printlogo


کد خبر: 198372تاریخ: 1397/6/19 00:00
عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
مردم تاوان عدم مدیریت خودروسازان را می‌دهند

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: به دلیل اینکه خودروسازان بخش دولتی هستند متاسفانه مدیریت هزینه ندارند و مصرف‌کننده باید تاوان آن را بپردازد. عبدالله رضیان در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره افزایش قیمت محصولات تولیدی خودروسازان و نوسانات بازار، اظهار داشت: حدود 2 ماه گذشته در جلساتی که با خودروسازان و بازدیدهایی که از مجموعه‌های قطعه‌ساز داشتیم اعلام شد قطعه زیادی در انبارها وجود ندارد و اگر نتوانیم حتی یک قطعه را تامین کنیم تولید دچار مشکل می‌شود. وی با بیان اینکه حدود 30 درصد از قطعات مصرفی در همه خودروهای تولید داخل وارداتی است و تولید آنها نیاز به تکنولوژی خاصی دارد، گفت: درصورتی که یکی از قطعات مورد نیاز خودروهای تولید داخل تامین نشود چرخه تولید دچار مشکل می‌شود. وی با اشاره به اینکه ادعای تولید خودرو با قطعات 100 درصد تولید داخل قابل قبول و امکانپذیر نیست و در هیچ جایی از دنیا صنعت خودروسازی به صورت 100 درصدی به توان تولید داخل اتکا ندارد، ادامه داد: تولید برخی قطعات به لحاظ تکنولوژی شرایط خاصی دارد و امکان تولید آنها برای تمام شرکت‌ها‌ وجود ندارد. وی با تاکید بر اینکه این پیش‌بینی را داشتیم که صنعت خودروسازی دچار نوسان شود، عنوان کرد: در زمینه قیمت محصولات تولیدی خودروسازان مباحث بسیار زیادی مطرح شده است. اخیرا مدیرعامل سایپا اعلام کرد تولید پراید برای این خودروسازی 32 میلیون تومان هزینه دارد و با این حال آن را با قیمت 22 میلیون تومان به فروش می‌رساند، این شرایط به بالا بودن هزینه تولید بازمی‌گردد، چراکه در گذشته هزینه تولید در خودروسازی‌ها بدرستی مدیریت نشده است. رضیان اضافه کرد: در جلسات کمیسیون به خودروسازان و قطعه‌سازان اعلام کردیم که باید قیمت محصولات بررسی و آنالیز کارشناسی و بر اساس آن قیمت‌گذاری انجام ‌شود. وی با تاکید بر اینکه بالا بودن هزینه تولید خودروسازان ارتباطی به شرایط کنونی ندارد و نیروی کاری که در گذشته توسط آنها جذب شده حجم بسیار زیادی بوده و نیروی مازاد بسیار زیادی دارند، گفت: به دلیل اینکه خودروسازان بخش دولتی هستند متاسفانه مدیریت هزینه نداشته‌ و آن را رعایت نکرده‌اند و مصرف‌کننده باید تاوان آن را بپردازد. وی با بیان اینکه با توجه به شرایط پیش‌آمده در کشور، عدم مدیریت هزینه و بالا بودن هزینه تولید خود را نشان می‌دهد و محصول تولید داخل نمی‌تواند با محصولات وارداتی با کیفیت مشابه رقابت کند، ادامه داد: از سوی دیگر خودروسازان مطالبات قطعه‌سازان را پرداخت نمی‌کنند، به طور مثال قطعه‌سازی با 150 نفر نیروی کار 6 میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارد و در حال ورشکست شدن است. رضیان با تاکید بر اینکه قطعه‌‌‌سازان مجبور هستند محصول خود را در اختیار خودروسازان داخلی قرار دهند و شرایط رقابتی نیست به همین دلیل از آنها سوءاستفاده می‌کنند، افزود: تنها جایی که مردم می‌توانند ارزش پول خود را تا حدودی حفظ کنند بازار خودرو است و تقاضایی که برای خودرو وجود دارد مطابق نیاز نیست و مردم به دنبال ذخیره خودرو هستند.


Page Generated in 0/0057 sec