printlogo


کد خبر: 198195تاریخ: 1397/6/15 00:00
افشاگری جدید باب وودوارد، افشاگر واترگیت
افشای طرح ترامپ برای ترور اسد

گروه بین‌الملل: درحالی که حمله به ادلب به منظور پاکسازی آن از اشغال تروریست‌ها به ساعات صفر خود نزدیک می‌شود، سه‌شنبه‌شب موشک‌های اسرائیلی منطقه وادی عیون در حماه را مورد حمله قرار دادند تا پیام نارضایتی اسرائیل از حمله به تروریست‌های ادلب را به گوش مقام‌های سوری برسانند. این در حالی ا‌ست که طبق گزارش رسانه‌های سوریه، جنگنده‌های اسرائیلی پس از نقض حریم هوایی شمال لبنان به برخی پایگاه‌های نظامی ارتش سوریه در 2 استان طرطوس و حماه حمله کردند و در مقابل پدآفند هوایی این کشور با تمام موشک‌های مهاجم مقابله کرد. پدآفند هوایی ارتش سوریه همچنین بامداد چهارشنبه (دیروز) 2 پهپاد مهاجم را بر فراز منطقه البصه در ریف لاذقیه منهدم کرد. خبرگزاری سانا گزارش داد که در حملات هوایی رژیم صهیونیستی به ۲ استان سوریه، یک نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی شدند. اگرچه از دیدگاه نظام سوریه حمله به ادلب به منظور پاکسازی آن از تروریست‌ها قطعی است اما قبل از آن و به عنوان مقدمه، دولت سوریه تصمیم دارد ریف لاذقیه و شمال حماه و غرب حلب را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کند و البته تحرکاتی را نیز در خلال روزهای اخیر در این مناطق آغاز کرده است. بر این اساس عملیات موشکی اسرائیل با هدف توقف یا حداقل ایجاد تاخیر در این پروژه انجام می‌شود. اسرائیل هم‌راستا با آمریکا به دنبال خرید زمان برای اعلام منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه است. رژیم صهیونیستی تجاوزهای نظامی خود را در سوریه در سال ۲۰۱۳ به ادعای بمباران محموله‌های انتقال موشک به حزب‌الله و نیز استقرار نیروها توسط حزب‌الله لبنان و نیروهای همپیمان آغاز کرد. یسرائیل کاتس، وزیر حمل‌ونقل و اطلاعات اسرائیل اعلام کرد، این رژیم طی 2 سال اخیر بیش از 200 بار به اهدافی در سوریه حمله کرده است. پس از اینکه سوریه اعلام کرد موشک‌هایی را که اسرائیل علیه اهداف نظامی نزدیک شهر حماه شلیک کرده رهگیری کرده است، سخنگوی نظامی این رژیم از اظهارنظر در این باره خودداری کرد اما درباره اظهارات مذکور کاتس گفت، اسرائیل طی یک سال و نیم اخیر ۲۰۰ بار به سوریه حمله کرده است.
نشست شورای امنیت درباره ادلب
آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل خواست جمعه آینده نشستی را درباره عملیات نظامی قریب‌الوقوع ارتش سوریه و همپیمانانش به استان ادلب، برگزار کند. منطقه ادلب در شمال سوریه آخرین منطقه تحت کنترل گروه‌های شورشی مسلح است و دمشق نیز اعلام کرده درصدد بازپس‌گیری این منطقه است. به دنبال پیشرو‌‌ی‌های ارتش سوریه طی یک‌سال اخیر شمار زیادی از معارضان به همراه خانواده‌های‌شان به این منطقه پناه برده‌اند. همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره آمادگی گسترده ارتش سوریه برای بازپس‌‌‌گیری ادلب، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به دمشق و متحدانش، مسکو و تهران، هشدار داده است که علیه این منطقه تحت اشغال شورشیان دست به عملیات نظامی نزنند. کاخ سفید سه‌شنبه‌شب نیز در ادامه جوسازی‌ها برای بهانه‌تراشی جهت حمله به سوریه اعلام کرد، در صورتی که نظام سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند، واشنگتن به سرعت به این مسأله واکنش نشان خواهد داد.
افشاگری جدید افشاگر واترگیت
باب وودوارد، روزنامه‌نگار تحقیقی آمریکایی در کتابی که با عنوان «ترس» منتشر کرده، نوشته است: دونالد ترامپ بعد از اتهاماتی که در آوریل ۲۰۱۷ علیه دولت سوریه درباره حمله شیمیایی به غیرنظامیان مطرح‌ شد در یک گفت‌وگوی تلفنی با جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا طرح ترور بشار اسد را مطرح کرد. طبق ادعای این کتاب، رئیس‌جمهور آمریکا خواستار ترور رئیس‌جمهور سوریه شده و به متیس گفته بود: «این لعنتی را بکشیم. وارد عمل شویم. خیلی از این لعنتی‌ها را بکشیم». وودوارد که اطلاعات خود را از منابع اولیه، شهادت افراد، صورتجلسه نشست‌های داخلی، یادداشت‌‌های روزانه و اسناد دولتی دریافت کرده است، نوشت: متیس در پاسخ به ترامپ گفته که مسأله را به طور دقیق بررسی خواهد کرد اما بعد از گذاشتن گوشی، به یکی از دستیاران ارشدش گفت: «هیچ‌کدام از این کارها را انجام نمی‌دهیم. باید خیلی حساب‌شده‌تر عمل کنیم». به گفته ناشر، وودوارد صدها ساعت‌ وقت صرف کرده تا با انجام مصاحبه‌های متعدد، در کنار یادداشت‌هایش، پرونده‌ها و روزنوشت‌ها، مطالب لازم برای نوشتن این کتاب را گردآوری و اوضاع آشفته جاری در کاخ سفید را آشکار کند. وی در این کتاب نشان می‌دهد که ترامپ چگونه سیاست‌های اصلی خارجی و داخلی را در این شرایط اتخاذ می‌کند. باب وودوارد یکی از افشاگران رسوایی واترگیت است که باعث شد ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در سال ۱۹۷۴ میلادی از سمت خود استعفا کند. وودوارد تاکنون 2 بار برای گزارش‌‌های خود از حادثه 11 سپتامبر و رسوایی واترگیت، برنده جایزه پولیتزر شده است. ترامپ اما در واکنش به افشاگری‌های روزنامه‌نگار کهنه‌کار تحقیقی آمریکایی در کتاب جدیدش، مدعی شد باب وودوارد «مشکلات اعتباری بسیاری» دارد. رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با دیلی کالر در کاخ سفید گفت: این هم یک نمونه دیگر از کتاب‌های بد است. او (باب وودوارد) مشکلات اعتباری بسیاری دارد. شاید ترجیح می‌دادم با او صحبت کنم اما شاید هم نه. فکر می‌کنم شاید صحبت کردن من با او هم تغییری در این کتاب ایجاد نمی‌کرد. او به هر حال این کتاب را می‌نوشت. ترامپ با رد ادعاهای این کتاب گفت: مطالب آن احتمالا برگرفته از سخنان کارمندان ناراضی یا شاید ساخته و پرداخته شخص نویسنده باشد.


Page Generated in 0/0141 sec