printlogo


کد خبر: 198387تاریخ: 1397/6/19 00:00
معاون اول قوه‌قضائیه با اشاره به مسائل ارزی اخیر:
از دلال‌ها به عراقچی رسیدیم
تحقیقات از سیف ادامه دارد

 حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه‌قضائیه  شامگاه شنبه با حضور در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» ابعاد مختلف فساد ارزی اخیر و کوتاهی بانک مرکزی در این باره را تشریح کرد. موضوع قابل تامل در سخنان معاون اول دستگاه قضا هشداری است که وزارت اطلاعات فروردین ماه امسال به معاون اول و مسؤول دفتر رئیس‌جمهور درباره نحوه توزیع سکه داده است. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در بخشی از سخنان خود گفت: مشکلات اقتصادی وجود دارد و مردم هم در سختی هستند اما مشکلات بیش از آنچه هست توسط برخی تریبون‌ها القا می‌شود. این مقام مسؤول در دستگاه قضایی افزود: یکی از علل مشکلات اقتصادی، فشار بی‌حدوحصر دشمنان است که بخشی تحریم‌ها و بخشی نیز جنگ روانی دشمن است، ضمن اینکه بخشی از مشکلات نیز به‌دلیل کم‌کاری، فساد، خیانت، بی‌انگیزگی، بی‌تدبیری و ساده‌نگری‌های داخلی است که باعث بروز مشکلات شده است. محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: بی‌تدبیری‌های داخلی هم حتماً درصد قابل توجهی در مشکلات اقتصادی نقش دارد و تنها نمی‌توان به تحریم‌ها و جنگ رسانه‌ای دشمن برای بروز مشکلات اقتصادی استناد کرد، البته نمی‌توانم درصدی بگویم سهم هر یک در بروز مشکلات چقدر است. سخنگوی قوه‌قضائیه راجع به اقدامات هماهنگ دولت و قوه‌قضائیه برای برخورد با مفسدان گفت: اقدامات سازمان اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات و ناجا به‌عنوان ضابطان دستگاه قضایی در برخورد با مفسدان بی‌نظیر بود و در پرونده وحید مظلومین و دستگیری میثم رضایی، ضابطان دستگاه قضایی مانع فرار متهمان شدند.
محاکمه سلطان سکه به دلیل خرید سکه نیست
معاون اول قوه‌قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود به سؤالی درباره پرونده مظلومین و اینکه آیا خرید سکه جرم است یا خیر، پاسخ داد. وی در این‌باره گفت: سلطان سکه یا همان مظلومین به‌دلیل خرید سکه محاکمه نمی‌شود، ضمن اینکه سیاست بانک مرکزی که در این شرایط بدون سقف سکه فروخت درست نبود، زیرا ممکن است خیلی از افراد بخواهند سکه را قاچاق کنند و ذخیره کشور را به خارج ببرند که این یک بحث است و بحث دیگر این است که اگر فرد منشأ پولش مشکل نداشت و سکه خرید، مشکلی ندارد ولی فردی را سراغ داریم که از بانک با قرارداد مدنی 7 میلیارد وام می‌گیرد اما بر‌خلاف قرارداد سکه می‌خرد که اشکال دارد. معاون اول دستگاه قضا تصریح کرد: مظلومین به‌دلیل خرید و فروش عمده و غیرمجاز ارز و خارج کردن آن از کشور محاکمه می‌شود. محسنی اژه‌ای همچنین از تحت تعقیب قرار گرفتن برخی مسؤولان دولتی در پرونده‌های اخیر خبر داد و گفت: در همین مسائل ارزی، معاون ارزی بانک مرکزی مورد تحقیق قرار گرفت و رئیس بانک مرکزی هم مورد تحقیق قرار گرفت اما بازداشت نشد که این تحقیقات ادامه دارد و مشخص شده فساد وجود دارد. به گزارش تسنیم، وی افزود: همچنین عده‌ای از مدیران و کارمندان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت را که در وقوع فساد نقش داشتند دستگیر کردیم و تحقیقات از این افراد برای به نتیجه رسیدن پرونده‌ها ادامه دارد.
نقش‌آفرینی بیگانگان در تصمیم‌سازی‌ها
