printlogo


کد خبر: 198341تاریخ: 1397/6/19 00:00
گزارشی از داده‌های سازمان ثبت احوال کشور
آمارهای طلاق

گروه اجتماعی: آمارهای سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد ۸ درصد طلاق‌های سال گذشته برای بار دوم در زنان و مردان رخ داده و همچنین شانس مردان برای ازدواج دوباره پس از طلاق بیشتر از زنان است.
به گزارش مهر، طلاق به عنوان یک معضل اجتماعی که آسیب‌های زیادی به همراه دارد، یکی از دغدغه‌های مدیران و متولیان حوزه آسیب‌های اجتماعی است، چرا که بررسی‌ها نشان داده است وقوع یک طلاق، آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای خانواده و جامعه به دنبال دارد که در نهایت می‌تواند به تشدید فساد نیز منجر شود. از همین رو، توجه به راهکارهای پیشگیری از وقوع طلاق بویژه بین زوجین جوان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به طوری که دولت و مجلس نیز با طرح‌ها و لوایحی که در دستور کار دارند، تلاش می‌کنند تا حد ممکن، آمار طلاق را کاهش دهند اما آمارها حکایت دیگری دارد.آمارهای ثبت احوال نشان می‌دهد در سال گذشته ۱۷۶ هزار و ۹۲۲ طلاق به ثبت رسیده است که استان تهران با ۳۶ هزار و ۹۰۱ مورد، خراسان رضوی با ۱۶ هزار و ۱۹۰ مورد و استان اصفهان با ۱۰ هزار و ۸۰۲ مورد به ترتیب بیشترین طلاق‌های ثبت شده را به خود اختصاص داده‌اند.
۹۱ درصد طلاق‌ها برای بار اول در زنان و مردان
بر اساس آمارهای موجود در سال ۹۶، 1/91 درصد از طلاق‌ها در مردان برای بار اول و 2/8 درصد بار دوم و 7/0 درصد بار سوم و بیشتر به ثبت رسیده است، همچنین 4/91 درصد طلاق زنان برای بار اول، ۸ درصد بار دوم و 6/0 درصد بار سوم و بیشتر به ثبت رسیده است.
بر همین اساس کارشناسان معتقدند ضروری است آموزش‌ مهارت‌های زندگی و آموزش قبل از ازدواج و تاب‌آوری زندگی مشترک و نیز مهارت‌های ارتباطی افراد که به دفعات اقدام به ازدواج و طلاق می‌کنند، مورد رصد قرار گیرد و با توجه به برابری این نسبت شاید بهتر باشد برنامه ویژه‌ای برای ارائه مشاوره قبل از ازدواج طراحی شود.
سهم زنان و مردان از بی‌همسری
نسبت جنسی افراد بی‌همسر بر اثر طلاق اینگونه است که ۱۷۹ زن در برابر ۱۰۰ مرد به ثبت رسیده و این آمار نشان می‌دهد شانس مردان برای ازدواج مجدد پس از طلاق بیشتر از زنان است. 
آخرین سرشماری انجام شده توسط مرکز آمار نشان می‌دهد ۳ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۸۸۴ فرد بدون همسر هستند که سهم زنان از این تعداد ۸۱ درصد است که ۶۲ درصد آنها بر اثر فوت همسر در این آمار قرار گرفته‌اند و همچنین ۱۹ درصد زنان مطلقه هستند و همچنین سهم مردان از بدون همسری ۱۹ درصد است که ۱۰ درصد آنان مطلقه هستند و ۹ درصد نیز بر اثر فوت همسر در این آمار قرار دارند. با وجود تغییرات رخ داده در الگوی همسرگزینی در سال‌های اخیر، با افزایش نسبت همسران همسن مواجه بوده‌ایم که به طور میانگین مردان حدود ۵ تا ۸ سال نسبت به زنان بزرگ‌تر بوده‌اند. همچنین بر اساس آمارهای ثبت احوال، ۸۵ درصد زنان و ۷۵ درصد مردانی که طلاق می‌گیرند در سن کمتر از ۴۰ سال قرار دارند. در سال ۹۶، ۲۴۷ طلاق برای زنان ۱۳ ساله و کمتر رخ داده که این رقم برای مردان ۱۵ ساله و کمتر، ۷ مورد ثبت شده است.
نسبت ازدواج به طلاق در استان‌ها
نسبت ازدواج به طلاق در استان تهران در سال ۹۵، 47/2، استان البرز 58/2 و استان قم 95/2 بوده که این رقم در سال ۹۶ در تهران به 20/2، البرز 51/2 و قم 74/2 رسیده است. سیستان و بلوچستان نیز با نسبت 6/11، یعنی در حدود یک طلاق به ازای هر ۱۲ ازدواج، پایین‌ترین آمار را به ثبت رسانده، در حالی که استان تهران با ۲/۲ بالاترین آمار را به خود اختصاص داده، یعنی به ازای یک طلاق 2 ازدواج انجام شده است. مقایسه سال ۹۲ تا ۹۶ نشان می‌دهد در کل کشور تعداد ازدواج‌های رخ داده در مقابل هر یک طلاق از ۵ به ۳ کاهش یافته است.
در سال ۹۶ به ازای هر هزار نفر جمعیت ۲ طلاق در کشور به ثبت رسیده که استان تهران در این آمار در ازای هر هزار نفر ۳ طلاق داشته است و سیستان و بلوچستان با کمتر از یک طلاق به ازای هر هزار نفر پایین‌ترین رتبه را داراست. آمارها نشان می‌دهد استان‌های تهران، کرمانشاه، گیلان، کردستان، قم، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، البرز، مرکزی و خراسان رضوی میزان طلاق استاندارد شده برای آنها بیشتر از میزان کشور است که این موضوع نیازمند توجه و مداخله برای برنامه‌ریزی در زمینه شناسایی مشکلات و تلاش برای حفظ زندگی مشترک در معرض خطر است.
رابطه گروه‌های سنی و میزان طلاق
بر اساس آمارهای سازمان ثبت حوال در سال گذشته، بالاترین میزان طلاق در گروه سنی زنان ۱۵ تا ۱۹ ساله رخ داده که 84/29 درصد بوده و همچنین بالاترین میزان طلاق در مردان ۲۰ تا ۲۴ ساله نیز 5/23 بوده و ۴۵ درصد طلاق‌ها مربوط به همسران متعلق به یک دهه سنی بوده است. بین زنان بیشترین سهم (۴۰درصد) مربوط به زنانی است که در دهه سوم زندگی خود هستند یعنی ۲۱ تا ۳۰ ساله‌ها و همچنین بیشترین سهم مردان نیز حدود ۳۹ درصد مربوط به مردانی است که در دهه چهارم ۳۱ تا ۴۰ ساله زندگی می‌کردند. همچنین۱۸۵۰ طلاق نیز برای زنان بیشتر از ۶۰ سال به ثبت رسیده که این رقم برای مردان ۶ هزار و ۳۸۴ مورد است که ۴ درصد کل طلاق‌ها را شامل شده است.
 

