printlogo


کد خبر: 198359تاریخ: 1397/6/19 00:00
ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد‌الشعبی عنوان کرد
کنسولگری آمریکا عامل آشوب بصره
فایل‌های صوتی رد پای سعودی‌ها در ناآرامی‌های بصره را فاش کرد

گروه بین‌الملل: با فروکش کردن ناآرامی‌ها در بصره و حاکم شدن آرامش در این شهر، مقام‌های عراقی قانون منع آمد و شد در بصره را لغو کردند. تصمیم مقام‌‌های عراقی برای لغو محدودیت‌های عبور و مرور در بصره پس از آن بود که غروب شنبه بدون ناآرامی و اقدامات خرابکارانه عده‌ای ناشناس طی روزهای قبل، سپری شد. فرماندهی عملیات بصره از روز پنجشنبه به دلیل اغتشاشات و خرابکاری‌های عده‌ای سودجو که به میان معترضان نفوذ کرده بودند، در این شهر قانون منع آمد و شد اعمال کرده بود. ناآرامی‌ها در شهر بصره عراق که از اعتراضات به وضعیت نامناسب خدمات در این شهر از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد در روزهای اخیر بشدت به خشونت کشیده شده بود. این ناآرامی‌ها تاکنون 15 کشته و 190 زخمی به جا گذاشته است. تظاهرات‌ اهالی استان بصره عراق در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی اواخر هفته قبل تشدید شد و افراد ناشناس در واکنش ادعایی به کشته و زخمی شدن شماری از تظاهرات‌کنندگان، ساختمان استانداری بصره را به آتش کشیدند. در همین راستا، شورای استانداری بصره عراق، طرف‌های مسؤول آتش زدن دفتر احزاب سیاسی و مقرهای حشدالشعبی در تظاهرات‌های روز جمعه پیش در این استان را معرفی کرد.
احمد عبدالحسین، عضو این شورا اظهار داشت:  طرف‌های شرکت‌کننده در عملیات‌های خرابکارانه در پوشش تظاهرات‌های مردمی، گروه‌هایی خارج از قانون، مزدوران سیاسی، برخی سفارتخانه‌های کشورهای خارجی و دستگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی، برخی از بعثی‌ها و عناصر داعش حاضر در استان بصره و خارج از آن هستند. وی افزود: آتش زدن نهادهای دولتی و دفتر و مقرهای حزبی و حشدالشعبی تلاشی برای از بین بردن کشور و پیچیده کردن اوضاع برای دولت محلی بصره به منظور افزایش و تشدید رنج‌ها و دشواری‌های شهروندان این استان است. آتش زدن این نهادها به منزله دعوت برای آغاز جنگ داخلی در استان است و این اقدامات هیچ ارتباطی با مشکلات کنونی بصره ندارد. شبکه ماهواره‌ای العهد عراق نیز به نقل از منابع اختصاصی فایل‌‌های صوتی منتشر کرد که حکایت از آن دارد که سرویس استخبارات عربستان‌سعودی در حوادث چند روز گذشته استان بصره عراق دست دارد. این شبکه از منابع ویژه خود به چند فایل صوتی دست یافته است که نشان می‌دهد سازمان اطلاعات سعودی سعی در جذب افرادی در بصره داشته است تا در مواقع خاص و در ماموریت‌های مختلف از آنها استفاده کند. عربستان همچنین با کمک افرادی که جذب کرده بود عبور و مرور خودروهای امنیتی و پلیس و وضعیت تأسیسات حیاتی و حساس در مناطق مختلف استان بصره را رصد کرده و زیر نظر داشته‌ است. طبق اطلاعات این فایل‌های صوتی، اطلاعاتی که از بصره جمع‌آوری می‌شد در اختیار یک افسر به نام ابو خالد السعودی قرار می‌گرفت که ماموریت بصره به او محول شده بود. این افسر سعودی در یکی از فایل‌ها از عناصر جذب شده می‌خواهد که از مواضع میدانی و