printlogo


کد خبر: 198263تاریخ: 1397/6/17 00:00
محمدباقر نوبخت بخشی از برنامه جامع مقابله با تحریم‌ها را اعلام کرد
تشریح جزئیات بسته‌های حمایتی دولت

گروه اقتصادی: هفته گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه از آماده شدن ۵ بسته و ۱۲ برنامه معیشتی برای عبور از شرایط نابسامان اقتصادی با بودجه 30 هزار میلیارد تومانی خبر داد. این بسته‌ها قرار است موضوعاتی از جمله «تأمین کالاهای اساسی و دارو، حمایت از اقشار کم‌درآمد و تولیدکنندگان، افزایش حقوق کارمندان، پرداخت مطالبات پیمانکاران، طرح تحول سلامت و...» را در برگیرد. به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان‌رضوی در جمع خبرنگاران با تشریح این بسته‌ها و برنامه‌ها اظهار داشت: نخستین بسته شامل تأمین کالاهای اساسی و دارو است که همه کالاهای روزمره و نیاز مردم را دربر می‌گیرد. بر این اساس در جلسه فوق‌العاده ستاد اقتصادی دولت که با مسؤولیت رئیس‌جمهور تشکیل شد، به صورت نهایی این بسته تأیید شد که ۱۳ میلیارد دلار برای ۲۵ قلم کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم تا پایان 1397 اختصاص داده شود. نوبخت افزود: در این راستا دارو و نهاده‌های کشاورزی در این مجموعه قرار می‌گیرد؛ در نتیجه در سراسر کشور هموطنان می‌توانند از این ۲۵ قلم کالایی که اعلام خواهد شد، بهره‌مند شوند. از سوی دیگر نرخ این کالاها بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی حساب می‌شود و از سوی دیگر مسؤولان دولتی متناسب با مأموریت دستگاه‌های مربوط آن را کنترل و نظارت خواهند کرد تا در اختیار همه مردم قرار ‌گیرد. نوبخت ادامه داد: بسته دیگر دولت برای اقشار کم‌درآمد است که بحث و بررسی آن ناتمام ماند و امید است در روزهای آینده قطعی شده و اطلاع‌رسانی شود. بسته دیگری نیز برای حقوق‌بگیران درنظر گرفته‌ایم. در واقع دولت وظیفه دارد از این قشر از جامعه در برابر نوسانات نرخ ارز حمایت کند. رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: بسته دیگر مربوط به تولیدکنندگان کشور می‌شود که با توجه به نوسانات نرخ ارز در بازار نیازمند توجه ویژه‌ای هستند. همچنین بسته‌ای در راستای پشتیبانی از پیمانکارانی است که قیمت مصالح ساختمانی در قراردادهای‌شان افزایش پیدا کرده و دولت باید اقدامات جبرانی برای این دسته از افراد در نظر بگیرد. این 5 بسته در دستور کار ستاد اقتصادی دولت قرار گرفته است.
نوبخت اضافه کرد: همه این بسته‌های حمایتی به‌عنوان بخشی از برنامه جامع مقابله با تحریم در حال بحث و بررسی است. بخشی از این برنامه‌های سیاستی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی 3 قوه مطرح شد و برای اینکه بتوانیم به شکل مناسبی آثار ناشی از تحریم‌ها را به حداقل برسانیم، مصوباتی وجود داشت که رهبری محترم نیز برای مصوبات این شورای عالی ضمانت اجرا قائل شدند و آن را برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجرا اعلام کردند.
