به پاکستان تحت شرایط مناسب اشاره کرد و افزود: من با ژنرال قمرجاوید باجوا، رئیس ارتش پاکستان و همچنین شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه دیدار می‌کنم.
پمپئو پس از پاکستان به همراه جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا به هندوستان می‌رود تا با همتایان‌شان در این کشور دیدار کرده و به بررسی پاره‌ای از مسائل تجاری و دفاعی بپردازند.


تعویق دادگاه شیخ علی سلمان
 محاکمه شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین بار دیگر به تعویق افتاد. بر اساس این گزارش، دادگاه رسیدگی به اتهامات واهی شیخ علی سلمان درباره جاسوسی برای دستگاه‌های خارجی قرار بود دیروز برگزار شود که قاضی مسؤول رسیدگی به پرونده شیخ عیسی، زمان دادگاه را به روز ۲۶ سپتامبر (۴ مهرماه) موکول کرد. رژیم آل‌خلیفه برای تداوم مدت حبس شیخ علی سلمان، از رهبران نهضت اسلامی بحرین، اتهام واهی جاسوسی برای قطر را به وی نسبت داده و هیچگونه سندی برای اثبات این ادعای خود به افکار عمومی ارائه نکرده است.
 


Page Generated in 0/0056 sec