printlogo


کد خبر: 198254تاریخ: 1397/6/17 00:00
نشست سه‌جانبه صلح سوریه روز گذشته در تهران با حضور رؤسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد
آخرین هماهنگی‌ها برای ادلب

گروه سیاسی: سومین نشست سه‌جانبه روسیه، ترکیه و ایران درباره سوریه روز گذشته با حضور روسای جمهوری 3 کشور در تهران برگزار شد. نشست دیروز در امتداد تلاش‌‌های چندساله 3 کشور برای برقراری صلح در سوریه تعریف می‌شود که از سال 95 تحت عنوان مذاکرات آستانه در قزاقستان شروع شده بود. علاوه بر مذاکرات آستانه، تاکنون 2 نشست با حضور روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه برگزار شده که نشست دیروز تهران سومین نشست در این سطح به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید. نشست نخست سران 3 کشور اول آذرماه 96 در شهر سوچی روسیه و دومین نشست در این سطح، 15 فروردین امسال در آنکارا برگزار شده بود.
نشست دیروز تهران یک دستورکار ویژه داشت: ادلب. در حال حاضر بخش‌های عمده‌ای از خاک سوریه از وجود تروریست‌ها و شبه‌نظامیان مسلح متعدد پاک شده است و تروریست‌ها فقط در استان «ادلب» سوریه باقی‌ مانده‌اند و از این نظر نشست تهران اهمیت دارد. استان ادلب که در شمال غربی سوریه و در مرز ترکیه واقع شده از سال 2015 تحت کنترل نیروهای مورد حمایت ترکیه است. دولت سوریه این عناصر را از شاخه‌‌های گروه‌های تروریستی می‌داند. در حال حاضر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در تدارک آماده‌‌سازی و ارسال تجهیزات برای آغاز یک عملیات گسترده به منظور آزادسازی ادلب از چنگ تروریست‌ها هستند.
آنگونه که جابری‌انصاری دستیار وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی گفته است، 3 کشور در پی این هستند که این منطقه از طریق راه‌حلی مبتنی بر نوعی توافق، تحت سلطه و حاکمیت دولت سوریه قرار گیرد. در همین راستا جمهوری اسلامی ایران درباره ادلب، 3 اولویت خود را اعلام کرده است که در نشست دیروز تهران هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ نخست، حاکمیت دولت مرکزی سوریه بر ادلب، دوم،  برخورد با تروریست‌‌های جبهه النصره و سوم، توجه به بعد انسانی در آزادسازی ادلب. یک روز پیش از نشست سه‌جانبه در تهران، وزیر خارجه روسیه نیز به موضوع ادلب و تلاش 3 کشور برای حل بحران در این شهر اشاره کرده بود. سرگئی لاوروف، پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه یک تلویزیون روسیه تصریح کرد: اگرچه ممکن است اهداف 3 کشور تضمین‌کننده روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) در کمک به حل بحران سوریه از جنبه‌هایی اختلافاتی داشته باشد اما در نهایت هر 3 کشور مصمم هستند به درگیری‌ها و جنگ در سوریه پایان داده شود. وی افزود: «تنها منطقه کاهش تنش باقیمانده در سوریه، «ادلب» است که در حال حاضر ده‌ها هزار نفر از تروریست‌ها در این منطقه مستقر شده‌اند و هدایت این گروه‌ها را جبهه‌النصره بر عهده دارد». وزیر خارجه روسیه همچنین تأکید کرد جبهه‌النصره که در سازمان ملل نیز به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شده، بزرگ‌ترین تهدید برای برقراری ثبات در سوریه به شمار می‌آید.
 


Page Generated in 0/0055 sec