نیروهای امنیتی عکس و فیلم تهیه کنند. افسر سعودی در مکالمه خود درباره موقعیت نیروهای عراقی نسبت به پل «الزبیر» و موقعیت مراکز نیروهای حشدالشعبی گفت‌وگو می‌کند و از جاسوس عراقی می‌خواهد که نوع مراکز حشدالشعبی و آموزشی بودن یا نبودن آنها و اینکه این مقرها، اصلی هستند یا فرعی را مشخص کند. بررسی فایل‌های لو رفته نشان می‌دهد عربستان‌سعودی برای کسانی که با آنها از داخل عراق همکاری می‌کنند، پول و هدایای زیادی می‌دهند. بر اساس فایل‌های صوتی، سرویس اطلاعات سعودی علاوه بر جنوب عراق، در غرب، مرکز و شمال این کشور هم سیستم‌های جاسوسی گسترده‌ای‌ دارد.
هشدار حشدالشعبی به فتنه‌گران
 هیات مبارز حشدالشعبی شنبه‌شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: با کسانی که می‌خواهند بصره را ناآرام و به مقرهای حشدالشعبی حمله کنند، همانطوری برخورد می‌کنیم که با داعش کردیم. حشدالشعبی می‌گوید: «حمله به مراکز حشد به دستور خارجی‌ها صورت گرفت و توسط مزدوران در داخل و خارج از بصره انجام شد». در ادامه بیانیه آمده است: به کسانی که از خارج عراق در این کشور فتنه ایجاد می‌کنند، هشدار می‌دهیم که کنسولگری و مراکز اطلاعاتی و جاسوسی آنها را در عراق هدف قرار می‌دهیم. حشدالشعبی با بیان اینکه توقف ناامنی‌ها در بصره و حمایت از غیرنظامیان وظیفه شرعی است، افزود: آمدن به خیابان‌ها برای حفظ بصره، وظیفه شرعی و انسانی و ملی ما است. حشدالشعبی افزود: امروز بعد از اینکه بر گروه تروریستی داعش پیروز شدیم، می‌بینیم که آنها چگونه با سوءاستفاده از اعتراضات جوانان بصره به ناآرامی‌ها دامن می‌زنند. از سوی دیگر، ابو‌مهدی المهندس، نایب‌رئیس حشدالشعبی بامداد یکشنبه در نشست خبری اعلام کرد: «اطلاعات و مستندات کاملی در دست داریم که نشان می‌دهد سفارت آمریکا و کنسولگری این کشور عامل ناآرامی‌های بصره است». وی گفت:  به آمریکایی‌ها می‌گوییم که ما هرگز وارد جنگ داخلی نخواهیم شد اما طرفی که مقصر است باید پاسخگو باشد و طبق اطلاعات به دست آمده، کنسولگری آمریکا مسؤول حوادث بصره است. ابومهدی المهندس تاکید کرد: ما پاسخ آنچه را در بصره رخ داده، می‌دهیم و تحولات بصره و خشونت‌های آن ارتباطی به تظاهرات‌کنندگان ندارد. وی افزود: این آمریکاست که 6  تا 8 هزار نظامی در عراق دارد، بنابراین کودتاهای نظامی با وجود حشدالشعبی اتفاق نمی‌افتد. المهندس گفت: دولت آمار درستی ارائه نمی‌دهد اما اطلاعاتی که ما در اختیار داریم، نشان می‌دهد 6 تا 8 هزار نیروی نظامی آمریکا در عراق حضور دارند و آنها حتی چندین فرودگاه اختصاصی در بغداد و عین الاسد دارند. حسن سالم، نماینده فراکسیون صادقون، شاخه سیاسی جنبش «عصائب اهل الحق» عراق نیز مانند سایر مقامات مسؤول عراق، واشنگتن را عامل پشت پرده اصلی ناآرامی‌ها و خشونت‌های اخیر در بصره دانست. وی با اشاره به شکست‌های مستمر طرح‌های آمریکا در عراق که آخرین آنها، پیروزی ائتلاف الفتح در انتخابات پارلمانی بود، گفت: واشنگتن از بیم شکست مجدد طرحش در تشکیل دولتی وابسته به خود در عراق، از زبان برت مک گورک، تهدید کرد که یا دولت مطلوبش باید تشکیل شود یا بصره به آتش کشیده می‌شود تا عراق در آتش آن بسوزد.


Page Generated in 0/0064 sec