printlogo


کد خبر: 198156تاریخ: 1397/6/15 00:00
هشدار درباره سوءاستفاده از سیمکارت‌های دائمی و اعتباری

گروه اجتماعی: رئیس اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتای ناجا گفت: یکی از مهم‌ترین پرونده‌های قضایی کشور در سال‌های اخیر مربوط به جرائم مرتبط با سوءاستفاده از سیمکارت‌های دائمی و اعتباری تلفن همراه آن هم بدون اطلاعات مالکان اصلی است. به گزارش میزان، سرهنگ حمید کیانی در تعریف سیمکارت‌های مجهول‌الهویه اظهار داشت: این سیمکارت‌ها در زمره سیمکارت‌هایی قرار دارد که برخی افراد سودجو و کلاهبردار بدون اطلاع مالکان از این سیمکارت‌ها به اشکال مختلف سوءاستفاده می‌کنند. وی افزود: ارزان بودن سیمکارت‌ها بعضا باعث شده افراد در نگهداری سیمکارت‌ها دقت لازم را نداشته و در پی آن چندین سیمکارت داشته باشند، در حالی که نمی‌دانند این سیمکارت‌ها کجا و در دسترس چه کسی است، نداشتن دقت در نگهداری سیمکارت ممکن است باعث شود در دسترس افراد سودجو قرار گیرد و آنها با فعال کردن سیمکارت، در شبکه‌های اجتماعی عضو شده و به فعالیت‌های مجرمانه اقدام کنند.
رئیس اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتای ناجا گفت: فرد سودجو با استفاده از اعتماد به افراد آشنا و در اختیار قرار گرفتن سیمکارت‌شان، اقدام به ایجاد اکانت در شبکه اجتماعی کرده و برای مخاطبان مزاحمت ایجاد می‌کند، لازم است هموطنان عزیز از واگذاری سیمکارت تلفن خود به افراد غیر خودداری کنند، زیرا هر گونه استفاده خلاف قانون عواقب آن بر عهده مالک اصلی سیمکارت بوده و مقصر شناخته خواهد شد.
این مقام انتظامی در توصیه به هموطنان تصریح کرد: در صورت فروش و واگذاری سیمکارت‌های خود به دیگران حتما اطلاعات ذخیره شده روی آنها و بویژه عضویت در شبکه‌های اجتماعی را غیرفعال کرده، به سیمکارت دیگری انتقال داده یا به طور کلی آنها را حذف کنند. یعنی اگر با سیمکارت مورد نظر پیش از این در شبکه‌های مجازی عضویت داشته‌اند باید اکانت نرم‌افزار مورد نظر را حذف (Delete Account) و سپس به سوزاندن یا غیرفعال کردن سیمکارت اقدام کنند. وی بیان کرد: کاربران موارد ایمنی را جدی بگیرند تا در دام مجرمان سایبری نیفتند، چرا که این امر علاوه بر دردسر‌های فنی و حقوقی به کاربران هزینه‌هایی را تحمیل می‌کند که در برخی موارد این هزینه‌ها مالی نیست، بلکه آبرو و حیثیت فرد است که قابل جبران نیست.


Page Generated in 0/0058 sec