printlogo


کد خبر: 198458تاریخ: 1397/6/20 00:00
حجت‌الاسلام پژمانفر در گفت‌وگو با «وطن امروز» جزئیات جلسه ویژه کمیسیون فرهنگی مجلس برای بررسی شایعات پیرامون زائران عراقی را تشریح کرد
شکایت از رسانه‌های فاسد

 صبح روز گذشته جلسه فوق‌العاده کمیسیون فرهنگی مجلس برای بررسی حواشی به ‌وجود آمده پیرامون سفر زائران و گردشگران عراقی به مشهد و شایعاتی که رسانه‌های جریان اصلاح‌طلب و حامی دولت در این باره دنبال کردند، برگزار شد. در این نشست ویژه که به پیشنهاد حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز و نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، معاونان وزرای اطلاعات و کشور، فرمانده ناجا، استاندار خراسان رضوی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و مسؤولانی از سازمان حج و زیارت حضور داشتند. حجت‌الاسلام پژمانفر در گفت‌وگو با «وطن امروز»، جزئیات این جلسه را تشریح و در عین حال بر برخورد قضایی با رسانه‌های هتاک به زائران امام هشتم(ع) تاکید کرد.
***
  جلسه ویژه دیروز کمیسیون فرهنگی مجلس به پیشنهاد شما برگزار شد؛ اهداف برگزاری این جلسه چه بود؟
حوزه انتخابیه بنده یعنی مشهد مقدس در سال‌های اخیر مورد بی‌مهری برخی جریان‌های سیاسی قرار گرفته. به این ترتیب که بسیار تلاش شد تا برخی مسؤولان در مشهد و خراسان را کانون برخی مسائل و مشکلات در کشور معرفی کنند. در ماه‌های اخیر اما همین جریان فاسد یکسری مسائل و تهمت‌هایی را به مشهد مقدس وارد کرد که لازم بود به صورت رسمی به آن پرداخته شود. ما در همین راستا از مسؤولان سازمان‌ها و نهادهایی که به نوعی مسؤولیتی در این حوزه‌ها داشتند دعوت کردیم که در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس شرکت و توضیحات خودشان را ارائه کنند. آن چیزی که روشن شد و در این جلسه هم تمام دستگاه‌های امنیتی از وزارت اطلاعات تا ناجا و سایر دستگاه‌ها در گزارش خود تاکید کردند، این بود که این جریان‌سازی‌ها از سال 94 و با انتشار یک گزارش کذب درباره مشهد در روزنامه گاردین شروع شد. در این گزارش فضای عمومی و مردم مشهد مورد هجمه قرار گرفت و این شهر بستر یکسری معضلات اخلاقی معرفی شد. سال 95 گزارشی عکس این موضوع اما در همین راستا در شرق‌الاوسط به چاپ رسید که این بار زائران ایرانی را متهم می‌کرد. در این گزارش نوشتند تعداد زیادی از زائران ایرانی که برای اربعین به عراق رفته بودند، متعرض زنان عراقی شده و مشکلاتی را ایجاد کردند! در کنار این جریانات، یک خطی هم در این سال‌ها دنبال شد تا مشهد را به عنوان کانون یک طیف سیاسی که موجد مشکلات کشور است معرفی کند که این خط متاسفانه از سوی جریان‌های سیاسی داخل کشور مطرح شد. مشخصا برخی جریانات اصلاح‌طلب در چند ماه اخیر بشدت روی این مساله مانور داده بودند. متاسفانه این خط دروغ هنوز هم دنبال می‌شود و به وضوح در رسانه‌های این جریان قابل رویت است.
  برآیند گزارش‌های مسؤولان و نمایندگان دستگاه‌هایی که در جلسه دیروز کمیسیون فرهنگی حضور داشتند، چه بود؟
ما جلسه دیروز را تشکیل دادیم و از دستگاه‌ها خواستیم گزارش‌های خود را ارائه دهند. در این گزارش‌ها روشن شد این جریان کذب کاملا از خارج شروع و هدایت شده و همزمان چند هدف را دارد دنبال می‌کند؛ اول، متهم کردن شیعیان به فساد چه در ایران و چه در عراق که لازم است رسانه‌ها در این زمینه هوشیار باشند و ناخواسته خط تبلیغاتی دشمنان تشیع را دنبال نکنند. دوم، هدف از این جوسازی‌ها و شایعات این بود که روابط بین ایران و عراق را به عنوان 2 کشوری که مناسبات‌شان روز به روز در حال توسعه است، مخدوش کنند. در سال‌های اخیر حضور ایرانیان در عراق همواره در مناسبت‌هایی چون اربعین رو به افزایش بود و حضور زائران عراقی در ایران به‌خصوص در دهه آخر صفر گسترده و پررنگ بود. دشمنان می‌خواستند با این شایعات این روابط حسنه و رو به افزایش را تخریب و انسجام جریان تشیع را دچار کدورت کنند. در همین راستا گزارشاتی که در جلسه کمیسیون فرهنگی قرائت شد، خیلی شفاف به قضیه پرداخت. امسال و در شرایطی که هنوز به نیمه سال هم نرسیده‌ایم، تعداد زائران عراقی مشهد به 5/1 میلیون نفر رسیده که بیشتر از 90 درصد آنها با خانواده عازم سفر زیارتی شدند. به همین خاطر در گزارشات دستگاه‌های مسؤول تاکید شد در این موضوع، رسانه‌ها دست به بزرگنمایی زدند تا جامعه شیعی و همچنین روابط حسنه 2 کشور ایران و عراق را تخریب کنند. تمام دوستان مسؤول که در جلسه دیروز حضور داشتند این بزرگنمایی را تایید کردند.
  یکی از تبعات جریان‌سازی‌های اخیر موضوع اقتصادی و ضرری بود که جامعه هتلداران از مخدوش شدن روابط 2 کشور خورد؛ این موضوع هم در جلسه دیروز عنوان و بررسی شد؟
این مساله‌ای که در رسانه‌های اصلاح‌طلب مطرح و متاسفانه بزرگنمایی شد، ضرر زیادی به جامعه هتلداران مشهد و خراسان و همین‌طور بسیاری از مشاغلی که مرتبط با این صنف بودند، زد. افراد زیادی تحت‌الشعاع این جریان‌سازی قرار گرفته و متضرر شدند. اتفاقا این نکته‌ای بود که در آمار و گزارشات مسؤولان استانی حاضر در جلسه دیروز هم مورد تایید قرار گرفت.
  اگر نکته مهم دیگری هم در جلسه دیروز مطرح شد، بفرمایید.
در گزارشات دستگاه‌ها در این زمینه، یک اتفاق نظری وجود داشت؛ هم معاون زیارت حج و زیارت و هم معاون وزیر اطلاعات، هم ناجا و هم گردشگری به صراحت گفتند این جریان، یک پروژه سیاسی است که از خارج از کشور هدایت می‌شود.
  به نقش رسانه‌ها اشاره کردید؛ با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر، شایعه‌سازی‌های این حوزه با میدانداری چند رسانه اصلاح‌طلب و حامی دولت انجام شد، برنامه‌ای برای برخورد با این رسانه‌ها ندارید؟ در جلسه دیروز کمیسیون فرهنگی که نمایندگان نهادهایی چون وزارت اطلاعات و ناجا حضور داشتند، به نقش مخرب این چند رسانه هیچ اشاره‌ای نشد؟
اتفاقا بنده پیش از این، نقش این چند رسانه را که با این شایعات امنیت ملی کشور را هدف قرار داده‌اند، نزد دستگاه‌های امنیتی و قضایی مطرح کرده‌ام و خواستار برخورد قانونی با اینها شده‌ام. همان‌طور که می‌دانید چند رسانه جریان اصلاح‌طلب میداندار قضیه اخیر بودند. در جلسه دیروز هم خواستار رسیدگی ویژه به پرونده این رسانه‌ها و معرفی آنها به دستگاه‌های قضایی بودم. پیش از این هم به‌صورت مکتوب، شکایت خود را از این جریان منحرف و فاسد که بلندگوی جریان استکبار شد و نه‌تنها به ایران که حتی به جریان تشیع لطمه زد، تقدیم دستگاه قضایی کردم و امیدوارم این دستگاه برخورد مقتضی را با این جریان داشته باشد.
 

