printlogo


کد خبر: 198186تاریخ: 1397/6/15 00:00
پیام سایپا به انبوه متقاضیان پیش‌فروش خودرو
از صبر و شکیبایی شما سپاسگزاریم

گروه اقتصادی: داستان رانت در پیش‌فروش‌های خودرو قصد تمام شدن ندارد و انگار قرار نیست مردم سهمی در خودروهای ارزان‌ به اصطلاح دولتی داشته باشند. عایدی اغلب افرادی که دیروز صبح تا شب سعی کردند در سایت سایپا خودرو پیش‌خرید کنند، تنها این جمله بود: «از صبر و شکیبایی شما سپاسگزاریم!» سایپا در برابر انبوه انتقادات در زمینه پیش‌فروش خودرو گفت: «از همان دقایق نخست آغاز فروش خودرو در این طرح تا این لحظه حدود 6 میلیون نفر سایت را مشاهده کرده‌اند و در آن واحد 700 هزار نفر خواستار ورود به سایت برای ثبت نام شده‌اند که ثبت‌نام این میزان تقاضا اصلاً امکان‌پذیر نیست». به گزارش «وطن امروز» با اعلام قبلی خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیش‌فروش خودرو برای متعادل‌ شدن قیمت در بازار آغاز شد. در این طرح ، دیروز سایپا اقدام به عرضه محصولات خود کرد اما طبق مشاهدات عینی و گزارشات مردمی متقاضیان عادی موفق نشدند سهمی در پیش‌فروش خودروهای سایپا داشته باشند. این درحالی است که این خودروساز تعداد محدود50 هزار دستگاه و تنها مدل‌های محدودی از تولیدات خود را عرضه کرد که البته بر سبد مصرفی مردم هم اثرگذار است و هیچ خریداری تا یک سال حق فروش آن را ندارد. همانگونه که خرید سکه و ارز و کالاهای سرمایه‌ای دیگر این روزها بازار جذابی دارند، خودرو هم به یک خرید سرمایه‌ای تبدیل شده که خریداران آن را، نه مردم عادی برای مصرف و گذران زندگی، بلکه عمده پیش‌خریداران آن را کسانی تشکیل می‌دهند که به دنبال حفظ دارایی خود و کسب سود از آن هستند و به قصد فروش، خودرو یا امتیاز خود پیش‌خرید می‌کنند. شنیده‌ها حاکی از آن است که برخی سودجویان با کرایه کارت ملی سعی در ثبت‌نام‌های دسته جمعی داشتند.
بنا بر اعلام شرکت سایپا، این شرکت برای مدیریت ثبت‌نام متقاضیان، فروش خود را به صورت مرحله‌ای کرده بود؛ به نحوی که سایت هر ۱۵ دقیقه یک تا 2 ثانیه باز می‌شود تا آن دسته از افرادی که در سایت حضور دارند امکان ثبت‌نام پیدا کنند. این روال تا تکمیل ظرفیت ادامه دارد. بر این اساس، تا ساعت 19 ، بیش از 14هزار نفر موفق به تکمیل ثبت‌نام خود شده‌اند. در پی طرح پیش‌فروش خودروها، سایپا در حال ثبت‌نام از متقاضیان خودرو از سراسر کشور است؛  این روند تا پایان ثبت‌نام ۵۰ هزار دستگاه خودرو وعده داده شده در طرح ادامه خواهد داشت. نکته حائز اهمیت در این میان مجموعه سیاست‌گذاری‌هایی است که اکنون برای بازار خودرو و تولید آن انجام شده و گویا خودروسازان هم بدشان نمی‌آید از چنین وضعیتی سود ببرند بویژه اینکه تا همین چند وقت پیش، آنها با متوسل شدن به انواع و اقسام روش‌ها، تلاش می‌کردند مردم را به پیش‌خرید خودروهای خود تشویق کنند و حتی بخشی از قیمت را هم به صورت اقساط از مشتریان دریافت می‌کردند اما حالا ورق برگشته و شرایط به گونه‌ دیگری در حال رقم خوردن است؛ حالا مردم برای ثبت‌نام خودروهایی که با افزایش چشمگیر قیمت مواجه است، برای تحویل در موعدی که تضمینی درباره آن نیست، به هر دری می‌زنند و دست خالی بازمی‌گردند. 
رؤیای شیرین پرایددار شدن
شاید در یک نگاه ساده بگوییم سایپا دیروز به حق کسانی که می‌خواستند در پیش‌فروش خودرو شرکت کنند کم‌لطفی کرده است اما باید بگوییم ظلم خودروسازان بسیار قبل‌تر بر مردم شروع شده و هیچ ربطی به پیش‌فروش ندارد. خودروسازان طی 30 سال اخیر با انحصارآفرینی بلایی سر مردم آورده‌اند که آنها راضی شده‌‎اند برای خرید خودرویی که 20 سال است در سطح جهانی و 2 سال در سطح ملی از رده خارج شده ( با اصرار سایپا دوباره خط تولید تا پایان سال 97 تمدید شد) بیش از 12 ساعت به مانیتور زل بزنند تا شاید دست تقدیر، سرعت اینترنت و همراهی بانک همه با هم یاری کنند تا پرایدی به دست آورند؛ خودرویی که به اذعان کارشناسان حتی همان 21 میلیون هم نمی‌ارزد اما قرار است بین 26 تا 30 میلیون قطره‌چکانی به دست مردم برسد.


Page Generated in 0/0057 sec