بررسی پیشنهاد «کاهش معیار ۱۱۰ سکه به نصف» در مجلس
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش قیمت سکه در حدی به مردم فشار آورده است که در برخی مراجعات مردمی، مردانی هستند که به‌دلیل فرار از پرداخت مهریه به دنبال خروج از کشور هستند.
فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس با افزایش آمار محکومان مهریه در پی بالا رفتن قیمت سکه، گفت: متاسفانه این مشکل مدتی است که به وجود آمده، قیمت‌ سکه افزایش پیدا کرده است و افرادی که از قبل مهریه را به صورت ماهانه پرداخت می‌کردند با مشکل مواجه شدند. حتی ممکن است بسیاری از این افراد ازدواج دوباره هم کرده و فرزند داشته باشند اما مجبورند تا سال‌ها ماهانه یک سکه پرداخت کنند. زمانی که سکه زیر 2 میلیون تومان قیمت داشت مشکلی نبود اما در حال حاضر با قیمت بیش از 4 میلیون تومانی سکه در حال تدبیر هستیم که دقیقا برای مهریه چه تصمیم‌گیری باید کرد؟ ذوالقدر گفت: برخی در کمیسیون این موضوع را مطرح کرده‌اند که معیار ۱۱۰ سکه را به نصف کاهش دهند، یا اینکه در پرداخت مهریه سکه‌ها را به نرخ روز عقد حساب کنند، این پیشنهادات در کمیسیون اجتماعی در حال بررسی است تا در این باره تصمیم‌گیری شود. عضو فراکسیون زنان مجلس در ارتباط با پیشنهاد نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر حذف مهریه و تقسیم اموال بعد از ازدواج و مخالفت زنان مسؤول با این پیشنهاد گفت: مگر زن حق طلاق دارد که مهریه نداشته باشد؟ این مساله به نفع مرد تمام می‌شود. در اروپا این قانون وجود دارد، چرا که زن هم هر زمانی که بخواهد می‌تواند جدا شود. حقوق برابر وجود دارد اما در ایران یک زن براحتی نمی‌تواند این کار را انجام دهد، پس مجبور است مهریه داشته باشد تا از ابزاری برای احقاق حق  خود برخوردار باشد.


Page Generated in 0/0152 sec