printlogo


کد خبر: 198288تاریخ: 1397/6/18 00:00
اخبار

آیت‌الله قائم‌مقامی در نشست شنبه‌‌های انقلاب:
باید به «خیال دینی» برسیم
نشست خبری شنبه‌‌های انقلاب با حضور هنرمندان و کارشناسان در حوزه هنری برگزار شد. به گزارش تسنیم، آیت‌الله قائم‌مقامی در این نشست درباره رویکرد و نگاه نو به سینمای انقلاب صحبت کرد و اظهار داشت: سینمای امروز نمی‌تواند به گذشته بازگردد. ما دنبال چیز دیگری هستیم. باید به تحولی عظیم و معرفت‌شناسی به موضوع قصه و خیال در هنر بپردازیم. باید متحول شویم و به موضوعی که خیال دینی است برسیم. ما از این حوزه فاصله داریم. محمدتقی فهیمی در این نشست با اشاره به رشد نقد پس از انقلاب اظهار داشت: ما هیچ جریان نقد در کشور نداشتیم. فقط چند نمونه نقدی قابل تامل آن هم از جانب 5 نفر در دهه 30 داشتیم. در دهه 40 همان چند منتقد هم بر سر کیفیت به جان هم می‌افتند. منتقدان امروز کجا و کپی‌برداران و مترجمان سابق؟ امروز همه روزنامه‌های‌مان صفحه فرهنگی و سینمایی دارند و مجله‌‌های متعدد آن هم فقط با موضوع سینما داریم. نقد امروز درباره سینمای اجتماعی است، در گذشته آن کسی هم که احیانا تالیف می‌کرد، کمی درباره خلاصه داستان فیلم، سابقه کارگردان می‌نوشت و تنها خلاقیتش در ارائه تحلیل‌ها از اندام زنان بازیگر بود! این منتقد سینمایی ادامه داد: آزادی امروز در نقد با گذشته قابل مقایسه نیست. من نویسنده روزنامه پیش از انقلاب هم بوده‌‌ام. آن زمان مامور ساواک در روزنامه بود و همان مطلب کوچکم درباره فیلم‌ها را باید تایید می‌کرد. عزت‌الله ضرغامی سخنران دیگر این مراسم بود. او گفت: در بسیاری از موارد نمی‌شود اوضاع انقلاب را با گذشته مقایسه کرد. هر عددی تقسیم بر صفر از لحاظ جبری هم مبهم است و باید رفع ابهام شود! حکایت ما و قبل از انقلاب اینچنین است. ضرغامی تاکید کرد: سینمای اجتماعی- سیاسی واقعی برای زندگی بهتر مردم تلاش می‌کند به همین خاطر با بیان نقدها و نقاط سیاه، راه امیدی را باقی می‌گذارد و همه چیز را تمام شده و از دست رفته نمی‌داند. سینمای اجتماعی انقلاب از این دست است. محسن یزدی، مدیر مرکز مستند سوره یکی دیگر از سخنرانان بود. او گفت:  مستند بحران پس از انقلاب کلید خورد. مستندسازان ما در جنگ‌ها و بحران‌‌های مختلف حضور پیدا کردند و اثرگذار بودند. روایت فتح آوینی فقط یکی از آنهاست که خوب دیده شده است.


هیأت علمی جایزه جلال حکم گرفت
اعضای هیأت علمی یازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد معرفی شدند. به گزارش «وطن‌امروز»، پس از پیشنهاد هیات امنای جایزه ادبی جلال آل‌احمد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در احکامی، هیات علمی یازدهمین دوره این جایزه را منصوب کرد. بر این اساس سیدعباس صالحی در احکام جداگانه‌ای، ابوتراب خسروی، مرتضی سرهنگی، مجید قیصری، حمیدرضا شعیری، فریدون صدیقی، ابراهیم زاهدی‌مطلق، ملوک‌السادات حسینی‌بهشتی و محمد حمزه‌زاده را به عنوان اعضای هیات علمی یازدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب کرد. یادآور می‌شود، پیش از این نیز در احکام دیگری از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا بایرامی به عنوان دبیر علمی و مهدی قزلی به عنوان دبیر اجرایی یازدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد منصوب شده بودند.


سوژه قجری برای مستندسازان
«مقدمه‌ای بر دوران قاجار» عنوان تازه‌ترین کارگاه سوژه‌یابی مرکز مستند سوره است که با ارائه عباس سلیمی‌نمین برگزار خواهد شد. به گزارش روابط عمومی مرکز مستند سوره، کارگاه سوژه‌یابی مستند با موضوع «مقدمه‌ای بر دوران قاجار» در سالن سلمان‌هراتی حوزه هنری برگزار خواهد شد. در این فصل از کارگاه‌های سوژه‌یابی عباس سلیمی‌نمین، مورخ و استاد دانشگاه از ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۱۹ شهریور در جهت شناخت هر چه بیشتر مخاطبان نسبت به دوران قاجار در ایران به سخنرانی خواهد پرداخت. گفتنی است این کارگاه مقدمه‌ای بر سلسله نشست سوژه‌یابی مستندسازی با عنوان «بررسی نقش روشنفکران در نهضت مشروطه و پس از آن» خواهد بود.
 


Page Generated in 0/0061 sec