printlogo


کد خبر: 198440تاریخ: 1397/6/20 00:00
گفت‌و‌گوی «وطن امروز» با کارشناسان مسائل منطقه درباره پیام‌های حمله موشکی سپاه به مقر تروریست‌ها در خاک عراق
موشک در خدمت امنیت
بهزاد مهرکش: حمله موشکی سپاه با 7 فروند موشک زمین به زمین به مقر تروریست‌های حزب دموکرات در عراق بازتاب‌های گسترده داخلی و بین‌المللی به همراه داشت. سپاه پاسداران در بیانیه خود تاکید کرد این اقدام در پی شرارت‌های ماه‌های اخیر گروهک‌های تروریستی وابسته به استکبار جهانی از اقلیم کردستان علیه مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. به اعتقاد کارشناسان مسائل منطقه، امروز موشک به مولفه قدرت جمهوری اسلامی تبدیل شده و جمهوری اسلامی دشمنان خود را در هر نقطه که لازم باشد دنبال می‌کند. کارشناسان همچنین تاکید دارند امروز امنیت، اقتصاد و عزت جمهوری اسلامی در سایه توان دفاعی و موشکی تعریف شده است. در همین رابطه «وطن‌امروز» با حسن هانی‌زاده و سیدهادی سیدافقهی، 2 تن از کارشناسان مسائل منطقه گفت‌وگو کرده است.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با «وطن امروز» با تقدیر از اقدام بموقع سپاه در حمله موشکی به مواضع تروریست‌های حزب دموکرات عراق اظهار داشت: این نمایش اقتدار موشکی سپاه بود. وی گفت: شلیک موشک‌های سپاه به مقر توطئه ضد انقلاب در خارج از مرزها نشانه هوشیاری و هوشمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بود. هانی‌زاده ادامه داد: این هوشمندی از آن جهت است که نشان می‌دهد نیروهای مسلح، دشمنان جمهوری اسلامی را در هر نقطه رصد می‌کنند. این برآیند هوشیاری نیروهای مسلح برای حفاظت از مرزهای کشور است. کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: از آنجا که 2 گروهک تروریستی دموکرات همواره تلاش دارند با استفاده از شرایط موجود همانند داعش عمل کرده و وارد مرزهای ایران و باعث گسترش ناامنی شوند، لذا نیروهای مسلح و عمدتا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رصد تحرکات این گروه‌های تروریستی و با توجه به اطلاعات دقیقی که از درون این گروهک‌ها دارند با شلیک این موشک‌ها در واقع پیامی صادر کردند هم برای جهانیان مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی دشمنان خودش را در هر نقطه‌ای که باشند تعقیب می‌کند و هم ثانیا قدرت حضور اطلاعاتی ایران در خارج از مرزها را به رخ کشیدند. وی گفت: همین اشراف اطلاعاتی بود که باعث شد با این شلیک‌های موفق شماری از رهبران این گروهک‌های تروریستی را به هلاکت رسانده و زخمی کنند. این کارشناس مسائل منطقه‌ای در ادامه در پاسخ به کسانی که تا پیش از این تولید موشک را هزینه‌زا برای نظام دانسته و آن را غیرکاربردی عنوان می‌کردند، گفت: آنچه باعث حساسیت غربی‌ها، آمریکا و رژیم صهیونیستی شده این است که جمهوری اسلامی بدون تکیه بر قدرت‌های خارجی توانسته به این قدرت موشکی دست پیدا کند. قدرت موشکی و دفاعی جمهوری اسلامی آن هم تا این سطح به هیچ‌وجه برای آمریکا و غرب قابل قبول نیست.  