افزایش حقوق کارمندان
وی درباره افزایش حقوق کارمندان اظهار داشت: در این‌باره در مدت زمان مناسب، دولت بسته حمایتی تهیه کرده که پس از حصول نتیجه و فرجام در زمان مناسب اطلاع‌رسانی خواهد شد. نوبخت افزود: با توجه به اینکه برای اجرای طرح تحول سلامت که جزو برنامه‌های دولت است توافقاتی میان سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و درمان انجام شده است، هم‌اکنون یک‌دوازدهم پرداخت‌ها به صورت ماهانه انجام می‌شود. یکسری از بدهی‌هایی که سازمان بیمه سلامت ایرانیان داشت نیز خوشبختانه قرار بر این شد تا تخصیص‌های آنها به صورت کامل پرداخت شود و بخشی از بدهی‌های آنها را هم از طریق فرآیند بند «ه» تبصره 5 قانون برنامه بودجه 1397 تادیه کنیم. در سال جاری 3 هزار میلیارد تومان افزون بر آنچه در ردیف‌های اعتباری برای این سازمان بود، درنظر گرفته شده تا بتوانیم تجهیزات، پرداخت‌ها و بدهی‌های این سازمان را بپردازیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: از سوی دیگر ۱۷۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز در آینده نزدیک به این سازمان تخصیص داده خواهد شد.
بودجه، بخش آسیب‌پذیر اقتصاد
معاون رئیس‌جمهور در ادامه یادآور شد: بر اساس گزارش‌های رسمی در 5 ماه نخست امسال همچنان کشور دارای شاخص‌های مطلوب و رضایتبخش است اما سیر کار به سمتی در حال حرکت است که باید خود را با وضعیت جدید انطباق دهیم. وی افزود: پرسشی که در این زمینه طرح می‌شود این است که برای انطباق با وضع ایجاد شده توسط تحریم‌ها نسبت به آینده چه پیش‌بینی‌هایی داشته باشیم؟ وظیفه این دسته از پیش‌بینی‌ها برعهده سازمان برنامه و بودجه است. بر اساس 2 مورد تحریم‌هایی که بر کشور اعمال شده از جمله تحریم ۹۰ روزه و تحریم ۱۲۰ روزه باید برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود. نوبخت خاطرنشان کرد: در این راستا متناسب با مشخصه‌های تحریم باید در نظر بگیریم که اعمال این دسته از تحریم‌ها چه تأثیری بر اقتصاد دارد. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام ‌شده در سازمان برنامه بودجه به این نتیجه دست پیدا کردیم که در فرآیند تحریم کدام دستگاه‌های کشوری آسیب بیشتری می‌بینند و برای رفع آن برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد. نوبخت ادامه داد: حدودا برای ۱۴ دستگاه پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است. یکی از نقاط آسیب دولت، بودجه است؛ اگر قرار باشد تحریم‌ها عملی شود، در برخی از موارد چون صادرات نفتی دچار محدودیت و مشکلاتی خواهیم شد. پیش‌بینی‌ شده در زمینه صادرات نفت ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه نفت با نرخ ۵۵ دلار (هر دلار معادل ۳۵۰۰ تومان) صادر شود. این درحالی است که در 5 ماه نخست امسال صادرات نفت ایران به‌طور متوسط ۲ میلیون و ۴۵۷ هزار بشکه با نرخ هر بشکه ۷۷ دلار بوده است.
وی با اشاره به افزایش منابع ریالی کشور در این مدت گفت: در این 5 ماه توانستیم منابع ریالی بیشتری از پیش‌بینی‌های انجام شده وارد خزانه کنیم. نوبخت ادامه داد: در این راستا دریافتی‌های کشور ۴۷درصد بیشتر از رقمی بود که سال گذشته در مدت زمان مشابه داشته‌ایم. نکته مهم اینجاست که فروش نفت ایران در ماه سپتامبر به یک میلیون و ۱۱۸ هزار بشکه تقلیل پیدا کرده است. در زمینه میزان پولی که از نتیجه فروش نفت به دست آمده، درآمد کشور در دوره‌های گوناگون ۲۴ میلیارد دلار، ۱۹ میلیارد دلار و
1/12 میلیارد دلار بوده است، این درحالی است که براساس پیش‌بینی‌ها باید درآمد حاصل از فروش نفت ۲۵ میلیون دلار باشد. نوبخت تشریح کرد: برای پوشش هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر دولت بودجه‌ای تدوین شده است. در همین راستا رهبری نیز متناسب با شرایط موجود راهکاری مبنی بر ایجاد شورای عالی هماهنگی اقتصادی 3 قوه را ارائه دادند.
