printlogo


کد خبر: 198294تاریخ: 1397/6/18 00:00
انریکه و اسپانیا: تکامل، نه انقلاب

نیک رایت: بعد از اخراج یولن لوپتگی از تیم‌ملی، فرناندو هیرو به عنوان مربی موقت رهبری اسپانیا را در جام‌جهانی برعهده گرفت، تورنمنتی که با حذف لاروخا در مرحله یک‌هشتم نهایی برابر روسیه میزبان به پایان رسید. بعد از پایان جام، لوئیس انریکه با قراردادی 2 ساله رهبری تیم‌ملی را برعهده گرفت. انریکه در مراسم معارفه‌اش به عنوان مربی جدید تیم‌ملی وعده داد تیمش را به تکامل تدریجی خواهد رساند و انقلابی در کار نخواهد بود. اسپانیای انریکه به نظر می‌رسد به همان سنت‌های همیشگی این فوتبال که در یک دهه گذشته موفقیت‌های بسیاری برای‌شان به بار آورده پایبند باشد. با این حال انریکه قطعا تغییراتی در سبک بازی تیم جدیدش اعمال خواهد کرد و اثر خودش را روی این تیم خواهد گذاشت.
پپ کلوتت، دستیار اسپانیایی گری مانک در برمینگهام سیتی، در این باره می‌گوید: «اتفاقی که در تابستان افتاد شوک بزرگی به فوتبال اسپانیا بود اما گاهی لازم است برای ساختن تیمی جدید و پیشرفت کردن چنین اتفاقاتی رخ دهد. انریکه مربی‌ای است که دقیقا می‌داند از بازیکنانش چه چیزی می‌خواهد و تمرکز بالایی در این زمینه دارد. او هراسی از گرفتن تصمیمات بزرگ ندارد، مثلا تصمیم برای کنار گذاشتن یوردی آلبا در همین ابتدای راه. انریکه حالا قرار است فصلی جدید برای فوتبال اسپانیا ورق بزند. این یک پروژه جدید است. تیم‌های انریکه باید بسیار پرانرژی باشند، با تعادلی مناسب بین بعد هجومی و دفاعی. به نظر من او سبک مبتنی بر پاس‌های زیاد تیم‌ملی را حفظ خواهد کرد اما مثل کاری که در بارسلونا کرد درصدی از عملگرایی را به این سنت اضافه خواهد کرد».
عملگرایی شاید دقیقا چیزی باشد که اسپانیا به آن نیاز دارد. لاروخا در جریان حذفش در ضربات پنالتی مقابل روسیه در 120 دقیقه بازی 79 درصد توپ را در اختیار داشت اما فرصت‌های صددرصد گل اندکی ساختند. علاقه انریکه به فوتبال مستقیم‌تر، نکته‌ای که در بارسلونای او دیدیم، می‌تواند کمک زیادی به اسپانیا در جریان این تکامل تدریجی کند.
انریکه در ضمن فشار بازی تیمش بدون توپ را هم بیشتر خواهد کرد. کلوتت توضیح می‌دهد: «بازی آنها بر اساس سرعت و پرسینگ خواهد بود. برای انریکه خیلی مهم است که تیمش در بالاترین نقطه ممکن در زمین حریف توپ را پس بگیرد. انریکه مربی کاملی است و تاکید زیادی روی استفاده از ضربات آزاد دارد. این هم می‌تواند بعد جدیدی به اسپانیا ببخشد».
یکی از سوالات بزرگی که درباره این اسپانیا مطرح می‌شود این است که چطور می‌توان جای خالی جرارد پیکه، آندرس اینیستا و داوید سیلوا را پر کرد، ستاره‌های بزرگی که همه از بازی‌های ملی خداحافظی کرده‌اند. جواب انریکه به این سوال استفاده از جوانان خواهد بود: «باید به خاطر داشته باشیم که قبل از اینکه انریکه این شغل را قبول کند از این داستان آگاهی داشت، پس حسابی روی این سه بازیکن برای ساختن تیمش نکرده بود. برای انریکه این یک پروژه جدید است. خود انریکه هم می‌داند هیچ بازیکنی نمی‌تواند جای پیکه، سیلوا و اینیستا را بگیرد، چون اینها فوتبالیست‌های ویژه با توانایی‌های منحصر به فرد بودند. انریکه اما قصد دارد روی تیم شدن تاکید کند و با ساختن تیمی یکدست، نبود این ستاره‌ها را جبران کند». طرح انریکه برای استفاده از نسل جدید فوتبالیست‌های اسپانیایی از همین ابتدای راه مشخص است. او فرصت پوشیدن پیراهن لاروخا را برای نخستین‌بار به پائو لوپز، دروازه‌بان بتیس، دنی سبایوس، هافبک رئال‌مادرید و خوسه گایا، دفاع چپ والنسیا داده. «من برای این با انتخاب انریکه خیلی موافق بودم که او تجربه کار کردن با جوانان را در تیم بی بارسلونا داشته، بنابراین تجربه کار با بازیکنان جوان و باعث پیشرفت آنها شدن را دارد. انتخاب انریکه و اعتقاد او به جوانان من را یاد دوران لوئیس آراگونس می‌اندازد، مربی‌ای که سال 2006 مربی اسپانیا شد و نسل جدیدی را به تیم‌ملی دعوت کرد. این نسل از بازیکنان 2 سال بعد فاتح یورو شدند و 2 سال بعدش جام‌جهانی را بردند. انریکه هم حالا امیدوار است چنین مسیری را تکرار کند».
یکی دیگر از طرح‌های انریکه برای احیای اسپانیا جدی گرفتن مبحث روانشناسی ورزشی است. او خواکین والدسِ روانکاو را که قبلا کارشناس جودو هم بوده به تیم مربیگری‌اش اضافه کرده، مردی که سابقه همکاری با وی را از دوران بارسلونای بی داشته است.
«به نظرم انریکه یکی از نخستین ‌مربی‌هایی بود که یک روانکاو را به تیم مربیگری‌اش اضافه کرد. او البته در مسائل تاکتیکی هم به انریکه کمک خواهد کرد و باعث می‌شود بازیکنانش درک درست‌تری از چیزی که مربی از آنها می‌خواهد، داشته باشند».
 


Page Generated in 0/0455 sec