هانی‌زاده افزود: هدف اینها این است که ایران یک کشور بی‌تاثیر و ضعیف باشد و نتواند از مرزهای خود دفاع کند. شما به اطراف خودمان نگاه کنید؛ آمریکا 500 میلیارد دلار قرارداد نظامی با عربستان سعودی امضا کرده است. رژیم صهیونیستی نیز 250 کلاهک هسته‌ای دارد، بنابراین موشک‌هایی که در ایران تولید می‌شود حتی از بعد اقتصادی و توجه به مسائل معیشتی هم بالاتر است. این را از این جهت می‌گویم که اگر امنیت در داخل کشور نباشد و مرزهای کشور امن نباشد نه اقتصاد می‌تواند حرکت کند و نه وضع معیشت عمومی مردم سامان خواهد داشت. بنابراین مساله تاکید بر امکانات دفاعی و تقویت بنیه دفاعی حتی از نان شب هم واجب‌تر است. این کارشناس مسائل منطقه‌ای در ادامه تصریح کرد: حمله موشکی سپاه به مقر تروریست‌ها یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه نه‌تنها ایران، بلکه همپیمانان ایران هم می‌توانند در سایه موشک‌ها در امنیت زندگی کنند. حضور امروز ایران در سوریه تایید این مدعاست. اگر ایران در سوریه نبود امروز اسرائیل، عربستان و آمریکا تمام سوریه را به اشغال خود درآورده بودند و محور مقاومت را نیز نابود می‌کردند. در عراق نیز نقش محوری جمهوری اسلامی ایران کاملا مشخص است. وی تاکید کرد: باید توجه داشت که امنیت ملی باید در اولویت همه اقدامات باشد و بعد از آن به دیگر مسائل پرداخت. مساله موشکی یک خط قرمز است و باید این فرهنگ‌سازی در افکار عمومی درباره خاصیت توان موشکی انجام شود. اینکه مردم بدانند تولید انواع موشک در راستای حراست از منافع و امنیت ملی انجام می‌شود و اگر این امنیت نباشد نمی‌توان به سازندگی در کشور پرداخت.
خروج از برجام منطقی است
هانی‌زاده در ادامه گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره برخی تلاش‌ها برای مذاکره موشکی و ایجاد دوگانه موشک- معیشت نیز گفت: متاسفانه افرادی که تصور می‌کنند با برجام موشکی می‌توانند مشکلات کشور را حل کنند، یا از مسائل جهانی و سیاست خارجی بی‌اطلاع هستند یا اینکه عامل بیگانه هستند. جمهوری اسلامی ایران سال‌ها مذاکراتی انجام داد و در نهایت خروجی آن منجر به برجام شد اما همانطور که دیدید آمریکایی‌ها در این زمینه به تعهدات خود عمل نکردند. هدف آمریکایی‌ها تضعیف ایران است و به نظر می‌رسد حتی اگر ایران از برجام خارج شود و مذاکرات با طرف‌های دیگر را لغو کند و همچنان به سیاست‌های دفاعی خودش ادامه دهد، منطقی و معقول‌تر باشد تا اینکه با دولت‌هایی بنشیند و آنها بخواهند شرایط خودشان را نسبت به ما تحمیل کنند. وی افزود: مساله اصلی غرب موشک نیست بلکه آنها می‌خواهند ایران در حوزه جغرافیایی خودش محدود بماند، توان دفاعی نداشته باشد، متکی به غرب باشد، به محور مقاومت کمک نکند و خطری نیز برای اسرائیل نباشد و حتی با این رژیم مذاکره کند، لذا مساله فقط موشک نیست، حتی اگر درباره مسائل موشکی مذاکره هم کند و کوتاه هم بیاید، آنها باز هم شرایط دیگری را بر ایران تحمیل می‌کنند، بنابراین مساله موشکی باید خط قرمز جمهوری اسلامی ایران باشد و هیچ رده‌ای حق مذاکره در این حوزه ندارد. این کارشناس مسائل منطقه همچنین به بیانات رهبر انقلاب در دیدار پوتین و تاکید بر این موضوع که آمریکا مهارشدنی است، اشاره و تصریح کرد: قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران بازدارنده است و تبدیل به مولفه قدرت جمهوری اسلامی شده است. آمریکا از قدرت موشکی ایران وحشت دارد و علیه این قدرت بالا جریان‌سازی می‌کند. آمریکا نگران امنیت رژیم صهیونیستی است و امنیت اسرائیل هم به معادلات منطقه گره خورده است و نتیجه همکاری‌های ایران و روسیه بخوبی در این زمینه برای آمریکا روشن است.