12 بسته برای طرح‌های عمرانی
وی درباره وضعیت طرح‌های عمرانی و تاثیرپذیری آنها از تحریم‌ها اظهار داشت: باید تعیین کنیم با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌ها، طرح‌های عمرانی که دارای بیش از ۷۶ هزار پروژه است چه خواهد شد؟ حمل‌و نقل هوایی، صنعت و... دچار چه مشکلاتی خواهند شد؟ در این راستا ۱۲ بسته از یک برنامه جامع تدوین در مجموع ۳۵۶ صفحه برنامه در نظر گرفته شده است که متأسفانه نمایندگان مجلس نسبت به این برنامه‌ها اطلاعی کسب نکرده‌اند. نوبخت خاطرنشان کرد: 2 برنامه در رأس این طرح وجود دارد که یکی تأمین کالاهای اساسی مردم است و دیگری برنامه کاهش فقرا در 5 بسته در نظر گرفته شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به ارائه گزارشی محرمانه به مجلس شورای اسلامی افزود: گزارشی با نام برنامه مقابله با تحریم با 7 پیوست به صورت سری و سریع به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد تا توسط نمایندگان مطالعه شود و بدانند که دولت در این زمینه برنامه‌های جامعی دارد. قرار نیست هر کدام از قوا به صورت جداگانه کشور را مدیریت کنند، بلکه بناست کشور با همکاری 3 قوه و راهنمایی‌های رهبری اداره و مدیریت شود. نوبخت بیان کرد: بخشی از تحریم‌های کشور روی قیمت کالاها تأثیرگذار بوده که با برنامه‌های خود توانسته‌ایم این افزایش قیمت را کنترل کنیم. بخش دیگر تأثیر تحریم‌ها بر بودجه کشور است. تا ۲۵ مرداد امسال وضعیت منابع کشور ۱۱۸ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت زمان مشابه پارسال ۴۸ درصد افزایش داشته است. خوشبختانه تا امروز این رقم به 2 امر جاری و عمرانی اختصاص داده شده است. اعتبارات هزینه‌ای نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته و بودجه اختصاصی به طرح‌های عمرانی ۲۴ هزار و ۳۸۸ میلیارد تومان بوده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور توضیح داد: براساس توافق‌های انجام شده با مجلس قرار شد در مرحله نخست  ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در حساب هدفمندی خزانه قرار گیرد. در سال گذشته ۱۳ هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه‌ها از خزانه برداشت شد. وی افزود: در سال جاری برای یک میلیون و ۳۳ هزار نفر ایجاد شغل پیش‌بینی شده و مجلس به دولت اجازه داده ۵ هزار میلیارد تومان براساس تبصره ۵ برداشت کند همچنین میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی دریافت شود.
 

توزیع سراسری کوپن برای تأمین کالاهای اساسی
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بررسی اعطای کوپن الکترونیکی به آحاد جامعه با هدف تامین کالاهای اساسی خبر داد. انوشیروان محسنی‌بندپی با اشاره به نحوه حمایت از دهک‌های با درآمد پایین در شرایط فشارهای اقتصادی گفت: برای حمایت از خانوارهای ایرانی و دهک‌های درآمدی در این شرایط ویژه اقتصادی، تدابیری را پیش‌بینی کرده‌‌‌‌‌ و برنامه‌‌های آنی را در دستور کار قرار داده‌ایم. وی افزود: در این راستا تا پایان شهریورماه به همه مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، سبد کالایی اعطا می‌شود و برنامه تامین کالای اساسی برای 8 دهک یا تمام افراد جامعه را با اعطای کوپن الکترونیکی در دستور کار داریم. وی تاکید کرد: اعطای کوپن هنوز قطعی نشده است اما اجرای برنامه‌‌های حمایتی حتمی است.


Page Generated in 0/0067 sec