printlogo


کد خبر: 198193تاریخ: 1397/6/15 00:00
گزارش میدانی «وطن امروز»
سکته بازار ارز با بخشنامه جدید

گروه اقتصادی: بازار آزاد ارز روز گذشته شاهد یک نوسان بی‌سابقه و صعود و سقوط عجیب و غریب قیمت بود.
به گزارش «وطن‌امروز»، در حالی که تا ساعت 16 بازار ارز به روند صعودی خود ادامه می‌داد اما با انتشار اطلاعیه بانک مرکزی درباره تزریق ارز صادراتی به صرافی‌ها به یکباره نرخ ارز از 15 هزار تومان به 13500 تومان رسید.
دیروز صبح روند صعودی ارز ادامه یافت تا جایی که دلال‌‌ها دلار را 15 هزار تومان خرید و فروش می‌کردند اما بخشنامه بانک مرکزی درباره فروش ارز صادراتی به صورت اسکناس در صرافی‌ها تب و تاب خرید ارز را خواباند و روند کاهشی نرخ دلار از بعد از ظهر دیروز آغاز شد و حتی تا 13500 تومان نیز رسید. کاهش یک باره نرخ ارز موجب شد تقاضا دوباره بالا برود و دلار در نرخ 14 هزار تومان تثبیت شود. به نسبت نوسان نرخ ارز، نرخ سکه نیز رو به کاهش گذاشت. بازار ارز همچنان شلوغ است و دلال‌ها آزادانه به خرید و فروش ارز می‌پردازند. دلال‌های تازه‌کار بخش عمده‌ای از جمعیت میدان فردوسی تهران، قلب بازار آزاد ارز، را تشکیل می‌دهند. فقط دلار دست به دست می‌شود و کسی خواهان ارزهای دیگر نیست. «فقط دلار» اسم رمز دلالی و سفته‌بازی است و تقاضای زیاد برای این ارز به تنهایی می‌تواند اثبات کند نرخ دلار واقعی نیست، چرا که اگر کسی واقعا به ارز احتیاج داشت و قصد داشت به خارج از کشور برود می‌توانست ارزهای دیگر را حتی (با نرخ معادل) کمتر نیز تهیه کند اما اینجا همه دلار می‌خواهند.
بخشنامه جدید بانک مرکزی
بانک مرکزی طی دستورالعملی ابلاغ کرد: در راستای اجرایی کردن سیاست جدید ارزی دولت برای ساماندهی و مدیریت بازار ارز، ورود ارز به صورت اسکناس توسط صرافی‌های مجاز از محل منابع ارزی خریداری شده و همچنین درآمدهای ارزی صادراتی خریداری شده در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) مجاز اعلام شد. صرافی‌های مجاز می‌توانند نسبت به ورود ارز به صورت اسکناس از محل منابع اشاره شده اقدام کرده و نسبت به فروش آن به نرخ بازار به متقاضیان در چارچوب دستورالعمل‌‌های ابلاغ شده، بویژه مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها در محل استقرار صرافی خود اقدام کنند.
نرخ‌ ارز توجیه اقتصادی ندارد
در همین حال رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از برگزاری نشست مشترک رئیس‌کل بانک مرکزی با اعضای کمیسیون اقتصادی در شنبه هفته آتی خبر داد. محمدرضا پورابراهیمی‌داورانی درباره بررسی نوسانات بازار ارز، اظهار داشت: نشست فوق‌العاده کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی به منظور بررسی اجرای سیاست‌‌های ارزی کشور، شنبه هفته آتی در مجلس برگزار می‌شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حدود یک ماه از سیاست‌‌های جدید ارزی کشور می‌گذرد و با توجه به لزوم بررسی نقاط ضعف و قدرت سیاست‌‌های یادشده، چگونگی اجرا و همچنین دلیل اجرا نشدن برخی مفاد سیاست‌ها، بررسی‌ها در کمیسیون اقتصادی انجام می‌شود و رئیس‌کل بانک مرکزی گزارشی از اقدامات در رابطه با سیاست‌‌های ارزی ارائه می‌کند.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت، یادآور شد: با تعامل خوب بین مجلس و دولت در ارتباط با اجرای سیاست‌‌های جدید ارزی، بازار ارز به ثبات می‌رسد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ارقامی که در بازار برای نرخ ارز مشاهده می‌شود، هیچ توجیه اقتصادی ندارد و حباب است، گفت: توان کاهش نرخ ارز در کشور وجود دارد. محمدرضا پورابراهیمی درباره نوسانات پیش‌آمده در بازار سکه و ارز اظهار داشت: تمام این تغییرات در قیمت بازارها متاثر از سیاست ارزی است و تا زمانی که دولت از اختیارات قانونی و منابعی که در اختیار دارد استفاده نکند، شاهد این التهابات خواهیم بود. وی با بیان اینکه التهابات نرخ ارز بر همه بازارها در کوتاه‌مدت یا بلندمدت اثرگذار خواهد بود، گفت: این تغییرات به صورت لحظه‌ای بر بازار سکه و طلا تاثیر می‌گذارد و سپس بازارهایی مانند خودرو، لوازم خانگی و... را متاثر می‌سازد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم التهابات کاهش یابد، باید سیاست‌های ارزی را اصلاح کنیم، افزود: دولت می‌تواند در وضعیت کنونی و با وجود تحریم‌ها با داشتن منابع ارزی
2 برابری نسبت به مصارف، بازار را مدیریت کند اما به هر دلیلی از ظرفیت‌های قانونی خود استفاده نکرده است. پورابراهیمی با اشاره به اینکه سیاست ارزی دولت در ابتدای سال اشتباه بود و اکنون بعد از چند ماه جهت حرکت درست است اما در اجرا اشکالات اساسی وجود دارد، خاطرنشان کرد: ارقامی که در بازار برای نرخ ارز مشاهده می‌شود، هیچ توجیه اقتصادی ندارد و حباب است، دولت توان، منابع و اراده برای مدیریت بازار ارز را دارد، توان کاهش نرخ ارز در کشور وجود دارد و باید از ظرفیت‌ها استفاده کرد. وی در پاسخ به اینکه آیا افزایش نرخ سود بانکی موجب جمع‌آوری نقدینگی و ثبات سایر بازارها خواهد شد یا خیر؟ گفت: مخالف هرگونه افزایش نرخ سود هستیم، افزایش نرخ سود برای کاهش التهابات بازارها مطرح می‌شود اما هم مبانی علمی مشخص کرده این افزایش در همه مولفه‌ها و شاخص‌ها تاثیر منفی دارد و هم نتایج تجربی نشان داده است.
پورابراهیمی یادآور شد: بهمن‌ماه سال گذشته که بانک مرکزی به بهانه کاهش التهابات بازار ارز نرخ سود را از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد رساند نه‌تنها بازار ارز اصلاح نشد بلکه بازار پول کشور را نیز دچار چالش کرد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تاکید کرد: در شرایط کنونی هرگونه افزایش نرخ سود سپرده به معنای تیر خلاص به تولید کشور است.
 