اژه‌ای همچنین به وجود شواهد قطعی از دخالت دشمنان در برخی تصمیم‌سازی‌ها اشاره کرد. او در ادامه سخنان خود گفت: مظلومین سال 91 دستگیر و پرونده‌ای برای وی تشکیل و کیفرخواست برای او صادر شد اما حراست و اداره حقوقی بانک مرکزی به دادگاه شفاهاً و کتباً گفتند این فرد با نظر بانک مرکزی خرید و فروش کرده و به همین دلیل دادگاه، مظلومین را محکوم نکرد اما بعداً مشخص شد حراست بانک مرکزی رشوه گرفته و افراد تحت تعقیب قرار گرفتند. محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: آذر سال گذشته هم بانک مرکزی به نیروی انتظامی نوشت که افرادی به‌صورت شبکه‌ای ارز خارج می‌کنند. نیروی انتظامی هم وارد شد و افرادی را شناسایی کرد که یکی از افراد متهم همین مظلومین و پسرش بود. این مقام عالی قضایی اضافه کرد: نیروی انتظامی در بررسی کف بازار هم به سالار آقاخان و محمداسماعیل قاسمی رسید که معاملات «فردایی» داشتند. دوباره بانک مرکزی و وزارت اطلاعات گفتند «اقدامات افراد مزبور با دستور ما بوده» که البته وزارت اطلاعات توضیحاتی داد اما از بانک مرکزی سربسته قبول نکردیم. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا در فسادهای اخیر بیگانگان و سرویس‌های خارجی هم نقش دارند یا خیر، اظهار کرد: تردید نکنید دست بیگانه در برخی گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی وجود دارد، یعنی حتماً در تشدید و ایجاد مشکلات، بیگانه دخیل است اما اثبات رابطه بین عوامل داخلی و بیگانگان سخت است. وی توضیح داد: گاه یک نفر اجیر می‌شود و برخی تصمیم‌سازی‌ها برای مدیران می‌کند. درباره تصمیم‌سازی قرائن و شواهد داریم اما سوءنیت فرد مشخص نیست.
وزارت اطلاعات هشدار داده بود
محسنی‌اژه‌ای به نامه هشدارآمیز وزارت اطلاعات درباره نحوه پیش‌فروش سکه نیز اشاره کرد. معاون اول قوه‌قضائیه گفت: وزارت اطلاعات 30 فروردین‌ امسال نامه‌ای خطاب به آقای واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور و آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نوشت و در آن پیرامون نحوه توزیع سکه تذکر و هشدار داد و درباره نکات منفی مداخله ارزی گذشته هم مطالبی بیان کرده و خواسته بود در رابطه با این سیاست تجدیدنظر شود و رونوشتی هم از این نامه به وزیر اقتصاد و بانک مرکزی فرستاد. معاون اول قوه‌قضائیه افزود:  آنچه برای ما مشخص شده این است که شواهد و قرائنی مبنی بر نقش‌آفرینی بیگانگان در رابطه با تصمیم‌سازی غلط وجود دارد. محسنی‌اژه‌ای در ادامه درباره برخورد دستگاه قضایی با دانه‌درشت‌ها اظهار کرد: ابتدا باید ببینیم منظور از دانه‌درشت چه‌کسی است؛ آیا دانه‌درشت کسی است که میزان اختلاسش زیاد است؟ آیا کسی است که منصب بالایی دارد؟ آیا منظور از دانه‌درشت‌ها، آقازاده‌ها هستند؟ ضمن اینکه ما از افراد پایین‌تر به دانه‌درشت‌ها و به نقطه مرکزی می‌رسیم‌. این دلال را باید بگیریم تا آرام‌آرام به آن بالاتری برسیم. الان ما رسیدیم. مثلا رفتند در سبزه‌میدان. رفتند در فلان پاساژ. یک دلال را گرفتند. او می‌گوید برای آقای مظلومین خرید و فروش می‌کنم. دیگری می‌گوید برای سالار آقاخان دلالی می‌کند. سالار آقاخان را دستگیر می‌کنند. سوال شد آقای سالار آقاخان، این میزان ارز را از کجا آوردید؟ گفت از آقای عراقچی گرفتم. آقای عراقچی به من گفت. آقای عراقچی را گرفتند. آقای عراقچی مطالبی را مطرح کرد و بر همین اساس از آقای سیف تحقیق به عمل آمد.


Page Generated in 0/0216 sec