به دادستان دستور داده‌ام اعلام جرم کند
آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در جلسه مسؤولان عالی قضایی با تاکید بر ضرورت خنثی‌سازی توطئه‌های رسانه‌ای دشمن در حد مقدورات، به بیان مثالی در این زمینه پرداخت و تصریح کرد: در ایام اخیر، با هدف تحریک مردم عزیزمان شایعه کردند زائران عراقی در مشهد مقدس اقدام به برخی اعمال خلاف و دون شأن می‌کنند. از سوی دیگر شاهد راه افتادن فتنه‌هایی در بصره بودیم. آنها به وضوح در پی ایجاد تقابل میان مردم ایران و عراق و بویژه در میان شیعیان هستند. مسؤول حشدالشعبی عراق می‌گوید اسنادی معتبر وجود دارد مبنی بر اینکه کنسولگری آمریکا در بصره، در موضوع حمله به کنسولگری ایران در این شهر دخیل بوده است. به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: ما باید در مقابل دشمنی که به آبروی زوار امام رضا(ع) هم رحم نمی‌کند، به هوش باشیم. همین چند هفته پیش که چنین مسائلی مطرح شد، بنده به دادستان محترم تهران گفتم این شروع یک فتنه است و باید با رسانه‌هایی که این موضوع را برجسته می‌کنند و از این طریق به ایجاد تقابل میان مردم ایران و عراق می‌پردازند، برخورد شود. البته ممکن است چند نفری هم در گوشه‌ای تخلف کرده باشند که باید در جای خود رسیدگی شود اما برجسته کردن موضوع و تعمیم آن به زوار عراقی حضرت امام رضا(ع) توسط برخی رسانه‌ها مستلزم اعلام جرم دادستانی است. انسان متاسف می‌شود گویی اینان متوجه نمی‌شوند خط فتنه دشمن چیست.  بر اساس این گزارش، طی هفته‌های اخیر بعد از گزارش خبرآنلاین و طرح ادعاهایی درباره زوار عراقی این موضوع در فضای رسانه‌ای کشور مطرح شد. بعد از آن، روزنامه‌ شهروند گزارش کذبی در این باره منتشر کرد و با بازنشر این ادعا توسط روزنامه شرق موج اختلاف‌افکنی میان مردم ایران و عراق گسترش پیدا کرد. خبرگزاری ایسنا نیز به صورت قابل توجهی در ایجاد این موج دروغ و اختلاف‌افکنی مشارکت داشت و به‌رغم همه تکذیبیه‌ها و مشخص شدن خط این خبرسازی همچنان بر تکرار این ادعا تاکید دارد به طوری که در روزهای گذشته نیز ایسنا به بهانه گزارشی باز هم به دروغ‌های مطرح درباره زوار عراقی امام رضا(ع) دامن زد و گفت شایعاتی پیرامون ارائه خدمات جنسی به زائران عراقی مطرح شده است.


Page Generated in 0/0136 sec