موشک؛ مولفه قدرت جمهوری اسلامی
سیدهادی سیدافقهی، کارشناس مسائل منطقه  نیز در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» با اشاره به حمله موشکی سپاه به مقر تروریست‌های حزب دموکرات کردستان در عراق، گفت: ما هیچگاه علیه کشورها اعلام جنگ نکرده و نمی‌کنیم اما وقتی تهدیدی علیه امنیت ملی ما از این مناطق انجام شود، عملیات بازدارنده انجام می‌دهیم تا مقابل ضربه زدن دشمن بایستیم. به این موضوع، عملیات پیشگیرانه گفته می‌شود.  سیدافقهی با اشاره به اجماع فعالیت‌های تروریست‌ها علیه ایران، گفت: تاکنون در چند نوبت تروریست‌های منتسب به حزب دموکرات، کومله و پژاک که یک شبکه عنکبوتی نیز تشکیل داده‌اند، هم به پاسگاه‌ها و هم به برخی مراکز مرزی ما حمله کرده و عزیزان ما را به شهادت رسانده‌اند. این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اقدامات سپاه، ارتش و وزارت اطلاعات برای مقابله با تروریست‌ها، گفت: مقرهای مربوط به حزب دموکرات کردستان، مکان تجمع و زمان تجمع آنها شناسایی و در لحظه مناسب این عملیات موشکی انجام شد. وی گفت: پیش از این هم سپاه پاسداران در واکنش به حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی، مقر آنها در دیرالزور را با موشک‌های نقطه‌زن خود هدف قرار داد و تعدادی از آنها را به هلاکت رساند. سیدافقهی به پیام حمله موفق سپاه به مواضع تروریست‌های دموکرات با 7 موشک زمین به زمین اشاره کرد و گفت: امروز موشک به مولفه اقتدار جمهوری اسلامی چه در سطح منطقه و چه در سطح جهان تبدیل شده است. وی افزود: اگر امروز آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و اروپا درباره مسائل موشکی ما صحبت می‌کنند و نسبت به آن حساسیت داشته و سعی در ایجاد محدودیت و حتی تعطیلی صنعت موشکی ما دارند به همین خاطر است که موشک به مولفه قدرت جمهوری اسلامی تبدیل شده است و می‌خواهند اقتدار جمهوری اسلامی را از بین ببرند. این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه موشک صرفا یک سلاح تاکتیکی نیست بلکه یک سلاح بازدارنده بسیار قوی و استراتژیک است، تاکید کرد: ما باید متناسب با بودجه‌بندی دفاعی حتما به توسعه صنعت موشکی مبادرت کنیم. سیدافقهی به سخنان رهبر انقلاب در دیدار پوتین و تاکید بر امکان مهار آمریکا اشاره و تصریح کرد: ایران و روسیه در کشور سوریه همکاری استراتژیک دارند، در صورتی که روابط دیپلماتیک ما و روس‌ها هنوز به سطح استراتژیک نرسیده است. وی افزود: ایران و روسیه می‌توانند یک منظومه دفاعی قوی مقابل تروریست‌های مورد حمایت آمریکا در منطقه ایجاد کنند و حتی می‌توان از قبل این اتحاد یک منظومه دفاعی قوی مقابل تهدیدهای خود آمریکا نیز ایجاد کرد. سیدافقهی خاطرنشان کرد: تاکید مقام معظم رهبری درباره روابط ایران و روسیه تنها به سطح نظامی هم محدود نمی‌شود و ایشان چندین بار تاکید کردند ایران و روسیه می‌توانند در سطوح مختلف و در زمینه‌های مختلف همکاری داشته باشند و اینکه فرمودند الان زمان خوبی برای این مساله است به این دلیل بود که آمریکا تنها با ایران درگیر نیست بلکه از اروپا تا چین آمریکا درگیر است؛ در عراق به دنبال ماجراجویی است و در افغانستان و سوریه هم حضور نظامی دارد. این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: لذا تاکید رهبر انقلاب به همکاری همه‌جانبه با روس‌هاست که یکی از ابعاد مهم آن نظامی است. سیدافقهی همچنین درباره برخی اظهارنظرها علیه بودجه دفاعی و برخی تلاش‌ها برای ایجاد دوقطبی موشک
– معیشت، گفت: بودجه نظامی هیچ کشوری به بودجه مربوط به مسائل معیشتی آن ربطی ندارد. در همه جای دنیا بودجه با توجه به نوع خدمات و به صورت تخصصی تنظیم می‌شود، بنابراین نمی‌توان گفت چرا موشک می‌سازیم چون وضعیت معیشت ما با مشکلاتی مواجه است. خب! آن عده‌ای که می‌گویند بودجه نظامی را هم خرج معیشت کنید اصلا به امنیت کشور فکر کرده‌اند؟


Page Generated in 0/0158 sec