printlogo


کد خبر: 198326تاریخ: 1397/6/18 00:00
چهارگوشه

افزایش شمار شهدای راهپیمایی بازگشت به 173 نفر
وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد در حمله نیروهای اشغالگر به فلسطینی‌ها در بیست‌وچهارمین جمعه تظاهرات بازگشت یک کودک فلسطینی شهید و حدود ۴۰۰ تن دیگر زخمی شدند. طبق گزارش رسانه‌های فلسطینی، تظاهرکنندگان روز جمعه در اردوگاه‌های بازگشت در شرق غزه عروسک‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را آتش زدند و جوانان فلسطینی توانستند از حد فاصل شرق البریج عبور کرده و به مرزهای سرزمین‌های اشغالی حمله‌ور شوند. شاهدان عینی نیز اعلام کردند تظاهرات‌کنندگان یک پهپاد اسرائیلی را که اقدام به شلیک گاز اشک‌آور در نزدیکی منطقه ملکه در شرق غزه می‌کرد، ساقط کردند. بر این اساس، تا این لحظه ۱۷۳ فلسطینی در تظاهرات بزرگ بازگشت که از ۳۰ مارس گذشته آغاز شده است، به شهادت رسیده و بیش از ۱۹ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند.

حکم اعدام برای 75 اخوانی در مصر
دادگاه مصر دیروز حکم اعدام ۷۵ متهم پرونده تحصن هواداران مرسی در میدان رابعه‌العدویه در سال ۲۰۱۳ را صادر کرد. دادگاه، محمد بدیع رهبر اخوان‌المسلمین و ۴۷ نفر از متهمان این پرونده را به حبس ابد محکوم کرد. همچنین ۳۷۴ متهم این پرونده نیز به ۱۵ سال حبس محکوم شدند. ۱۴ آگوست ۲۰۱۳ ارتش مصر به فرماندهی «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع وقت این کشور به هواداران مرسی که در اعتراض به عزل وی از قدرت در 2 میدان رابعه العدویه و النهضه تحصن کرده بودند، حمله کرد که در نتیجه آن ۶۳۲ نفر کشته و شمار زیادی نیز زخمی شدند.

شیخ‌نشین‌ها در مسیر عادی‌سازی روابط با اسد
روزنامه لوفیگاروی فرانسه نوشت، برخی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس این روزها در حال بررسی این مساله هستند که تعادل مناسب جهت تطبیق با واقعیت و اتفاقات جدید در سوریه کدام است. طبق اظهارات یک کارشناس عرب منطقه خلیج‌فارس در گفت‌وگو با لوفیگارو، دولت سوریه در میدان نبرد پیروز شده و اکنون می‌خواهد از طریق همپیمان روس خود کشورهای حوزه خلیج‌فارس را به عادی‌سازی روابط ترغیب کند و این اقدامی است که این کشورها باید با حفظ سطح مشخصی از فشارها بر بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه انجام دهند. این روزنامه فرانسوی در ادامه نوشت، عربستانی‌ها و اماراتی‌ها پس از آنکه از انتخاب دونالد ترامپ در راستای اعمال فشار بر ایران سوءاستفاده کردند به نظر می‌رسد امروز به شکل کامل از مخالفان سوری صرف‌نظر کرده‌اند به این امید که ایران، دشمن اول خود در منطقه را تضعیف کنند.

محکومیت دمیرتاش به حبس
نماینده سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها در پارلمان ترکیه هم به حبس محکوم شده است. صلاح‌الدین دمیرتاش، سیاستمدار زندانی کرد ترکیه و از رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها نزدیک به 2 سال در بازداشت بود و اکنون دادگاهی در ترکیه او را به جرم «تبلیغات تروریستی» به 4 سال و 8 ماه حبس محکوم کرده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دمیرتاش و حزب او را به ارتباط با حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) متهم کرده است. با این حال، صلاح‌الدین دمیرتاش و حزب دموکراتیک خلق‌ها ارتباط با پ‌ک‌ک را تکذیب کرده‌اند. دمیرتاش که وکیل پرونده‌های حقوق بشری بود، در انتخابات اخیر ترکیه از زندان نامزد ریاست‌جمهوری شد و 8 درصد رأی به دست آورد. حزب دموکراتیک خلق‌ها با حمایت عمده کردها دومین حزب عمده مخالفان دولت در پارلمان ترکیه است.

تهدید دبیرکل اتحادیه عرب به استعفا
در حالی که برخی رسانه‌ها از تهدید احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب به استعفا خبر داده‌اند اما حسام زکی، معاون ابوالغیط این خبر را تکذیب و گفته است «اینها شایعه بوده و صحت ندارد. برخی رسانه‌ها گزارش دادند که ابوالغیط تهدید کرده چنانچه کشورهای عربی حق عضویت خود در این اتحادیه به منظور تأمین بودجه آن را پرداخت نکنند، از سمت خود استعفا می‌کند. زکی در عین حال تصریح کرد که دبیرخانه اتحادیه عرب با بحران مالی شدیدی مواجه است که وضعیت دشواری را به وجود آورده است و کشورهای عضو مسؤولیتی دارند که باید به آن عمل کنند و برخی از این کشورها به طور مرتب به مسؤولیت خود عمل می‌کنند اما برخی دیگر از پرداخت سهم خود طفره می‌روند و آن را به تأخیر می‌اندازند.
 


Page Generated in 0/0065 sec