printlogo


کد خبر: 198423تاریخ: 1397/6/20 00:00
چهارگوشه

خنثی ‌شدن توطئه داعش  در ضاحیه جنوبی
نیروهای امنیتی لبنان طی عملیاتی موفق شدند چند تروریست را که قصد انجام عملیاتی علیه ارتش و ضاحیه جنوبی را داشتند بازداشت کنند. افراد بازداشتی اعتراف کرده‌اند در سال 2011 به لبنان آمده و در صبرا با افراد وابسته به داعش آشنا شده و تحت تأثیر افکار این گروهک قرار گرفته‌اند. ضاحیه تاکنون بارها هدف انفجارهای تروریستی قرار گرفته، از جمله می‌توان به انفجار 15 آگوست 2013 در منطقه الرویس اشاره کرد که طی آن 27 نفر جان خود را از دست دادند و 336 نفر دیگر زخمی شدند. نمونه دیگر آن، انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در نهم جولای 2013 در منطقه «بئر العبد» ضاحیه بود که منجر به مجروحیت 53 نفر شد.

ترامپ دیوان کیفری بین‌المللی را تهدید کرد
جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ گفته است آمریکا به صورت مستمر از دوست و همپیمان خود یعنی اسرائیل حمایت خواهد کرد. در این راستا، دولت واشنگتن اجازه نمی‌دهد دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین، تا زمانی‌که فلسطینیان آغاز مذاکرات مستقیم و مهم با اسرائیل را رد می‌کنند، باز بماند. همچنین بر اساس این بیانیه، بولتون دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرده است در صورت تعقیب ایالات متحده و اسرائیل، با تحریم مواجه خواهد شد. بولتون گفته است: در صورتی‌که دیوان بین‌المللی کیفری به محاکمه ما یا اسرائیل یا دیگر همپیمانان اقدام کند، ما دست‌بسته نخواهیم نشست. دیوان کیفری بین‌المللی نخستین دادگاه دائمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرائم نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و تجاوز است که مقر آن در لاهه هلند قرار دارد.

دولت سودان منحل شد
رئیس‌جمهوری سودان برای حل بحران اقتصادی این کشور، دولت را منحل کرد. عمر البشیر اعلام کرد تغییراتی را در بدنه ریاست‌جمهوری و کابینه ایجاد خواهد کرد. به گفته وی این تغییرات برای مقابله با وضعیت اقتصادی موجود لازم است و هدف تشکیل دولتی کارآمد و توانمند برای برآورده کردن خواسته‌های مردم و تأمین زندگی آبرومندانه برای آنهاست. معاون رئیس‌جمهوری سودان اعلام کرد: عمر البشیر برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور تعداد وزارتخانه‌ها را از 31 وزارتخانه به 21 وزارتخانه و تعداد مشاوران دولت را 50 درصد کاهش داده است.

اسپانیا فروش سلاح به عربستان را متوقف کرد
وزارت دفاع اسپانیا به دلیل کشته شدن ۱۰ هزار نفر و بی‌خانمانی 5 میلیون نفر دیگر در جنگ ریاض علیه یمن اعلام کرده تحویل بمب‌های هدایت لیزری را به دولت عربستان متوقف کرده است. اسپانیا با ریاض برای فروش ۴۰۰ بمب در سال ۲۰۱۵ قرارداد امضا کرده بود. کابینه سوسیالیست دولت اسپانیا به رهبری پدرو سانچز، نخست‌وزیر هم‌اکنون ۱۰ میلیون دلار از  ‌آن پولی را که از ریاض دریافت کرده، بازپس می‌فرستد و مابقی سفارش سلاح را لغو می‌کند. موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم در گزارش اخیر خود آورده بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، 3/8 درصد از مجموع صادرات سلاح اسپانیا به عربستان بوده است.

هلاکت 425 سرباز سعودی  طی 8 ماه در یمن
طبق آخرین آمار ارتش یمن، در یک ماه گذشته 53 تن از نظامیان عربستانی در میدان نبرد کشته و 23 تن دیگر زخمی شده‌اند. یک منبع نظامی در یمن در این‌باره تصریح کرده اسامی 53 نظامی عربستانی کشته شده در جبهه‌های جیزان، نجران و عسیر و 23 زخمی این کشور در رسانه‌ها منتشر شد. این در حالی است که خبرگزاری عربستان (واس) مدعی شد شمار کشته‌های این کشور در جریان جنگ در یمن به 22 نفر رسیده است. منبع نظامی یمنی تاکید کرد رژیم آل‌سعود با مخفی کردن شکست‌های خود در جبهه‌های جنگ علیه یمن در 4 سال گذشته، شمار واقعی کشته‌ها و زخمی‌های نظامیان عربستان را همواره کمتر از شمار واقعی آنها عنوان می‌کند. تلفات ارتش عربستان در سال جاری در جنگ یمن تاکنون به رقم 425 کشته و 269 زخمی رسیده است.


Page Generated in 0/0069 sec