printlogo


کد خبر: 198145تاریخ: 1397/6/15 00:00
چهارگوشه

درگیری‌های خونین در بصره
منابع عراقی اعلام کردند سه‌شنبه در دومین روز از تظاهرات اعتراضی به فساد دولتی و ضعف خدمات عمومی، در شهر بصره دست‌کم 6 نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر از جمله ۲۲ نیروی امنیتی زخمی شدند. گزارش‌ها حاکی است که صدها معترض شامگاه سه‌شنبه ضمن بستن راه‌های منتهی به فرمانداری بصره، سنگ و کوکتل مولوتف به سوی این ساختمان پرتاب کردند. شماری از معترضان نیز توانستند وارد یک ساختمان فرمانداری بصره شده و آن را به آتش بکشند. معترضان می‌گویند خاموشی‌های طولانی‌مدت برق، نبود آب آشامیدنی و بیکاری آنها را به تنگ آورده است، این در حالی‌ است که بخش اعظم درآمدهای نفتی کشور عراق از منطقه نفت‌خیز بصره است. آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجعیت عالی‌قدر شیعیان عراق نیز از مطالبات تظاهر‌کنندگان حمایت کرده است.

حملات یمنی‌ها به تأسیسات پتروشیمی عربستان
یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن 4 موشک بالستیک مدل بدر یک را علیه پالایشگاه نفت شرکت آرامکو و کارخانه‌های پتروشیمی در شهرک اقتصادی جیزان شلیک کردند. همچنین کاربران عربستانی توئیتر اعلام کردند صدای انفجارهای متعدد و بزرگی را از مناطق مختلف شهر جیزان شنیده‌اند. این در حالی است که ائتلاف متجاوز عربی روز سه‌شنبه مدعی شد‌ 2 موشک بالستیک انصارالله را که از استان صعده به سمت خاک عربستان شلیک شده بود، رهگیری کرده است.

آتش‌بس شکننده در لیبی
سه‌شنبه پس از شدت گرفتن درگیری‌ها در طرابلس، پایتخت لیبی و آتش‌سوزی ساختمان سفارت آمریکا، سازمان ملل از دستیابی به توافق آتش‌بس بین گروه‌های درگیر خبر داد اما هنوز مشخص نیست آیا همه گروه‌ها به این آتش‌بس پایبند خواهند بود؟ اعلام توافق آتش‌بس از سوی هیأت سازمان ملل در حالی است که هفته گذشته نیز آتش‌بس بین گروه‌های درگیر اعلام شده بود اما چند ساعت بیشتر دوام نداشت و درگیری‌ها دوباره از سر گرفته شد. طرابلس، پایتخت لیبی از یکشنبه هفته پیش شاهد درگیری مسلحانه بین گروه‌های مسلح رقیب بود که این درگیری‌ها ۶۱ کشته و بیش از ۱۵۹ زخمی بر جای گذاشت و علاوه بر آن به تأسیسات نفتی خسارت‌هایی وارد شده است.

دیدار هیأت کره‌جنوبی با اون
چانگ ایویانگ، سرپرست امنیت ملی کره‌جنوبی در راس هیأتی به عنوان فرستاده ویژه رئیس‌جمهور این کشور در سفر به پیونگ‌یانگ با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار کرد. دفتر دولت کره‌جنوبی خبر داد که هیأت کره‌جنوبی در این دیدار، نامه مون جائه‌این، رئیس‌جمهور را به کیم تحویل داد. مقام‌های کره‌جنوبی سه‌شنبه خبر دادند طی سفر به پیونگ‌یانگ طرفین درباره تاریخ دقیق دیدار سران 2 کره و همچنین درباره خلع کامل سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره گفت‌وگو خواهند کرد. کیم و مون ماه آوریل گذشته دیداری تاریخی در پانمونجوم داشتند و دومین دیدار طرفین در ماه مه ‌برگزار شد. بعد از این دیدارها، نشست‌هایی در سطوح پایین‌تر میان مقام‌های سیاسی و نظامی 2 کره برگزار شده است.

لاوروف: دلار  ابزار فشار آمریکاست
وزیر خارجه روسیه می‌گوید آمریکا به صلاحدید خود دلار را دستکاری کرده و از آن به عنوان ابزار اعمال فشار استفاده می‌کند. سرگئی لاوروف افزود: هر وقت آمریکا می‌خواهد کسی را تنبیه کند، فوراً عملیات‌های بانکی را که بر مبنای دلار است متوقف می‌کند. آنها این کار را با توجه به کشوری که قصد تنبیهش را دارند انجام می‌دهند که البته کشورهایی را که به‌گونه‌ای با آن کشور مورد تنبیه ارتباط دارند، متاثر می‌کند. لاوروف همچنین درباره رابطه مسکو-واشنگتن گفت: تنش‌ و برخورد [لفظی] رو به ‌ازدیاد است. آمریکا نه‌تنها با عضویت کشورهای همسایه در پیمان آتلانتیک شمالی، بلکه با انتقال زیرساخت‌های نظامی، ناتو را به سمت مرزهای روسیه هدایت کرد. در واکنش به ادعای مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که از سوی حزب دموکرات این کشور مطرح می‌شود نیز لاوروف گفت: آنهایی که چنین ادعایی را مطرح می‌کنند به انتخاب رای‌دهندگان آمریکایی بی‌احترامی می‌کنند.
 


Page Generated in 0/0055 sec