رکورد عرضه ارز در بازار ثانویه شکسته شد
مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی با اعلام اینکه نیازهای ارزی بازار تامین و عملکرد صرافی‌ها توسط بانک مرکزی رصد می‌شود، گفت: متوسط نرخ از زمان شکل‌‌‌گیری بازار ثانویه تاکنون، یورو ۹ هزار تومان و دلار حدود ۷۶۰۰ تا ۷۷۰۰ تومان بوده است. مهدی کسرایی‌پور افزود: درباره تامین ارز برای کالاهای مورد نیاز کشور، آخرین تصمیم این بوده است که کالاها به 2 دسته اصلی تقسیم شوند و از 2 اولویت برخوردارند، اولویت نخست، دارو و کالاهای اساسی و مواد اولیه است که با نرخ مصوب 4200 تومان تا اردیبهشت سال بعد تامین می‌شود. بقیه کالاها و خدمات در بازار دوم در بستر سامانه «نیما» عرضه می‌شود که متوسط نرخ از زمان شکل‌‌‌گیری این بازار تاکنون، یورو 9 هزار تومان و دلار حدود 7 هزار و 600 تا 7 هزار و 700 تومان بود. وی ادامه داد: امروز رکورد عرضه ارز در این بازار از سوی صادرکنندگان غیرنفتی شکسته شد و 74 میلیون یورو با نرخ میانگین 8900 تومان عرضه شد. کسرایی‌پور افزود: بازار نیما با مشکلاتی مواجه شد و از 16 مرداد 97 که بسته جدید ارزی دولت اعلام و اجرا شد روند معاملات در سمت عرضه و تقاضا رشد خوبی داشت. وی گفت: نیازهای واقعی ارزی توسط بانک مرکزی و سامانه «نیما» قابل تامین است و مشکلی وجود ندارد و روند معاملات رو به رشد بوده است. کسرایی‌پور ادامه داد: در کنار آن، مصارف خدماتی ارزی داریم که محل تامین آن پیش‌بینی شده است و بانک‌ها می‌توانند برای این مصارف ارز بفروشند. وی گفت: در بازار نقدی ارز، انگیزه‌‌های سفته‌بازی و احتیاطی و در کنار آن نیازهای ارزی واقعی مسافرتی و دانشجویی و درمانی وجود دارد که بانک مرکزی به بانک‌ها و صرافی‌ها اعلام کرد راسا می‌توانند این نیازها را تامین کنند.


Page Generated in 0/0061 sec